جنگ اسرائیل و حزب الله لبنان چقدر نزدیک است؟
25 اسفند 1402 - 12:45
شناسه : 78358
0
تحلیلگران استدلال می ‌کنند که "بنیامین نتانیاهو" نخست ‌وزیر اسرائیل ممکن است در تلاش باشد تا درگیری ‌های کشورش را برای حفظ قدرت خود گسترش دهد.
پ
پ

“هلال خاشان” استاد علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی بیروت می گوید: “اسرائیل به صراحت اعلام کرد که پس از پایان کار غزه، توجه خود را به شمال معطوف خواهد کرد. اسرائیلی ها می‌ خواهند حزب‌الله را از مرزهای شان چه از نظر دیپلماتیک و چه نظامی دور کنند. آنان در این مورد موضعی شفاف داشته اند”.

مذاکرات اخیر آتش بس میان اسرائیل و حماس در قاهره بدون صدور هیچ گونه قطعنامه ای پایان یافت بدان معنا که فجایع انسانی در حال حاضر ادامه خواهند داشت از جمله چشم انداز واقعی قحطی در مورد مردم غزه که از گرسنگی جان شان را از دست می دهند.

شمال گروه حزب الله لبنان از زمان آغاز حملات اسرائیل به غزه اسرائیل را با حملات فرامرزی درگیر کرده است. بیش از ۳۰۰ نفر از جمله حدود ۲۴۰ نفر از اعضای حزب الله در لبنان جان شان را از دست دادند. در این میان حدود ۲۰ اسرائیلی در خشونت های فرامرزی کشته شده اند. جنگ هم چنین حدود ۹۰ هزار نفر را مجبور به فرار از جنوب لبنان کرده است در حالی که به گفته رسانه های اسرائیلی در اسرائیل ۸۰ هزار نفر از شهرها و روستاهای شمالی توسط دولت اسرائیل تخلیه شده اند. در حالی که حملات در ابتدا نزدیک مرز رخ می داد ارتش اسرائیل حملات هدفمندی را تا شمال بیروت آغاز کرده و اخیرا در نزدیکی شهر صیدا با فاصله حدود نیم ساعت رانندگی تا بیروت و نزدیک  بعلبک در شرق حمله کرده است.

“قاسم قصیر” تحلیلگر نزدیک به حزب‌الله به “الجزیره” می گوید: “اسرائیل به تدریج دایره جنگ را گسترش می ‌دهد اما تاکنون تصمیمی برای یک جنگ فراگیر اتخاذ نشده است. حزب ‌الله نمی ‌تواند پیش از توقف جنگ غزه و توافق بر سر راه‌ حلی جامع از درگیری عقب ‌نشینی کند”.

اسرائیل از حزب ‌الله می‌خواهد که نیروهای خود را از پشت رودخانه لیتانی تقریبا در ۳۰ کیلومتری بخش شمالی مرز عقب بکشد اما تحلیلگران می گویند بعید است که حزب الله این خواسته اسرائیل را بپذیرید. خاشان می گوید: “اگر حزب الله از جنوب خارج شود باید خلع سلاح شود و من فکر نمی کنم از نظر دیپلماتیک با این موضوع موافقت کند. با این وجود، اگر حزب الله از ان ناحیه خارج نشود اسرائیل دست به اقدام خواهد زد”.

افزایش فشار بر نتانیاهو

در حالی که تلفات انسانی در ششمین ماه جنگ ادامه دارد، فشارها بر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل افزایش یافته است. برخی تحلیلگران معتقدند که نتانیاهو می خواهد اسرائیل را چه در غزه و چه با حزب الله لبنان در جنگ نگه دارد زیرا این بهترین راه برای او به منظور باقی ماندن در راس قدرت در اسرائیل است.

اسرائیل در ماه ژانویه شاهد تظاهرات بزرگی علیه دولت نتانیاهو بود که خواستار آزادی گروگان های اسرائیلی ای بودند که در دست حماس می باشند. “عماد سلامی” دانشیار علوم سیاسی و روابط بین ‌الملل در دانشگاه آمریکایی بیروت می گوید: “میل نتانیاهو برای در جنگ نگه داشتن اسرائیل به منظور طرح ادعای پیروزی گواه وجود شکاف عمیق داخلی و محکومیت فزاینده جامعه بین ‌المللی است”.

دولت بایدن اخیرا لحن تندتری نسبت به دولت نتانیاهو راست افراطی ‌ترین دولت در تاریخ اسرائیل اتخاذ کرده است در حالی که در عین حال بایدن از شرطی کردن کمک نظامی و تداوم عرضه تسلیحات به اسرائیل خودداری می‌ کند.

“بنی گانتز” محتمل ‌ترین جانشین نتانیاهو برای نخست‌ وزیری هفته گذشته از واشنگتن بازدید کرد و با مقام های ارشد آمریکایی دیدار داشت چیزی که به گفته برخی تحلیلگران تلاشی برای تغییر سیاست اسرائیل بود. با این وجود، با جلوگیری از انحراف اساسی از مسیر کنونی، رویارویی متمرکزتر بین ارتش اسرائیل و حزب الله هم چنان می تواند مورد توجه قرار گیرد.

یک روزنامه نگار اسرائیلی اخیرا گزارش داد که در صورت تشدید درگیری با حزب الله یک بندر مستقر در لارناکا در قبرس که برای بررسی کالاهایی که قرار است به غزه تحویل داده شود مورد استفاده قرار می گیرد می تواند جایگزین بندر حیفا شود.

براساس نتیجه نظرسنجی انجام شده توسط روزنامه اسرائیلی معاریو اکثر اسرائیلی ها معتقدند که دولت اسرائیل باید علیه حزب الله لبنان عمل کند این در حالیست که  بر اساس نظرسنجی موسسه دموکراسی اسرائیل نیمی از اسرائیلی ها می گویند جنگ علیه حزب الله باید آخرین راه حل برای بازگرداندن امنیت مرزها باشد.

سلامی می گوید: “هیچ یک از طرفین عمدا نمی ‌خواهند جنگ را گسترش دهند زیرا هزینه آن در مقایسه با هر پیروزی سیاسی ویرانگر خواهد بود”. “حسن نصرالله” رهبر حزب ‌الله لبنان در ماه فوریه گفته بود که آتش ‌بس در غزه به عملیات نظامی حزب الله پایان خواهد داد. با این وجود، برخی معتقدند که اسرائیل به این امر راضی نخواهد شد.

خاشان می گوید سناریویی ممکن است آشکار شود که اسرائیل عملیات نظامی تشدید شده را در لبنان پس از غزه آغاز کند که در نهایت به راه حل دیپلماتیک منجر شود و احتمالا عقب نشینی حزب الله لبنان از مناطق مرزی را شامل خواهد شد. او می گوید: “این نتیجه ای است که به هر دو طرف  مشابه سال ۲۰۰۶  میلادی امکان طرح ادعای پیروزی را می دهد”.

با این وجود، تا زمان اعلام آتش ‌بس در غزه بلاتکلیفی بر وضعیت لبنان حکمفرما خواهد بود و احتمال وقوع جنگ فاجعه‌ بار دیگری در گوشه و کنار وجود دارد.

منبع: فرارو

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.