«۴ اصل و ۲ مرحله»؛ طرح جامع حماس برای آتش‌بس
25 اسفند 1402 - 14:05
شناسه : 78369
1
جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد که چشم‌اندازی جامع برای مذاکرات آتش‌بس با تل‌آویو را بر اساس ۴ اصل اساسی و طرحی ۲ مرحله‌ای، برای توافق آتش‌بس تبادل اسرا تحویل میانجی‌گران داده است؛ نهادهای اسرائیلی تاکنون واکنش مثبتی به این طرح نشان نداده‌اند.
پ
پ

«طرح حماس شامل ۴ اصل توقف تجاوز، ورود کمک‌ها به نوار غزه، بازگشت آوارگان فلسطینی و عقب‌نشینی نظامیان اسرائیلی است که به میانجی‌گران مصری و قطری ارائه شد»، این بخشی از گزارش شبکه الجزیره درباره چارچوب پیشنهادی مقاومت فلسطین برای آتش‌بس است.
خبرگزاری رویترز هم ه انتشار گزارشی از ۲ مرحله‌ای بودن این طرح خبر داده و نوشت مرحله اول شامل «آزادی زنان، کودکان، سالمندان و اسرائیلی‌های بیمار در ازای آزادی تعدادی از ۷۰۰هزار اسیر فلسطینی است».
در ادامه گزارش رویترز آمده است که حدود ۱۰۰ نفر ‌از اسرای فلسطینی به حبس ابد و بازداشت‌های سنگین محکوم شده‌اند و حماس در ازای آزادی آنان، نظامیان اسیرشده ارتش اسرائیل را تحویل تل‌آویو خواهد داد.
براساس این طرح، حماس اعلام کرد که پس از اولین مبادله اسرا، با تاریخ آتش‌بس دائمی موافقت کرده و تاریخ نهایی خروج نظامیان اسرائیلی از غزه یک روز پس از پذیرش توافق خواهد بود. طبق آنچه که رویترز گزارش داده، تمامی اسرای هر دو طرف در مرحله دوم این طرح آزاد خواهند شد.
امروز صد و شصت و یکمین روز از جنگ رژیم اشغالگر علیه غزه است و تل‌آویو علی‌رغم جنایات ضدبشری و با وجود شهادت بیش از ۳۱هزار غیرنظامی، هیچ یک از اهداف اعلامی خود از جمله نابودی حماس و بازگرداندن اسرای اسرائیلی نزدیک نشده است.
فشارهای داخلی در سرزمین‌های اشغالی علیه نخست‌وزیر کابینه تل‌آویو بنیامین نتانیاهو به دلیل کشته‌شدن تعدادی از اسرای در دست حماس توسط ارتش اسرائیل و همچنین افزایش تلفات نظامی صهیونیست‌ها در غزه به بالاترین حد خود رسیده و حتی آمریکا را هم به طرفدار آتش‌بس در غزه تبدیل کرده‌اند.
حماس در بیانیه‌ای که شب گذشته منتشر کرد، تاکید کرد پذیرش این اصول و مبانی ارائه‌شده را برای توافق و اجرای تبادل اسرا با تل‌آویو ضروری می‌داند و نسبت به حقوق و نگرانی‌های مردم فلسطین کوتاه نخواهد آمد.
مدیر دفتر شبکه الجزیره در فلسطین، ولید العمری نیز گفته که کابینه جنگ رژیم اشغالگر امروز طرح ارائه‌شده از سوی حماس را مورد بررسی قرار خواهد داد.
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم شب گذشته اعلام کرد که قطر، طرح حماس درباره معامله مبادله اسرا را به اسرائیل داده است. رادیو ارتش اسرائیل هم گزارش داده که تل‌آویو در حال بررسی طرح حماس به شرایط تکمیل توافق تبادل اسرا است.
براساس گزارش رسانه‌های عبری، دفتر نتانیاهو در واکنش به این طرح پیشنهادی و طی بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرده که خواسته‌های حماس «غیرمعقول است و ما جدیدترین تحولات در این خصوص را به کابینه جنگ ارائه خواهیم کرد».

منبع: فارس

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.