چگونه بازارهای نوظهور برای انقلاب هوش مصنوعی آماده شوند؟
26 اسفند 1402 - 19:21
شناسه : 78493
3

ماهیت کلی هوش مصنوعی و کاربردهای بی شمار آن، باعث ایجاد عدم قطعیت‌های متعدد برای پیش بینی آینده آن می‌شود اما این موضوع به توسعه این فناوری مربوط نمی‌شود، بلکه به توسعه محیط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن نیز مربوط می‌شود.

پ
پ

به گزارش ایسنا، هوش مصنوعی به عنوان یکی از پرشتاب‌ترین فناوری‌های در حال تکوین، پتانسیل ایجاد تحول های انقلابی زیادی در جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد و یکی از فناوری‌های کلیدی است که در حال تکوین  بوده و می‌تواند به پردازش‌های صنعتی و حل مسائل مختلف جامعه کمک فراوانی می‌کند.

کارشناسان معتقدند تغییرات هوش مصنوعی در پنج سال آینده احتمالا سرعت خواهد گرفت و احتمالا بیشترین تاثیرات آن بر آموزش خواهد بود؛ البته باید توجه داشت که استفاده ازهوش مصنوعی نیازمند دسترسی به اینترنت و تکنولوژی‌های دیجیتال و داشتن سواد دیجیتال است که در برخی از مناطق در حال توسعه ممکن است دیرتر محقق شود.

پهنای باند برای هوش مصنوعی مولد ضروری است زیرا امکان انتقال سریع و قابل اطمینان حجم زیادی از داده‌ها را فراهم می‌کند و برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد، ضروری است. بدون پهنای باند، توسعه و استقرار این مدل‌ها می‌تواند دشوار یا غیرممکن باشد.

همه فرصت بهره‌مندی از هوش مصنوعی را دارند؟

با سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت‌ها، توسعه فناوری‌های جدید و ترویج سواد و آموزش دیجیتال، می‌توان اطمینان حاصل کرد که همه فرصت بهره‌مندی از هوش مصنوعی مولد را دارند.

چگونه بازارهای نوظهور برای انقلاب هوش مصنوعی آماده شوند؟

با وجود گستردگی این فناوری، اما همچنان تصورات نادرستی از هوش مصنوعی وجود دارد که می‌توان به جایگزینی مشاغل انسانی توسط هوش مصنوعی اشاره کرد اما جالب است بدانید این فناوری به احتمال زیاد مشاغل انسان را افزایش می‌دهد تا جایگزینی آنها، برای مثال، هوش مصنوعی می تواند برای کمک به نویسندگان در ارائه ایده‌های جدید یا کمک به طراحان در ایجاد طرح‌های محصول جدید استفاده شود.

هوش مصنوعی می تواند خطرناک باشد؟

همچنین گفته می‌شود هوش مصنوعی می تواند خطرناک باشد؛ از هوش مصنوعی می توان برای تولید محتوای مضر مانند اخبار جعلی یا سخنان نفرت آمیز استفاده کرد اما با این حال تعدادی از اقدامات حفاظتی وجود دارد که می تواند برای کاهش این خطرات اعمال شود؛ برای مثال مدل های هوش مصنوعی مولد را می‌توان برروی داده‌هایی که محتوای مضر فیلتر شده اند، آموزش داد.

رقم خیره کننده ۴۰۷ میلیارد دلاری بازار هوش مصنوعی

پیش بینی می‌شود که بازار هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۷ به رقم خیره کننده ۴۰۷ میلیارد دلار برسد. همچنین هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰، منجر به ۲۱ درصد افزایش تولید ناخالص داخلی در آمریکا شود که نشان دهنده تأثیر آن بر رشد اقتصادی است.

همانطور که در نظرسنجی فوربس نشان داده شد، ۶۴ درصد از مشاغل معتقدند که هوش مصنوعی به افزایش بهره وری کلی آنها کمک می کند که این نشان دهنده اعتماد فزاینده به پتانسیل هوش مصنوعی برای تغییر عملیات تجاری است.

تاثیر هوش مصنوعی بر ۱۵ درصد از نیروی کار جهانی

گزارش مک کینزی پیش بینی می‌کند که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۳۰، پیشرفت‌های مرتبط با هوش مصنوعی ممکن است بر حدود ۱۵ درصد از نیروی کار جهانی تأثیر بگذارد. علاوه بر موارد گفته شده ۶۵ درصد از مصرف کنندگان می گویند که همچنان به کسب و کارهایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند اعتماد دارند.

طبق بررسی‌های انجام شده و اعلام کارشناسان متخصص داده پردازی، مهندسی نرم افزار، مندسی بصری سازی کامپیوتر، مهندسی رباتیک، طراحان هوش مصنوعی و برنامه نویسی هوش مصنوعی برخی از مهم ترین شغل های پر طرفدار در حوزه هوش مصنوعی است.

اگرچه هوش مصنوعی می تواند در بسیاری از حوزه مورد استفاده قرار بگیرد اما چالش‌هایی هم پیش‌روی آن مانند کلیشه سازی، تبعیض جنسیتی، حریم خصوصی، نبود شفافیت و حذف برخی از شغل ها وجود دارد. البته در کنار چالش‌ها، فرصت‌هایی هم برای هوش مصنوعی وجود دارد مانند ایجاد مشاغل جدید، خدمات شخصی شده، حمل‌و نقل هوشمند اشاره کرد.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.