تفاوت روانپزشک و متخصص اعصاب و روان
06 فروردین 1403 - 16:15
شناسه : 79068
1

آیا می دانید روانپزشک در چه زمینه هایی تخصص دارد و در چه مواردی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید؟ آیا این دو با هم تفاوت دارند؟ در این مقاله از سایت دکتر فرامرز ذاکری قصد داریم به همه این موارد بپردازیم و این مورد را دقیق تر بررسی کنیم.

پ
پ

چه بیماری هایی توسط متخصص اعصاب و روان و کدام توسط روانپزشک درمان می شود؟

چه بیماری هایی توسط متخصص اعصاب و روان و کدام توسط روانپزشک درمان می شود؟ اصلی ترین تفاوت روانپزشک و متخصص اعصاب و روان چیست؟ این یکی از سوالات اصلی کسانی است که اختلالات روان را تجربه می کنند. در این خصوص باید بگوییم روانپزشک کسی است که با سلامت روان فرد سر و کار دارد و به تشخیص بیماری و تجویز دارو و روش های درمانی می پردازد. مغز یکی از اصلی ترین و پیچید ترین ارگان های بدن انسان است که در صورت بروز هرگونه ناهنجاری و اختلال لازم است به متخصص مربوطه در سریع ترین زمان ممکن مراجعه شود تا مشکلی در این خصوص فرد را تهدید نکند. به همین دلیل لازم است به بهترین روانپزشک در تهران مراجعه کنید.

روانپزشکان و متخصصین مغز و اعصاب، روش های پیشرفته ای را برای درمان انواع اختلالات توصیه می کنند. بنابراین برای مشکلات روان مانند افسردگی شدید، اسکیزوفرنی، بیماری دوقطبی و اختلالات شخصیت مراجعه به آن ها ضروری است.

متخصصان اعصاب و روان از روش‌های غیردارویی مانند روان ‌درمانی، مشاوره، روان ‌شناسی شناختی رفتاری و تکنیک‌ های روان ‌درمانی دیگر استفاده می ‌کنند تمرکز آن ها بر روی انواع مشکلات روانی از جمله اضطراب، اعتیاد، اختلالات خواب و مشکلات روانی مرتبط با روابط بین فردی است.

روانپزشک همواره می کوشد با درمان های پیشنهادی، فرد را از بحران ها نجات دهد. تمام این حوزه ها به یک متخصص اعصاب و روان نیز مربوط است. بنابراین بیماری ها و اختلالاتی که توسط این تخصص درمان می شود، بسیار گسترده است.

مقایسه روانشناس و متخصص اعصاب و روان

روانپزشک و بهترین متخصص اعصاب و روان در تهران دو حوزه متفاوت اما هر دو در خصوص مشکلات روانی و عصبی تخصص دارند. برخی از اصلی ترین تفاوت های این دو حرفه شامل مواردی می شود که در ادامه به آن می پردازیم:

  • روانپزشکان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه پزشکی، دوره تخصصی روانپزشکی را طی می‌کنند، که شامل ترکیبی از آموزش پزشکی عمومی و تخصصی در حوزه روانپزشکی است. این آموزش به آنها اجازه می‌دهد تا تشخیص‌های پزشکی برای مشکلات روانی بگذارند و درمان‌های دارویی و یا درمان های غیر دارویی تخصصی را تجویز کنند.
  • متخصصان اعصاب و روان دارای تحصیلات در روانشناسی هستند استفاده از روش‌های پیشرفته روانشناسی، ارزیابی و تشخیص مشکلات روانی توسط متخصصین اعصاب و روان انجام می شود.
  • به عنوان پزشکان، روانپزشکان با سایر تخصص‌های پزشکی همکاری می کنند و در تعامل با پزشکان دیگر در تشخیص و درمان بیماران مشارکت دارند.
  • متخصصان اعصاب و روان به طور عمده با روانشناسان و متخصصان روانشناسی بالینی همکاری می ‌کنند تا روش‌های روان ‌درمانی و مشاوره را به بیماران ارائه دهند.

به صورت کلی روانپزشکان و متخصصان اعصاب و روان در حوزه بهداشت روانی با همکاری و ترکیب روش‌های پزشکی و روان‌ شناختی به درمان مشکلات روانی و عصبی می ‌پردازند. برای درمان انواع اختلالات لازم است به روانپزشک و متخصص اعصاب و روان مراجعه کنید.

تفاوت روانشناس و روانپزشک

روان شناس با روشی مختلف و درمان های غیر دارویی به حل اختلالات می پردازد. اما درمان های پیشرفته تر و همچنین روان درمانی و به کار گیری روش های مختلف در درمان توسط روانپزشک انجام می شود. به همین دلیل در صورت مراجعه به روانشناس در اکثر مواقع ممکن است به متخصص اعصاب و روان ارجاع داده شوید.

برای درمان اختلالات روان به کدام پزشک مراجعه کنیم؟

برای درمان اختلالات اعصاب و روان لازم است به یک متخصص اعصاب و روان و روانپزشک مراجعه کنید . مراجعه به متخصص با توجه به حیطه های گسترده ای که در بر می گیرد و با توجه به درمان های متنوع می تواند در شناخت و درمان و سایر مراحل برای بهبودی شما بسیار کمک کننده باشد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.