حمله تروریستی در روسیه؛ زنگ هشدار امنیتی در اروپا
07 فروردین 1403 - 15:45
شناسه : 79145
3
حمله تروریستی به تالار کروکوس در حومه مسکو، زنگ هشدار امنیتی را در شماری کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، ایتالیا و صربستان به صدا درآورده است.
پ
پ

کشورهای اروپایی یکی پس از دیگری هشدارهای امنیتی برای آمادگی در مقابل حمله‌های تروریستی گروه‌های افراطی به‌ خصوص توسط شهروندان کشورهای آسیای مرکزی را به صدا درآوردند.

به دنبال حمله تروریستی روز جمعه (۳ فروردین) به تالار کروکوس در حوالی مسکو که دست‌کم ۱۳۹ کشته برجای گذاشت، فرانسه و ایتالیا نسبت‌ به هوشیاری کشورهای اروپایی به‌خصوص با توجه به پیش‌رو بودن بازی‌های المپیک پاریس و رقابت‌های قهرمانی اروپا در آلمان، هشدار دادند.

فرانسه روز یکشنبه هشدارهای امنیتی را در بالاترین سطح خود اعلام کرد و ایتالیا نیز طی نشست روز دوشنبه شورای امنیت ملی این کشور تصمیم مشابهی را در آستانه مراسم «هفته مقدس» و «عید پاک» در پایان هفته جاری، اعلام کرد.

وزیر کشور ایتالیا اعلام کرد در نتیجه این تدابیر، بازرسی‌ها به‌ ویژه در مناطق حمل‌ونقل عمومی و نیز نسبت‌ به اهداف احتمالی افزایش خواهد یافت؛ یکی از این اهداف احتمالی، رویدادهای مربوط به پاپ فرانسیس در رم و واتیکان در روزهای منتهی به «عید پاک» است.

کورنلیوس فونکه سخنگوی وزارت کشور آلمان با وجود «حاد» خواندن تهدید تروریستی گروه‌های افراطی اعلام کرد برآوردهای امنیتی کشورش تغییر محسوسی در نتیجه این حمله نداشته است.

در صربستان نیز، از ابتدای این هفته افسران پلیس مخفی مسلسل به‌دست در خیابان‌های بلگراد تردد می‌کنند. الکساندر ووچیچ رئیس‌جمهوری صربستان گفته است که نیروهای لباس شخصی اماکن ورزشی و مراکز خرید را در سطح پایتخت زیر نظر دارند، اقدامی که از سوی منتقدین ووچیچ عامل هراس عمومی عنوان شد.

کشورهای اروپایی و آمریکا ادعای گروهک «ISIS-K» از زیرشاخه‌های داعش مبنی‌ بر به‌ عهده گرفتن حمله تروریستی روز جمعه در حوالی مسکو را به‌رسمیت شناخته‌اند. این گروهک درپی روی کار آمدن طالبان در افغانستان حملاتی در این کشور پیاده کرده‌ و همچنین مسئولیت حمله تروریستی کرمان در سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را بر عهده گرفته‌ است.

کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند این گروهک در اروپا نیز فعالیت‌هایی داشته و نیروهای امنیتی آلمان آن را به پی‌ریزی سه نقشه تروریستی ناموفق از ماه ژوئیه (تیر-مرداد) متهم کرده‌اند؛ حملاتی که منجر به افزایش سطح امنیتی کلیسای جامع کلن در ایام کریسمس و دستگیری دو مرد افغان به اتهام قصد حمله به پلیس در پارلمان سوئد در پی واقعه هتک حرمت به قرآن کریم شده بود.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه نیز بدون ذکر نام این گروهک، با به‌رسمیت شناختن مسئولیت «داعش» در حمله تروریستی اخیر مسکو، این گروه را به دست داشتن در چند حمله ناموفق در ماه‌های اخیر در فرانسه متهم کرد.

اقدام به عملیات بزرگ در کشورهای مهم منطقه همچون ایران و روسیه توسط گروه تروریستی «داعش خراسان» در حالی است که این جریان، عملاً امکان و ظرفیت مادی، اطلاعاتی و عملیاتی چندانی برای طراحی و اجرای عملیات‌های مرگبار ندارد. بنابراین امکان و توان مالی خود را از طریق اجرای پروژه‌های ضدامنیتی بازیگرانی همچون ایالات متحده و اسرائیل در منطقه‌ و فرامنطقه‌ تامین می‌کند و به پشتیبانی اطلاعاتی و عملیاتی این بازیگران به حملات تروریستی خونین در کشورهای مختلف از ایران گرفته تا روسیه، سوریه، عراق و افغانستان اقدام می‌نماید.

منبع: ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.