هاآرتص: «اسرائیل در صورت نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت، در برابر خطر تحریم قرار می‌گیرد»
08 فروردین 1403 - 10:54
شناسه : 79181
3
کارشناسان حقوق بین‌الملل اعلام کردند اسرائیل در صورت نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس در نوار غزه است، مشمول تحریم‌ها خواهد شد.
پ
پ

بر اساس اظهارات این کارشناسان در گفت‌وگو با «هاآرتص» عدم پایبندی اسرائیل به قطعنامه ممکن است کشورها را به اعمال تحریم علیه آن تشویق کند.

دکتر تامار هاستوفسکی برندز از کالج آکادمیک در کریات اونو (مرکز) گفت: «کشورها، نه شورای امنیت، کسانی بودند که تحریم‌هایی را علیه روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین اعمال کردند، از جمله قطع روابط اقتصادی، قطع پروازها و انزوای سیستم بانکی.»

وی افزود: «اینها اقدامات خطرناکی هستند که پذیرش آنها برای اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود».

هاستوفسکی خاطرنشان کرد: «قطعنامه اتخاذ شده در شورای امنیت، احکام صادره علیه اسرائیل از سوی دیوان لاهه و نظر مشورتی که در این دیوان در رابطه با عواقب حقوقی اقدامات اسرائیل در اراضی فلسطین صادر خواهد کرد. همه این موارد در کنار هم تصویری از دولتی ایجاد می‌کند که به قانون احترام نمی‌گذارد.»

به گفته همین منبع، پروفسور الیو لیبلیچ از دانشگاه تل آویو هم اظهار داشت: «اگر اسرائیل به قطعنامه شورای امنیت عمل نکند، انزوای آن در جهان افزایش خواهد یافت.»

وی توضیح داد: «عدم پایبندی، کشورهای دیگر را به فکر اعمال تحریم‌ها علیه اسرائیل، به عنوان مثال توقف انتقال تسلیحات به اسرائیل، سوق می‌دهد.»

اما دکتر روی شیندورف، معاون سابق مشاور قضایی دولت اسرائیل در امور بین‌الملل، معتقد است که کل موضوع در عرصه بین‌المللی یک «مسئله سیاسی» است و به گفته او، «اگر کشورها بخواهند، می‌توانند علیه اسرائیل حرکت کنند. همانطور که حتی قبل از تصمیم می‌توانستند اقدام کنند.»

منبع: شفقنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.