«آمریکا و اسرائیل: چه کسی تسلیم چه کسی است؟»
10 فروردین 1403 - 12:08
شناسه : 79287
1
«دانیل کورتزر» سفیر اسبق آمریکا در اسرائیل (بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵) مقاله ای در روزنامه اسرائیلی هاآرتص تحت عنوان «اسرائیل باید اکنون تسلیم آمریکا شود و به آن گوش دهد» منتشر کرد و نوشت: «موضع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که از تصویب قطعنامه اخیر مربوط به آتش بس در نوار غزه عصبانی است، تشدید رفتار سردرگم دولت اسرائیل علیه کاخ سفید محسوب می شود.»
پ
پ

القدس العربی نوشت: دولت جو بایدن حمایت بی سابقه ای از اسرائیل کرده و برای ماشین نظامی آن، سلاح و مهمات بی وقفه تامین کرده است. دولت آمریکا همچنین حمایت سیاسی مستمری را حتی در اپوزیسیون فزاینده در حزب دموکرات، دانشگاهها و افکار عمومی از اسرائیل ارائه کرده است.

دولت بایدن در ازای این حمایت نظامی و سیاسی از اسرائیل، انتظار دارد که دولت نتانیاهو به گونه ای رفتار نکند که به منافع واشنگتن و وجهه بین المللی آن لطمه بزند و یا بر شانس انتخاب مجدد بایدن در انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بگذارد؛ بر همین اساس، رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی از رفتارهای نتانیاهو در غزه انتقاد کرده و درباره آن گفته است: «بیشتر از آنکه به نفع اسرائیل باشد به ضرر آن است.» علاوه بر این دولت آمریکا از تل آویو می خواهد که تلفات حملات نظامی بر غیرنظامیان را کاهش دهد و تامین کمک های بشردوستانه مطلوب را تضمین کند. همچنین دولت آمریکا در توصیه هایی به تل آویو نسبت به انزوای روز افزون بین المللی این رژیم هشدار داده است..

دولت اسرائیل با درخواست ها و توصیه های دولت آمریکا با نوعی زنندگی و تحقیر برخورد کرده است و همین موضوع بود که  کاملا هریس معاون بایدن را وادار کرد تا به اسرائیل نسبت به عواقب هرگونه حمله به رفح هشدار دهد. همچنین چاک شومر رهبر دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا و بالاترین شخصیت یهودی در این مجلس، مستقیما نتانیاهو را به باد انتقاد گرفت و بیان کرد: «نتانیاهو مانع اصلی پیش روی صلح است»

شومر خواستار برگزاری انتخابات جدید در اسرائیل شد که در چند دهه اخیر سابقه بزرگی در کنگره محسوب می شود و نشان می دهد که نفوذ اسرائیل در این کنگره بیشتر از نفوذ خود روسای جمهور این کشور است و همین موضوع «کمیته روابط عمومی آمریکا- اسرائیل»(آیپک) را به عنوان بازوی لابی عظیم اسرائیل در آمریکا به دردسر انداخت به طوری که در پاسخ به شومر، عمدا نامی از او نبرد و صرفا بر حاکیت اسرائیل و مقصر دانستن حماس در درگیری فعلی تاکید کرد. اما نتانیاهو در پاسخ به شومر گفت: «ما جمهوری موز نیستیم»

علی رغم اینکه قطعنامه اخیر شورای امنیت در ساختار، تفاوت چندانی با لایحه قطعنامه آمریکا در خصوص آتش بس محدود وآزادی بی قید و شرط اسرا ندارد، و علی رغم اینکه دولت آمریکا بارها اعلام کرده است که مخالف لشکرکشی اسرائیل به رفح نیست اما «تدوین طرحی برای غیرنظامیان» را به عنوان شرط چنین موافقتی دانسته است؛ به همین خاطر نتانیاهو رویارویی با بایدن را تشدید و سفر هیئت اسرائیلی به واشنگتن را لغو کرد.

روز گذشته چندین منبع تایید کردند که دیدارهای اخیر بین یوآف گالانت وزیر جنگ اسرائیل و مقامات ارشد کاخ سفید، بر جلوگیری از عملیات نظامی احتمالی اسرائیل در رفح متمرکز نبود و در نتیجه چنین موضوعی تغییر موضع واشنگتن را نشان می دهد و علی رغم اینکه آمریکا همواره سخن «حمایت از غیرنظامیان فلسطینی» را بر زبان جاری می کند ، طرفین بر سر «لزوم اخراج حماس از رفح» به توافق رسیده اند.

معنای این سخن- تا زمانی که عکس آن ثابت نشود- این است که این دولت آمریکا است که اکنون تسلیم شده است نه آنچه سفیر اسبق واشنگتن در اسرائیل پیشنهاد کرده است.

منبع: شفقنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.