طرح وزارت دفاع آمریکا برای غزه پس از جنگ
10 فروردین 1403 - 16:10
شناسه : 79302
2
گزینه‌هایی که در حال بررسی هستند شامل حضور نیروهای آمریکایی در میدان نمی‌شوند. در عوض، بودجه وزارت دفاع برای تامین نیازهای این نیروی امنیتی و تکمیل کمک‌های سایر کشورها صرف خواهد شد.
پ
پ

مقامات دولت بایدن در حال «گفت‌وگوهای» اولیه درباره گزینه‌هایی برای ایجاد ثبات در غزه پس از جنگ هستند، از جمله پیشنهادی از سوی پنتاگون برای کمک به تأمین مالی یک نیروی چند ملیتی یا یک تیم حافظ صلح فلسطینی.

به گفته دو مقام وزارت دفاع و دو مقام دیگر ایالات متحده، که همگی برای گفتگو در مورد مذاکرات دیپلماتیک و نظامی پشت درهای بسته ناشناس ماندند، گزینه‌هایی که در حال بررسی هستند شامل حضور نیروهای آمریکایی در میدان نمی‌شوند. در عوض، بودجه وزارت دفاع برای تامین نیازهای این نیروی امنیتی و تکمیل کمک‌های سایر کشورها صرف خواهد شد.

یک مقام ارشد دولت گفت: «ما در حال کار با شرکای خود روی سناریوهای مختلف برای حکومت موقت و ساختارهای امنیتی در غزه پس از فروکش بحران هستیم. ما چندین گفتگو با اسرائیلی‌ها و شرکای خود در مورد عناصر کلیدی برای روز بعد در غزه داشته‌ایم.»

ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا واشنگتن و شرکای آن هر نوع طرحی را تصویب کنند، به‌ویژه که بازیگران منطقه‌ای می‌خواهند قبل از درگیر شدن جدی با گزینه‌ها، سطح تعهد به راه‌حل دو کشور را ببینند. اسرائیل تمایلی به انجام این گفتگوها تا زمانی که حماس را از نظر نظامی شکست ندهد و آزادی اسرا را تضمین نکند، ندارد. برخی از مقامات اسرائیلی خواسته‌اند که اسرائیل غزه را پس از جنگ اشغال کند، پیشنهادی که آمریکا با آن مخالف است.

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا با اشاره به اینکه اسرائیل بخش اصلی در چنین صحبت‌هایی است اما دستش را با چیزهای دیگر پر کرده است، گفت: «اگر دولت ما و اسرائیل در مسیر پیش رو همسو باشند، یک چیز است، اما اینطور نیست.»

این چهار مقام تأیید کردند که این گفتگوها شامل کاخ سفید، پنتاگون، وزارت امور خارجه و همتایان خارجی آنها در مورد این است که یک نیروی امنیتی بالقوه پس از جنگ چگونه خواهد بود. این گفتگوها نشان می‌دهد که چنین نیرویی همچنان یک گزینه جدی و قابل دوام برای پس از انتقام اسرائیل علیه حماس است.

به گفته این دو مقام وزارت دفاع، بر اساس برنامه‌های اولیه در حال طراحی، وزارت دفاع برای یک نیروی امنیتی که شامل نیروهای آمریکایی در غزه نمی‌شود، بودجه می‌دهد. یکی از این مقامات افزود که می‌توان از این کمک‌ها برای بازسازی، زیرساخت‌ها، کمک های بشردوستانه و سایر نیازها استفاده کرد. این منطقه زیر آوار است و اکثریت قریب به اتفاق ۲٫۲ میلیون نفر آن به دلیل دسترسی سخت به غذا، آب و دارو، آواره هستند.

پنتاگون احتمالاً برای پرداخت هزینه این طرح نیاز به انتقال بودجه از جاهای دیگر وزارتخانه دارد. به گفته این دو مقام آمریکایی، کمک‌های آمریکا مکمل کمک‌های سایر کشورها خواهد بود.

به گفته این مقام وزارت دفاع، وزارت دفاع از آغاز سال نوی میلادی شروع به بررسی گزینه‌هایی برای حمایت از نوعی نیروی چند ملیتی برای ایجاد ثبات در غزه کرد، زمانی که انتظار می‌رفت اسرائیل به زودی عملیات خود را پایان دهد.

سپس در ژانویه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، از اسرائیل خواست تا با کشورهای منطقه و فلسطینیان میانه رو برای بازسازی، ثبات و اداره غزه پس از پایان جنگ، همکاری کند. وی در جریان سفر به اسرائیل گفت: «این تنها از طریق یک رویکرد منطقه‌ای که شامل مسیری برای تشکیل کشور فلسطینی باشد، می‌تواند حاصل شود.

این مقام وزارت دفاع گفت، اگرچه مقامات ایالات متحده با شرکای منطقه‌ای در مورد اینکه ترکیب چنین نیرویی چگونه خواهد بود گفتگوهایی داشته اند، اما هیچ کدام مشارکتشان را تایید نکرده‌اند. بسیاری از کشورهای خاورمیانه به دولت بایدن گفتند که تنها زمانی مشارکت را در نظر خواهند گرفت که یک طرح جدی دو دولتی وجود داشته باشد.

منبع: اکوایران به نقل از پولیتیکو

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.