لزوم معماری داده‌ای همگام با هوشمندسازی دولت
27 فروردین 1403 - 13:09
شناسه : 80527
3

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات بر لزوم معماری داده‌ای همگام با هوشمندسازی دولت تأکید کرد و گفت بر اساس قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی ۲۷ پایگاه ملی که قابلیت افزایش براساس تصمیم کارگروه تعامل‌پذیری دارد، احصاء شده است و این پایگاه‌ها هسته‌ی راهبری کشور را چه به لحاظ عملیاتی و چه به‌لحاظ انبارش و تحلیل برعهده دارند.

پ
پ

به گزارش ایسنا، در گذشته جوامع حالت مکانیکی داشتند و برهمین اساس سازوکارهای جامعه‌پذیری و کنترل هنجاری به‌منظور تثبیت نظم اجتماعی کافی بود و متناسب با آن، شعاع اعتماد مورد نیاز محدود بود. اما با پیچیده‌ترشدن جوامع، ناگزیر انواع اعتماد ازجمله اعتماد به دولت و اعتماد به نهادهای سیاسی در بطن نیازهای جامعه خودنمایی می‌کند. اعتماد به‌عنوان کاتالیزوری قوی برای رشد اقتصادی، بهره‌وری، توسعه، نوآوری، موفقیت در سطح سازمانی و کشوری و عوامل رشد، تعمیم داده می‌شود.

امروزه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند با ارائه صدها خدمت، مردم را بی‌نیاز از تبادلات کاغذی کرده است و سکوهای داخلی، هر روز نقش پر رنگ‌تری را در اقتصاد دیجیتال کشور به خود اختصاص می‌دهند. در این راستا به تازگی احسان کیانخواه- دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- با انتشار پستی در شبکه اجتماعی داخلی اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم و ضروری در هوشمندسازی دولت اصلاح، تلفیق، حذف یا افزودن پایگاه‌ها براساس افزایش توان راهبری موثر و هدف‌مند کشور و ارتقا سهولت زندگی و رفع نیازهای مردم است. برخی از این پایگاه‌ها کیفیت داده‌ای لازم را ندارند و هدف سیاست‌گذار از ایجاد این پایگاه‌ را تامین نمی‌کنند.

وی گفت: دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در حال بازتنظیم این جریان داده‌ای و مراکز انبارش مورد نیاز کشور است. بعضا در مقرره‌ها و قوانین و براساس نیاز مقطعی، پایگاه تجمیع داده ایجاد و انبارش داده‌ای تجویز شده است که هم هزینه‌های زیادی را بر دولت تحمیل کرده و هم کارکرد مورد نیاز را ایجاد نمی‌کند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تشریح کرد: باید فارغ از تعصبات دستگاهی این اصلاحات و بازآرایی را رقم زد. دبیرخانه در تلاش است به‌صورت چابک و با کمترین بارتنظیمی این اقدام را به نتیجه برساند؛ این گام مهم به‌هم‌راهی و هم‌دلی دستگاه‌های اجرایی کشور با محوریت افزایش رضایت عمومی و ارتقا کارایی نظام تصمیم‌سازی کشور نیاز دارد.

انتهای پیام

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.