عجایب بازار خودرو تمامی ندارد!
28 فروردین 1403 - 7:21
شناسه : 80570
1

به گزارش « اخبار خودرو » ، علی زراندوز در سرمقاله روز ” سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ” روزنامه دنیای خودرو، به موضوع « عجایب بازار خودرو » پرداخت.

پ
پ

عضو شورای سردبیری روزنامه دنیای خودرو در این باره نوشت:

این روزها وضعیت خرید و فروش خودرو در بازار بسیار عجیب و غیرقابل‌پیش‌بینی شده است. علاوه‌بر نوسانات روزانه قیمت خودروهای داخلی و خارجی، به نظر می‌رسد شیوه‌های معامله در این بازار به خصوص در مورد خودروهای خارجی نیز به سمت و سوی عجیبی درحال چرخش است. براساس دلایلی ازجمله نوسان قیمت‌ها و فرار از پرداخت مالیات، سبک‌های تازه‌ای برای معامله خودرو در حال شکل گرفتن است.

به‌عنوان‌مثال بررسی پلت‌فرم‌های مطرحی که در زمینه خرید و فروش خودرو، میزبان هزاران آگهی هستند، نشان می‌دهند بحث معاوضه خودرو با خانه آن هم در محدوده طرح ترافیک کم‌وبیش در حال مطرح شدن است. این در حالی است که چندی پیش آگهی‌های معاوضه خودرو با کالاهای دیگر در فضای مجازی خبرساز شده بود.

از دیگر آگهی‌های عجیب و غریب در این زمینه می‌توان به آگهی‌های تعویض خودرو با سیم کارت ۰۹۱۲، طلا و سکه و … اشاره کرد.

اما در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی نمایشگاه‌داران خودرو، برای آنکه مالیات پرداخت نکنند، از خریداران خودرو می‌خواهند که بخشی یا کل پول خودرو را به جای ریال دلار بدهند.

اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو نیز این موضوع را تایید و عنوان کرده است این اتفاق ازسوی نمایشگاه‌داران و دفاتر فروش خودرو که مجوز ندارند، رخ می‌دهد.

از اواخر سال گذشته، فروش خودرو با دلار در برخی از نمایشگاه‌های خودرو آغاز شده و توجیه نمایشگاه‌هایی که به این سمت رفته‌اند، بیشتر گریز مالیاتی است. البته فروش خودرو با دلار، بیشتر در نمایشگاه‌ها و دفاتر فروش خودرویی رخ می‌دهد که عرضه‌کننده خودروهای خارجی هستند.

برخی کارشناسان در این زمینه می گویند که اگر چنین امری باب شود، مردم در خرید خودرو با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهند شد و این امر باعث بر هم خوردن فضای بازار خودرو و حتی اقتصاد کشور می‌شود.

تقاضای خرید خودرو با دلار، آن هم در حالی که مردم به ریال حقوق دریافت کرده و مایحتاج خود را تهیه می‌کنند از نظر اقتصادی امری زیان آور است که در صورت باب شدن این موضوع، حتما در بلند مدت مصرف‌کنندگان واقعی را با دردسر و البته زیان‌های بسیاری مواجه می‌کند.

البته ازسوی‌دیگر تثبیت نرخ ارز و پایین آمدن سرعت کاهش ارزش پول توسط مسئولان مربوطه می‌تواند بساط این گونه معاملات دلاری در بازار خودرو را از ریشه و اساس، برچیند.

تلاطم‌های اقتصادی در سال‌های اخیر، برخی را به سمت خرید دلار برای حفظ سرمایه‌های خود سوق داده است. بیستم دی‌ماه ۱۴۰۲؛ معاون ارزی بانک ملی با اشاره به همین موضوع گفته بود در کشور ۲۰میلیارد دلار از منابع ارزی در اختیار افرادی است که هیچ بهره‌ای از آن نمی‌برند.

حال به‌نظر می‌رسد برخی فروشندگان خودروها روی این دلارها برای رونق کسب و کارشان حساب کرده‌اند، ولی از این موضوع غافل هستند که باب کردن این کار می‌تواند وضع بازار خودرو را از این هم پیچیده‌تر کند و به خلق شرایطی منتهی شود که در هر صورت هرگز به نفع مصرف‌کنندگان واقعی نخواهد بود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.