دستان خالی غرب برای دلداری بی‌بی
31 فروردین 1403 - 9:46
شناسه : 80887
1
کشورهای غربی درحالی برای دلداری سران رژیم اسرائیل درپی عملیات کوبنده وعده صادق، به تشدید سیاست شکست خورده تحریم ایران متوسل شده‌اند که اولا چوب خط تحریم‌های تسلیحاتیِ غرب علیه ایران پرشده و اهرمی برای فشار بیشتر باقی نمانده و در ثانی توان نظامی ایران هرگز تابع و در بند محدودیت‌های غیرقانونی وضع شده از سوی طرف‌های غربی نبوده است.
پ
پ

بیانیه‌های سیاسی پی‌درپی، رژه ملاقات‌های دیپلماتیک در اراضی اشغالی و تماس‌های تلفنی مقام‌های غربی با سران رژیم صهیونیستی، حاکی از یک واقعیت است: عملیات وعده صادق معادلات منطقه‌ای و جهانی را تغییر داده است.

اندیشکده چتم هاوس انگلیس در مقاله‌ای نوشت که ایران با اقدام نظامی علیه رژیم صهیونیستی خطوط قرمز جدیدی را در درگیری خود با این رژیم تعریف کرد و روشن ساخت که در صورت ادامه عملیات خسارت بار اسرائیل علیه ایران و شرکای آن، زمام امور را خود در دست خواهد گرفت.

این گزارش می افزاید: «اگر ایران قصد ضربه زدن به اسرائیل را داشت، یک اصل اساسی عملیات نظامی یعنی عنصر غافلگیری را نقض نمی کرد. اما مقاصد خود را به واشنگتن و چندین کشور عربی و اروپایی مخابره کرد و به آنها اطمینان داد که حمله اش نسبتاً محدود خواهد بود».

نویسندگان این گزارش تاکید کردند که ایران برعکس تاکتیک ‌های تهاجمی که به طور قابل توجهی دفاع اسرائیل را به چالش می ‌کشید و احتمالاً توان پدافندی آنها را از پا می انداخت، عمل کرد. در واقع اگر تهران به دنبال وارد ساختن یک ضربه جدی به رژیم صهیونیستی بود، تعداد بیشتری از موشک های بالستیک سریع و دقیق را پرتاب می کرد و اسرائیل نیز زمان بسیار کمی برای آمادگی و واکنش در اختیار می داشت.

انگلیس و آمریکا ابتدا تلاش کردند تا هشدار ایران را پیش از حمله سرزمین‌های اشغالی تکذیب کنند. دوشنبه گذشته مقام‌های این دو کشور ادعا کردند که هیچ پیامی از ایران به آن‌ها مخابره نشده بود.

اما طولی نکشید که تشت رسوایی این ادعا از بام افتاد و «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با یک نشریه فرانسوی، تائید کرد که ایران «چند روز» پیش از حمله علیه سرزمین‌های اشغالی، هشدارهای لازم را داده بود.

وی بیان داشت: «وزیر امور خارجه ایران پس از حمله به من گفت که آنها فقط تأسیسات نظامی را هدف قرار داده‌اند. او به صراحت اعلام کرد که این یک واکنش کنترل شده بود» بورل در تائید این مطلب افزود: وقتی می‌خواهیم آسیب بزنیم، پهپادهایی را که شش ساعت طول می‌کشد [به هدفشان] برسند نمی‌فرستیم.

اکنون که مدتی از این حمله تعیین‌کننده می‌گذرد و ضریب هیجانات فروکش کرده است، موضع بازیگران مختلف نیز روشن‌تر شده است. غرب که طی دو سال گذشته درگیر حمایت مالی و نظامی از اوکراین بوده و ۶ ماهی است که تلاش می کند تا آتش درگیری‌ها در غزه را خاموش کند، تمایلی به تشدید تنش‌ در منطقه ندارد؛ اما ناگزیر از فشار ناشی از موجودیت سرکش رژیم صهیونیسم، دست به دامن کارت سوخته تحریم و بیانیه‌های سیاسی شده‌ است.

نهایت زور انگلیس و آمریکا تحریم‌هایی است که روز پنجشنبه به بهانه جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه علیه شماری از شخصیت‌ها و نهادهای نظامی ایران وضع شد؛ تحریم‌هایی که به لحاظ ماهوی تاثیری بر توان نظامی ایران ندارد اما با ادبیاتی اسرائیلی‌پسند نوشته شده است.

اتحادیه اروپا هم اعلام کرده که تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران وضع خواهد کرد. به گفته جوسپ بورل بخشی از این تحریم‌ها مربوط به تدابیری است که انتقال قطعات مورد نیاز برای تولید موشک و پهپاد به ایران را ممنوع و بخش دیگر انتقال پهپاد ایرانی به روسیه را تحریم می‌کند.

او روز پنجشنبه در آستانه نشست سران گروه هفت به خبرنگاران گفت که اتحادیه اروپا در نظر دارد تا در پاسخ به حمله ایران، این دو نظام تحریمی را فربه‌تر کند؛ اما پشت بند آن تاکید کرد: ما تصمیم می گیریم و معتقدیم که [بعد از] تصمیم گیری، اجرا می‌شود. اما بیشتر اوقات واقعیت کاملاً آزاردهنده است.

همین اعتراف به تنهایی کافیست که ظرفیت ادعاهای ضد ایرانی اروپایی‌ها را به چالش بکشد. به همین خاطر برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا از شنبه گذشته درصدد احیای طرح شکست خورده و غیرقانونی افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی هستند.

در همین پیوند جوسپ بورل سه‌شنبه گذشته در پایان نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا آب پاکی را روی دست این کشورها ریخت و گفت: ما به حکمی نیاز داریم که نشان دهد سپاه ایران در یک پرونده تروریستی دخیل بوده است. در شرایط کنونی چنین پرونده‌ای موجود نیست و من به همکارانم گفتم که پاسخ همانی است که چند ماه پیش اعلام شد.

اینکه ائتلاف‌های متعدد غربی بخواهند در روزهای آینده از طریق صدور بیانیه‌های سیاسی و استفاده از کارت سوخته تحریم، خوش‌رقصی مضاعفی را برای سران رژیم صهیونیستی به نمایش بگذارند تا از گسترش دامنه جنگ جلوگیری کنند، منتفی نیست اما این واقعیت از نگاه ناظران غیر قابل انکار است که اولا عملیات «وعده صادق» نقطه عطفی در معادلات منطقه بشمار می‌رود و در ثانی هرگونه همراهی غیر مسوولانه با اقدامات رژیم اسرائیل در نقض قوانین بین المللی و تشویق آن رژیم به استمرار شرارت و ماجراجویی‌ها، درکنار اقدامات غیرسازنده علیه ایران، موجب افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

منبع: ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.