فهرست ۲۵ دولت پرهزینه نظامی جهان: ایران نیست
05 اردیبهشت 1403 - 9:58
شناسه : 81381
1
سه پرونده شرق اروپا، غرب آسیا و شرق آسیا از جمله دلایل افزایش هزینه نظامی عنوان شده است. «آمریکا» وجه مشترک هر سه پرونده منازعه در جهان است.
پ
پ

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) به صورت سالانه در ماه آوریل (اردیبهشت) آماری از هزینه نظامی دولت‌های جهان منتشر می‌کند. مجموع هزینه نظامی کشور‌های جهان در سال ۲۰۲۳ به عدد تاریخی ۲۴۴۳ میلیارد دلار رسید.
سه پرونده شرق اروپا، غرب آسیا و شرق آسیا از جمله دلایل افزایش هزینه نظامی عنوان شده است. «آمریکا» کلیدواژه مشترک هر سه پرونده است.
شرق اروپا جبهه درگیری آمریکا با روسیه، شرق آسیا جبهه درگیری آمریکا با چین و غرب آسیا جبهه درگیری آمریکا با ایران است.
آمریکا، آسیا و اقیانوسیه، اروپا، خاورمیانه (غرب آسیا) و آفریقا به ترتیب پنج منطقه جغرافیایی هستند که در گزارش سیپری بیشترین هزینه نظامی را انجام داده‌اند.
رکورد هزینه نظامی در سطح جهان| بازه زمانی: سال ۱۹۸۸ – سال ۲۰۲۳ میلادی
پنج کشور پرهزینه نظامی جهان
آمریکا، چین، روسیه، هند و عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ به ترتیب ۵ کشور اول از نظر میزان هزینه نظامی در جهان تعیین شدند. این پنج کشور به تنهایی ۶۱% کل هزینه نظامی جهان را در اختیار دارند.
۱- آمریکا: دولت واشنگتن ۹۱۶ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده است. این هزینه نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۲/۳% و نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی ۹/۹% افزایش یافته است. این کشور به تنهایی ۳۷% از کل هزینه نظامی جهان را به خود اختصاص داده است.
۲- چین: دولت پکن ۲۹۶ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده است. این هزینه نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۶% و نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی ۶۰% افزایش یافته است. بالغ بر ۱۲% کل هزینه نظامی جهان متعلق به چین است. نکته اینجاست که هزینه نظامی چین هم در سال ۲۰۱۴ و هم در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱/۷% از تولید ناخالص داخلی این کشور است و این نشان می‌دهد که اقتصاد چین بزرگتر شده است.
۳- روسیه: دولت مسکو ۱۰۹ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده است. این هزینه نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۲۴% و نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی ۵۷% افزایش یافته است. بالغ بر ۴/۵% کل هزینه نظامی جهان متعلق به روسیه است.
۴- هند: دولت دهلی نو ۸۳/۶ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده است. این هزینه نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۴/۲% و نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی ۴۴% افزایش یافته است. بالغ بر ۳/۴% کل هزینه نظامی جهان متعلق به هند است.
۵- سعودی: رژیم ریاض ۷۵/۸ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده است. این هزینه نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۴/۳% افزایش یافته است. هزینه نظامی سعودی به دلیل آتش بس با دولت یمن نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی (آغاز جنگ یمن) ۱۸% کاهش یافته است.

ژاپن و آلمان در جمع ۱۰ کشور پرهزینه نظامی جهان
«علی اکبر هاشمی رفسنجانی» روز ۳۰ مرداد ۹۵ (سال ۲۰۱۶) نطقی کرد که از باب شاذ بودن ماندگار شد. مضمون بخشی از سخنرانی اینگونه بود که اگر آلمان و ژاپن در موضوع اقتصادی پیشرفته هستند به دلیل محروم شدن از قوای نظامی پس از جنگ جهانی دوم بود.
این ادعا در حالی بود که آلمان و ژاپن قبل و بعد از سخرانی او (سال ۲۰۱۶ میلادی) همواره در جمع بزرگترین هزینه‌کنندگان نظامی جهان بودند.
در سال گذشته میلادی نیز کشور‌های انگلیس، آلمان، اوکراین، فرانسه و ژاپن در جایگاه پنجم تا دهم پرهزینه‌ترین دولت‌های جهان قرار گرفتند. این پنج کشور به تنهایی ۱۳% کل هزینه نظامی جهان را بر عهده دارند. در مرتبه بالاتر، ۱۰ کشور اول پرهزینه جهان بالغ بر ۷۵% کل هزینه نظامی جهان را به خود اختصاص دادند.
انگلیس: رژیم لندن ۷۴/۹ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده است. این هزینه نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۷/۹% و نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۴% افزایش یافته است. بالغ بر ۳/۱% کل هزینه نظامی جهان متعلق به انگلیس است.
آلمان: دولت برلین با ۶۶/۸% میلیارد دلار هزینه نظامی در جایگاه هفتم جهان قرار گرفته است. این هزینه نظامی نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۹% و نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی ۴۸% افزایش یافته است. این نشان می‌دهد که هزینه نظامی آلمان از زمان نطق هاشمی رفسنجانی درباره هزینه نظامی آلمان قریب به ۵۰% بیشتر شده است.
اوکراین: دولت کیف ۶۴/۸ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده است. این کشور سال گذشته در جایگاه ۱۱ جهان بود و اکنون در جایگاه هشتم جهان قرار دارد. هزینه نظامی اوکراین نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۵۱% و نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۲۷۲% افزایش یافته است.
فرانسه: دولت پاریس ۶۱/۳ میلیارد دلار در امور نظامی هزینه کرده است. این هزینه نسبت به ۲۰۲۲ میلادی ۶/۵% و نسبت به ۲۰۱۴ میلادی ۲۱% افزایش یافته است.
ژاپن: دولت توکیو ۵۰/۲ میلیارد دلار هزینه نظامی کرده است. این هزینه نظامی نسبت به سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۱% و نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی ۳۱% افزایش یافته است. ژاپن دهمین کشور جهان از نظر هزینه نظامی است.
اولین سال از بزرگترین برنامه تقویت نظامی ژاپن از پایان جنگ جهانی دوم مربوط به بودجه سال ۲۰۲۳ است. ژاپن قصد دارد قابلیت‌های نظامی خود را با سرمایه‌گذاری هنگفت در موشک‌های دوربرد، هواپیما و کشتی‌های نظامی تقویت کند.
کره جنوبی (۴۷/۹ میلیارد$)، ایتالیا (۳۵/۵ میلیارد $)، استرالیا (۳۲/۳ میلیارد $)، لهستان (۳۱/۶ میلیارد $) و رژیم صهیونیستی (۲۷/۵ میلیارد $) در جایگاه یازدهم تا پانزدهم بزرگترین هزینه‌کنندگان نظامی جهان هستند.
در مجموع ۸۱% کل هزینه نظامی جهان متعلق به ۱۵ کشور فوق‌الذکر است. کانادا، اسپانیا، برزیل، الجزایر، هلند، تایوان، ترکیه، سنگاپور، مکزیک و کلمبیا به ترتیب تا جایگاه ۲۵ پرهزینه‌ترین دولت‌های جهان رده‌بندی شده‌اند.
ایران در فهرست ۲۵ کشور پرهزینه از نظر نظامی قرار ندارد. این موضوع نشان می‌دهد که هزینه امور نظامی در ایران بر خلاف جو رسانه‌ای معارضین نظام بالا نیست. با این حال، ایران توانسته در باشگاه ۲۵ صادرکننده بزرگ اسلحه جهان قرار بگیرد. صادرات نظامی ایران بازه زمانی چهارساله ۲۰۱۹-۲۰۲۳ نسبت به بازه زمانی ۲۰۱۴-۲۰۱۸ بالغ بر ۲۷۶% رشد داشته است. صنعت نظامی در ایران به سود رسیده است.

منبع: فارس

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.