سیل ویرانگر و خواب زمستانی مسوولان !
16 آذر 1399 - 18:46
شناسه : 8146
6
می گویند آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود . با این حال مانده ایم چرا مسوولان ما نمی خواهند این ضرب المثل را آویزه گوش خود قرار دهند .
نویسنده : حجت اله اکبرآبادی منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

بحث ما بر می گردد به موضوع سیل ویرانگر این روزها در سطح کشور که سرمایه زندگی بسیاری را در استان های خوزستان ، لرستان ، بوشهر، فارس و …بر باد داده است و معلوم نیست چرا مسوولان شهری و استانی از سیل سال های گذشته درس نگرفته اند و هر سال باید با یک باران شدید ، آب سطح خیابان ها و خانه های مردم را فرا بگیرد و دار و ندار زندگی آنها را با چالش جدی مواجه کند . دو سال پیش که به دنبال باران “این نعمت خداوندی”سیل استان های خوزستان ، گلستان و لرستان را تحت تاثیر امواج منفی خود قرار داد و نبض زندگی معمول در این استان ها از جریان افتاد ، امید داشتیم که مسوولان استانی و شهری و به تبع آن مسوولان دولت برنامه های لازم را در جهت پیشگیری از این سیل های ویرانگر مورد توجه قرار دهند . اما گویا مسوولان امر از زیر آب رفتن خانه ها و زندگی شهروندان چندان خم به آبرویشان نیامده تا امسال نیز سیل خانه های زیادی در استان های خوزستان ، بوشهر ، لرستان و فارس را به کام خود کشیده و زندگی عادی مردم این استان ها را به مخاطره بیندازد .
واقعا دیدن فیلم صحنه های سرازیر شدن آب در خانه های مردم آبادان ، سربندر ، بندر ماهشهر و … بسیار دردناک بود و دل هر بیننده ای را به درد می آورد . آن هم در این وانفسای مشکلات اقتصادی که خرید و جایگزین کردن وسایل و ملزوماتی که برای یک زندگی معمول مورد نیازند ، بسیار سخت و جانفرساست و مشخص نیست چه مسوول و نهادی می خواهد جوابگوی خسارات وارد شده به جان و مال مردم باشد . گرچه امسال نیز گروههای جهادی به کمک مردم در این استان ها شتافته اند تا دستگیر مردم سیل زده در این روزهای سخت باشند ، اما سئوال اساسی این است که چرا ما قبل از وقوع هر اتفاق و حادثه ای به فکر علاج و چاره کار نمی افتیم ؟ آیا باید همیشه مصیبتی به بار آید تا سیل کمک ها و همدلی مردم و مسوولان روانه مناطق سیل زده و زلزله زده شود ؟
قطعا بارش های سیل آسایی که منجر به طغیان مسیل ها و رودخانه ها می شوند فی نفسه ویرانگر نیستند و ویرانی آنجاست که انسان در طبیعت بدون برنامه دست می برد تا پیامد آن سیلی باشد که می تواند شهرها و مناطق بی دفاع را به بند کشیده و زندگی شهری را به مخاطره اندازد .
متاسفانه تا زمانی که کلان فکر نکینم این سیل ها که می توانند فرصت ساز بوده و در جهت بهبود تولید و منابع آبی کشور موثر واقع شوند ، نقش تخریبی شان برجسته می شود تا در مهلکه خود ، بی مسوولیتی متولیان و برنامه ریزان را به تصویر بکشند .
باتوجه به اینکه رویداد سیل خود ناشی از عوامل متعدد طبیعی وغیرطبیعی است می توان با اعمال اقدامات مدیریتی وفنی احتمال بروز سیلاب وبه خصوص خسارات واثرات نامطلوب آنرا کاهش داد.مدیریت جامع مهار وکاهش خسارات سیل مجموعه ای از اقدامات سازه ای وغیرسازه ای ویا تلفیقی از آنهاست که برای جلوگیری ویا کاهش ایجادسیلاب درحوضه ها ، جلوگیری و یا کاهش بروز طغیان رودخانه ها ومسیل ها وبه خصوص کاهش تلفات وخسارات ناشی از سیلاب انجام می گیرد.
بی شک در شرایطی که تغییرات اقلیمی نیز مزید بر علت شده تا اکوسیستم مناطق مختلف در معرض تهدیدهای جدی قرار بگیرند ، باید با تقویت زیرساخت های شهری و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر قانونی و غیراستاندارد و تخریب منابع خاک ، اجازه نداد که با یک بارش نبض زندگی در شهرها و مناطق مختلف کشور مثل این روزها با مخاطره و چالش اساسی مواجه شود . امیدواریم این بار مسوولان امر از خواب عفلت بیدار شده و اجازه ندهند ریتم و آهنگ زندگی مردم با نعمت باران، زندگی شان به چالش کشیده شده و کام شان تلخ شود .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.