از استدلال های مرحوم معزی پور تا تسلسل امروز کشتی / انگار چیزی دست نخورده !
12 بهمن 1399 - 21:57
شناسه : 14039
5
خدا رحمت کند حاج محمود معزی پور را . سالها پیش در خلال یکی از تمرینات تیم ملی کشتی آزاد در خانه کشتی و در دوره ای که محمد رضا یزدانی خرم ریاست فدراسیون کشتی را عهده دار بود با حاج محمود سر این موضوع وارد بحث شده بودم که کشتی ایران باید حتی بتواند با تیم سوم و چهارم خود قهرمان آسیا شود .
نویسنده : حجت اله اکبرآبادی منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

موضوعی که البته حاج محمود گرچه قبول داشت اما می گفت اگر من تیم جوانی را به قهرمانی آسیا ببرم و نتیجه نگیرم انتقادها روی سرم آوار خواهد شد و خیلی ها بر من خواهند تاخت که نتوانسته کشتی ایرات را در آسیا قهرمان کند .
البته من هم از این حرف خود عقب نمی نشستم که کشتی ایران آنقدر نیرو و سرمایه دارد که می تواند در آن واحد ۴ تیم آماده داشته باشد و با تیم دوم و سومش در رقابت های قهرمانی آسیا حاضر شده و از عناوین قهرمانی اش در سطح قاره دفاع کند .
مرحوم معزی پور که در عین حالزاویه دید و نگاه خاص خود را در کشتی داشت وقتی دلایل مرا شنید گفت فلانی من هم با حرف شما موافقم ، اما به دلیل اینکه درگذشته کار اصولی لازم صورت نگرفته فعلا دستمان از این جهت خالیست و من به شما همین جا تعهد می دهم که اگر به بودن خود در راس تیم ملی برای ۵ سال آینده مطمئن باشم ، چند تیم مدعی را در کشتی خواهم ساخت که فاصله نفرات در آن ناچیز و کم باشد .
با ایمانی که به کار حاج محمود داشتیم و بسته بودن دست او ، ادامه بحث را ادامه ندادیم با به این امید که او بتواند اهداف کشتی را محقق کند .
اما امروز و با وجود گذشت سالها انگار چیزی دست نخورده و مشکل کهنه کشتی همچنان پا برجاست . یعنی اگر شما پای صحبت کادر فنی تیم های ملی بنشینید از آنها خواهید شنید که دستمان به لحاط در اختیار داشتن نفرات خوب و درجه یک در اوزان مختلف بسته است و برای مثال اگر فلانی به هر علتی نباشد می مانیم چه کسی را جایگزینش کنیم که بتواند در همان سطح کشتی بگیرد و ما را صاحب مدال جهانی یا المپیک کند !
و این دور تسلسل در کشتی از گذشته تا امروز جریان دارد ، البته با این تفاوت که کشتی در قدیم در سطح کیفی بالاتری برگزار می شد و سطح رقابت در تیم ملی نیز میلیمتری بود . یعنی امکان نداشت که کشتی گیری راحت به پیراهن تیم ملی برسد .
اما امروز می پرسیم در کشتی چه کاشته ایم که بخواهیم امروز محصول خود را درو کنیم . سازندگی در کشتی رفته رفته در حال فراموشی است و مربیان سازنده به کنج عزلت و تنهایی فرو رفته و کسی نیز جویای احوالشان نیست .
مربیانی که عشق چاشنی کارشان بود ، بدون توجه به مادیات تا حالا که سنی را پشت سر گذاشته اند به عینه دستگیرشان شود که چه کلاه گشادی بر سرشان رفته است . نمی خواهیم در اینجا اسم کسی را ببریم چون می ترسیم نام ببریم و نام مربی تلاشگر و سازنده ای از قلم بیافتد . بنابراین روی صحبت ما جملگی این مربیان سازنده در طول سالیان متمادی است و آرزو می کنیم آنانی که در قید حیات هستند سلامت باشند و عاقبت بخیر . اما نکته اساسی این است که جدا از رفتگان که برایشان آمرزش ابدی طلب می کنیم ، بر مسوولان ورزش و کشتی است که به سراغ این مربیان سازنده و خوشنام بروند و اجازه ندهند در خلوت خویش حسرت روزهای از دست رفته را خورده و از بی توجهی ها غم باد بگیرند .
باور کنیم که امروز پیوند بین نسلی در کشتی قطع شده است و بسیاری از قهرمانان امروز با بزرگان کشتی این مرز و بوم آشنایی چندانی ندارند . قهرمانان بزرگی که با وجود تمام کمبودها و نداری ها پرچم کشتی ایران را افراشته نگاه داشتند تا کشتی را به نسل های فعلی و آینده منتقل کنند .
بنابراین باید پیشکسوتان کشتی را ارج بگذاریم ( کاری که البته علیرضا دبیر مدتی است آن را با قدردانی از پیشکسوتان به تناوب استارت زده ) و در مرحله بعد تجارب این عزیران را به نسل فعلی منتقل کنیم .
در نظر بگیرید که نام جهان پهلوان تختی طی این همه سال برند کشتی ایران بوده و باعث جذب بسیاری از جوانان به کشتی و صعودشان از سکوهای افتخار شده . بنابراین قدردانی از زحمات تمام کسانی که چراغ کشتی را تا امروز روشن نگاه داشته اند ، می تواند زمینه ساز همدلی و وفاق هر چه بیشتر جامعه کشتی در جهت نیل به سکوهای افتخار باشد .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.