نگرانی از آشفتگی جهان در صورت بازگشت احتمالی ترامپ به کاخ سفید
08 خرداد 1402 - 12:54
شناسه : 54100
1
بازگشت احتمالی دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا به کاخ سفید نگرانی‌های جدی را در بین متحدان این کشور در رابطه با سیاست «اول آمریکا»‌ی مخالفت با اهداف آب و هوایی و رویکردهای انزواطلبانه برانگیخته است.
منبع : ایرنا
پ
پ

خبرگزاری رویترز بازگشت احتمالی ترامپ را چالشی برای دیگر کشورهای جهان توصیف کرد و مواضع رئیس جمهوری سابق آمریکا در قبال ولادیمیر پوتینرئیس جمهوری روسیه، تردید او نسبت به تغییرات آب و هوایی و علاقه او به سیاست های حمایت گرایانه با شعار «عظمت را به بار دیگر به آمریکا باز می گردانیم» را نگران کننده توصیف کرد.

رویترز نوشت: البته هنوز اطمینانی درباره پیروزی ترامپ در نمایندگی جمهوریخواهان وجود ندارد؛ چه برسد به این که در انتخابات نوامبر (آبان/ آذر) ۲۰۲۴ پیروز شود. نظرسنجی ها نشان می دهند که او رقیب برتر در بین هم حزبی هایش است اما در رقابت های فرضی، از جو بایدن رئیس جمهور فعلی، عقب تر است.

به نوشته این خبرگزاری انگلیسی، معلوم نیست که ترامپ در صورت پیروزی چه خواهد کرد. او غیرقابل پیش بینی است که برای آنچه که انجام می دهد احساس پشیمانی نمی کند. غیرقابل پیش بینی بودن ترامپ می تواند موضوعی نگران کننده برای آمریکا و متحدان اصلی اش آن هم در شرایط بحران های متعدد به هم پیوسته باشد.

در این گزارش به اقدامات بایدن در همکاری با متحدان آمریکا از زمان آغاز جنگ اوکراین اشاره شده است. به نوشته رویترز بایدن همچنین موضوع تغییرات آب و هوایی را جدی گرفته و آمریکا را به توافق آب و هوایی پاریس که ترامپ از آن خارج شده بود بازگرداند. همچنین کنگره را به پذیرش قانون کاهش تورم با اهداف آب و هوایی وادار کرد. اما روی کار آمدن دوباره ترامپ می تواند همه این اقدامات را به خطر بیندازد.

رئیس جمهوری سابق آمریکا از حمایت اوکراین خودداری کرده و در مقابل مدعی است در صورت راهیابی به کاخ سفید در عرض یک روز جنگ را پایان خواهد داد.

مساله نگران کننده این است که او با پوتین معامله کند که این مساله نه تنها اوکراین، بلکه خشم متحدان آمریکا در اروپا را برخواهد انگیخت.

نامزد پیشتاز جمهوری خواهان همچنین از بایدن به دلیل «طرفداری از چین» انتقاد کرده و گفته است که برای ساختن آمریکا از چین مالیات خواهد گرفت.

یکی از مسائل نگران کننده این است که ترامپ به دنبال جدا کردن بیشتر آمریکا از چین و تنش زدایی بر سر تایوان باشد. این رویکرد خطر درگیری با چین را افزایش می دهد و روابط با متحدان آمریکا را تحت فشار خواهد داد. شی جین پینگ رئیس جمهوری چین مطمئنا تلاش خواهد کرد از هر گونه تنش در روابط آمریکا و متحدانش بهره برداری کند.

ترامپ همچنین ممکن است علاقه چندانی به کمک به رشد سریع اقتصادهای در حال توسعه نداشته باشد. اگرچه بایدن پول زیادی برای پیشبرد این ابتکار تامین نکرده است، اما رئیس بانک جهانی موافق با اهداف آب و هوایی را برگزیده و به طرح هایی کمک می کند که به کشورهایی مانند اندونزی در تامین مالی انتقال انرژی یاری می رساند.

آمادگی برای بدترین‌ها

رویترز نوشت: سایر دموکراسی های ثروتمند جهان نمی توانند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را تغییر دهند. با این حال، آنها کاملا هم ناتوان نیستند. بهترین راه برای جلوگیری از خطرات دور دوم ریاست جمهوری ترامپ، تسریع در انجام اموری است که در حال حاضر انجام می دهند.

آنها می توانند قبل از این که آمریکا به سیاست های انزواطلبانه بازگردد با اقدامات دفاعی کار را شروع کنند. در صورت لزوم آنها می‌توانند نقش تامین‌کننده اصلی تسلیحات اوکراین از جمله جنگنده های اف-۱۶ را بر عهده بگیرند.

سیاستمداران در سایر دموکراسی های ثروتمند نیز می توانند سعی کنند رهبران جمهوری خواه را متقاعد کنند که اکنون زمان رها کردن کی یف نیست. بوریس جانسون، نخست وزیر سابق انگلیس هفته گذشته با ترامپ و دیگر سیاستمداران جمهوری خواه برای انتشار این پیام ملاقات کرد.

همزمان گروه هفت می تواند انسجام خود را تعمیق بخشد، برای مثال با ایجاد کمیته ای برای هماهنگی بهتر روابط اقتصادی با چین. همچنین می‌تواند قدرت و نفوذ خود را در منطقه آسیا-اقیانوسیه تقویت کند. اگر متحدان ایالات متحده جبهه قوی تری در این منطقه تشکیل دهند، ترامپ ممکن است احساس قلدری کمتری علیه کشورهای این منطقه داشته باشد.

گروه هفت می تواند به تلاش های خود برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی سرعت بخشد. این گروه برای مثال به اصلاحات بیشتر در بانک جهانی و سایر بانک های توسعه چندجانبه وعده داده و اگر هند به توافق با شراکت اقلیمی با گروه هفت تمایل دارد، اکنون زمان انجام یک توافق است. اشتباه است که تا سال ۲۰۲۵ منتظر بمانیم و با این خطر مواجه شویم که ترامپ با چنین پیمان هایی مخالفت کند.

رویترز در پایان آورده است: اگر دیگر دموکراسی‌های ثروتمند، اکنون راهبردی را برای انجام اقداماتی در این حوزه ها اتخاذ کند تاثیرات بازگشت ترامپ کاهش خواهد یافت. استقرار سرمایه دار سابق املاک و مستغلات در کاخ سفید به مدت چهار سال دیگر خطرات زیادی را به همراه خواهد داشت. امید پایان این روند این خواهد بود که قانون اساسی آمریکا مانع ریاست جمهوری او برای دور سوم شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.