مسعود مرادی : بزرگ‌ترین مشکل، بلاتکلیفی فدراسیون فوتبال است
05 آبان 1399 - 21:09
شناسه : 5423
2
مسعود مرادی، پیشکسوت داوری و مدرس داوری کنفدراسیون فوتبال آسیا از وضعیت بد داوری در سال‌های اخیر بویژه فصل پیش گلایه دارد و معتقد است اصفهانیان با برگزاری یک نشست با افراد با تجربه، به یک هم‌اندیشی رسیده و در کنار هم، بهترین تصمیم را برای داوری فوتبال کشور بگیرند.
نویسنده : مجید روان‌ستان
پ
پ

فریدون اصفهانیان به تازگی از سوی سرپرست فدراسیون فوتبال به سرپرستی کمیته داوران، منصوب و جایگزین اسماعیل صفیری شد. او در حالی دوباره به این صندلی برگشت که بیش از یک سال‌ونیم پیش به دلیل بازنشستگی مجبور شد از این جایگاه که (اردیبهشت ۱۳۹۱ تا اسفند ۱۳۹۷) استعفاء دهد.

به گزارش فرهنگ ایزانیان ،مسعود مرادی، ناظر و مدرس داوری کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره این انتصاب، پاسخگوی‌ پرسش‌های ایرناپلاس بود.

فریدون اصفهانیان دوباره برگشت و این بار نه به عنوان رئیس، بلکه سرپرست کمیته داوران!
_ آقای اصفهانیان پیشکسوت من محسوب می‌شود و این انتصاب را به او تبریک می‌گویم. امیدوارم با استفاده از تجربه‌ ۶ ‌سال حضور در این پست، سبب عملکرد بهتر داوری کشور شود. انتصاب دوباره آقای اصفهانیان به دلیل عضویت در هیأت رئیسه است و آقای ممبینی نیز چون دوره پیش بودند، خواستند تکرار نشود.
همه افرادی که در عرصه مدیریت داوری کشور قرار می‌گیرند، قابل احترامند. همه تلاش می‌کنند تا داوری ما را به جلو حرکت بدهند اما فکر می‌کنم ما از نظر حمایتی مشکل داریم. یعنی آن نگاهی که به داوری فوتبال کشور باید از سوی فدراسیون فوتبال باشد، متاسفانه وجود ندارد.

یعنی هیچ یک از رئیس فدراسیون‌های سابق فوتبال اهمیتی به داوری نمی‌دادند؟

_ به جرأت می‌توانم بگویم طلایی‌ترین دوران داوری فوتبال کشور را در بعد از انقلاب، در زمان فدراسیون آقای صفایی‌فراهانی و مدیریت آقای منوچهر نظری داشتیم. در واقع این دوران طلایی با حمایت رئیس وقت فدراسیون فوتبال رقم خورد و آقای صفایی‌فراهانی با حمایت از طرح آقای نظری این موفقیت را رقم زدند.
با احترامی که برای همه کسانی که ریاست کمیته داوران را برعهده داشته‌اند، باید بگویم در دوران مدیریت آقای نظری در کمیته داوران، نسل خوبی تربیت و وارد جامعه داوری کشور شد. اگر بخواهم نام ببرم؛ آقایان ترکی، سخندان، کامرانی‌فر، افشاریان، قهرمانی، فغانی، من و … که در عرصه‌های بین‌المللی حضور پیدا کردند.
فکر می‌کنم بعد از آن نسل، مسئولانی که در رأس مدیریتی قرار گرفتند، تلاش خود را کردند اما، شرایط فراهم نیست و به نظر می‌رسد دست این آقایان بسته است. در واقع رئیس فدراسیون‌های قبلی حمایت نکردند. حالا می‌خواهد آقای صفیری مسئول کمیته داوران باشد، آقای اصفهانیان یا هر کسی دیگر؛ به نظرم بحث افراد مهم نیست و آنچه اهمیت دارد، بحث سیستمی است که در فدراسیون فوتبال باید از داوری حمایت کند.

از اصفهانیان چه انتظاری دارید؟
_ داوری که با حداقل‌ها در میادین قضاوت می‌کند و هنوز طلب خود را از سال گذشته نگرفته است، آن احترام را نه از سوی تیم‌ها – که کاری با آن ندارم و حتی در دنیا نیز به داوری معترض می‌شوند که از نظر من طبیعی است- حتی از سوی مسئولان هم ندارد. از آقای اصفهانیان خواهش می‌کنم از تجارب گذشته خود بهره بگیرد و از ارکان فدراسیون فوتبال به بهترین شکل ممکن برای حمایت و پیشرفت داوری استفاده کند.
آقای اصفهانیان می‌تواند از نظرات همه آنهایی که دلشان برای داوری می‌سوزد – مخالف، موافق، پیشکسوت، مدیران قبلی، افرادی مثل آقای نظری، غیاثی، صفیری که اکنون تجربه پیدا کرده، ممبینی و … استفاده کند.

این کمک چگونه صورت می‌پذیرید؟
_ در واقع آقای اصفهانیان می‌تواند در یک نشست با این افراد با تجربه، با یک هم‌اندیشی در کنار هم، بهترین تصمیم را برای داوری فوتبال کشور بگیرند. ما هم به عنوان عضوی کوچک به عنوان ناظر یا هر چیز دیگر، وظیفه خود را برای بهبود داوری انجام خواهیم داد.

چه مشکلاتی را سر راه اصفهانیان و داوران می‌بینید؟

_ اگر بخواهم راحت صحبت کنم، بزرگ‌ترین مشکل کنونی، بلاتکلیفی فدراسیون فوتبال است. با توجه به مشکلاتی که پیش آمده ما اکنون در آستانه یک انتخابات برای فدراسیون فوتبال هستیم. از طرفی داستان قرارداد ویلموتس هم پابرجاست و هنوز مشخص نیست اساسنامه تصویب شده یا نه و این خود یک بلاتکلیفی است. چند روز دیگر بازی‌ها آغاز می‌شود، داوران هنوز حقوق معوقه خود را نگرفته‌اند. تازه مسئول کمیته داوران مشخص شده و با توجه به زمان کوتاهی که داریم، باید دو تصمیم مهم بگیرد؛ اول معرفی فهرست داوران بین‌المللی به فیفا که چند روز بیشتر نمانده و دوم انتخاب و دعوت داوران در سطوح مختلف لیگ کشور است.
فرض کنیم این دو کار انجام شد، این داوران باید با یک دلگرمی کار کنند. اساسنامه هم تصویب شود، باید انتخابات مجمع را برگزار کنیم و انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال را در پیش داریم، در این بین داوران هم بلاتکلیف هستند.

قضاوت‌های فصل پیش را چگونه دیدید؟
_ متاسفانه کمیت و کیفیت در فوتبال ما رابطه عکس دارند. وقتی ما کمیت را بالا می‌بریم و درب لیگ برتر را باز می‌کنیم برای افرادی که اصلاً سابقه حضور در لیگ برتر را نداشتند، یک یا دو بازی در لیگ یک سوت زدند و آنها را وارد لیگ برتر می‌کنی،م این توقع برای این داوران و هیأت فوتبال استان‌های آنها فراهم می‌کنیم که دیگر بیرون گذاشتن آنها مشکل است. این یکی از مشکلاتی است که آقای اصفهانیان باید یک تصمیم برای آن بگیرد، چون افرادی وارد لیگ برتر کشور شده‌اند که زحمتی برای آن نکشیده‌اند و خاک داوری را نخورده‌ و سلسله مراتب را طی منکرده باشند.
قصدم توهین به داوری نیست، متاسفانه وارد لیگ برتر کشور شده‌اند. این ضعف نه تنها برای داوری کشور، بلکه ضررش برای تیم‌های فوتبال ما به دلیل قضاوت ضعیف‌شان هم خواهد بود. آقای اصفهانیان حالا که پس از دو سال برگشته، اعضای کمیته داوران خود را با قویترین افراد و محکم‌ترین تصمیم‌ها بگیرد و از فدراسیون فوتبال بخواهد تشکیلات داوری را بخوبی حمایت کند. حتی اگر فدراسیونی که اکنون در شرایط بلاتکلیفی قرار دارد، به هر حال با همین فدراسیون قرار است بازی‌های لیگ را آغاز کنیم و این دلگرمی را برای داوری کشور بوجود آورد.

توصیه شما به سرپرست کمیته داوران چیست؟

_ امیدوارم آقای اصفهانیان با نفرات قوی و با حمایت فدراسیون فوتبال بتواند سطح داوری ما را ارتقاء بخشد. اگر بتواند یک کمیته داوران و یک تشکیلات قوی پشت سر خود داشته باشد به مراتب بهتر از آنچه خواهیم بود که تاکنون دیده‌ایم.
معتقدم آنچه در یک سال گذشته از عملکرد داوران فوتبال کشورمان – چه آنهایی که در فهرست بین‌المللی قرار دارند و یا نه، مشاهده کردم، قابل انتظار نبود، چون می‌دانم آنها توانایی‌های بیشتری دارند و می‌توانند با روحیه و دلگرمی بیشتر به مراتب بهتر از این قضاوت کنند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.