هشت روستای ایران در فهرست رقابت جهانی
14 تیر 1402 - 14:13
شناسه : 57089
6
رئیس گروه توسعه جاذبه‌ها و محصولات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ۸ روستای کشور برای انتخاب به عنوان روستای جهانی توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به رقابت می‌پردازند.
منبع : ایرنا
پ
پ

با تشکیل کارگروه روستاهای جهانی در محل معاونت گردشگری، متشکل از اعضای دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری، دفتر توسعه گردشگری داخلی، پژوهشگاه وزارت و نیز متخصصین این حوزه، از بین کل روستاهای کشور ۱۳۰ روستا وارد مرحله اولیه انتخاب شدند. سپس این تعداد به ۳۰ روستا و در ارزیابی نهایی به ۸ روستا رسیدند تا با تکمیل پرونده توسط مدیران استانی و ارسال آن به معاونت گردشگری تا پایان خردادماه سال جاری، سهم جمهوری اسلامی ایران برای بهره‌مندی از فرصت بین‌المللی ایجاد شده توسط سازمان جهانی گردشگری حفظ شود.

وی به ۸ روستای منتخب اشاره کرد و گفت: روستای کندوان استان آذربایجان‌شرقی، روستای میمند کرمان، روستای سهیلی هرمزگان، روستای قاسم‌آباد گیلان، روستای کندلوس مازندران، روستای پالنگان کردستان، روستای ابیانه اصفهان و روستای بیشه لرستان روستاهایی هستند که به عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در این رقابت جهانی شرکت خواهند کرد.

بهاروند یادآور شد: سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) از سال ۲۰۲۱ موضوعی را تحت عنوان دهکده‌های جهانی گردشگری مطرح و هدف از این اقدام را پیشبرد نقش گردشگری در حفاظت از روستاها عنوان کرد. بر این اساس موضوعاتی از جمله مناظر طبیعی، فرهنگی، ارزش‌ها و فعالیت‌های محلی شامل خوراک‌شناسی و حفظ هویت بومی روستاها مورد تاکید قرار گرفت.

وی افزود: بر این اساس در سال ۲۰۲۱، ۴۴ روستا از ۳۲ کشور در سراسر پنج منطقه جهان انتخاب و در سال ۲۰۲۲ به همین تعداد روستای جهانی معرفی شدند که همه آنها به دلیل منابع طبیعی و فرهنگی خود و همچنین اقدامات مبتکرانه و متحول‌کننده و تعهد به توسعه گردشگری برگزیده شده بودند.

بهاروند گفت: امسال تعداد کاندیداها به شدت افزایش پیدا کرده است و هم‌اکنون تعداد کل کاندیداها در سطح جهان به ۱۲۵۶ روستا رسیده است که طبق تجربه سال‌های گذشته، از این تعداد کمتر از ۵۰ روستا به عنوان روستاهای جهانی در فهرست روستاها قرار خواهند گرفت.

وی خاطرنشان کرد: رقابت به نسبت سال‌های گذشته بسیار سخت شده است و ما کمتر از یک درصد احتمال انتخاب شدن داریم.

رئیس گروه توسعه جاذبه ها و محصولات گردشگری همچنین به شاخص‌های انتخاب روستاهای جهانی اشاره کرد و گفت: دارا بودن منابع فرهنگی، ترویج و حفاظت از منابع طبیعی، پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری محیطی، توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت‌بندی گردشگری، زیرساخت و اتصال و همچنین بهداشت، ایمنی و امنیت از جمله معیارهای اعلام شده از سوی سازمان جهانی گردشگری بوده است که کارگروه مذکور با لحاظ کردن آنها ۸ روستای منتخب را تایید کرده است.

بهاروند همچنین با تشریح اینکه چنانچه روستاهای ایران بتوانند به این جایگاه جهانی برسند، چه دستاوردهایی در پی خواهد داشت، گفت: روستاهایی که توسط سازمان جهانی گردشگری معرفی شوند از اطلاع‌رسانی بین‌المللی و امتیازهای تبلیغاتی به عنوان نمونه‌ای برجسته از یک مقصد گردشگری روستایی بهره‌مند خواهند شد، مانند آنچه در وب‌سایت ابتکاری UNWTO در بهترین دهکده‌های گردشگری به نمایش گذاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: دریافت دیپلم و یا پلاک امضا شده توسط دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، عضویت در شبکه روستاهای جهانی و نیز تبدیل شدن به فضایی برای تبادل تجربیات و آموزش‌ها و در کل یاری رساندن به رشد گردشگری کشور برشی از دستاوردهای این مهم به شمار می‌آید.

بهاروند با تاکید بر اینکه چنانچه از ۱۰۰ امتیاز در نظر گرفته شده بتوانیم ۸۰ امتیاز را کسب کنیم وارد مجموعه روستاهای جهانی خواهیم شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه سازمان جهانی گردشگری ارزیاب حضوری به کشورها نخواهد فرستاد، از این رو محتوای موجود در فضای مجازی شامل عکس، فیلم و نیز نظر مخاطبان یکی از ملاک‌های مهم انتخاب خواهد بود.

رئیس گروه توسعه جاذبه‌ها و محصولات گردشگری وظایف ۸ اداره‌کل استانی جهت تکمیل پرونده روستاهای جهانی را برشمرد و گفت: تشکیل جلسه با واحد مرتبط با روستاها در استانداری به منظور همکاری در تکمیل زیرساخت و برگزاری جشنواره‌های مرتبط، تهیه کلیپ و تیزر تبلیغاتی به زبان انگلیسی، تهیه اقلام تبلیغاتی مرتبط، طراحی وبسایت، عکاسی از جاذبه‌های گردشگری روستا، مستندسازی تامین زیرساخت‌ها، دسترس‌پذیر کردن جاذبه‌های گردشگری روستاها برای معلولین و افراد کم‌توان، انجام امور مربوط به حفاظت از محیط‌زیست از قبیل راهکارهای کاهش مصرف پلاستیک، جمع‌آوری زباله و غیره بخشی از امور اجرایی محول شده استانی به شمار می‌آیند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.