مذاکرات وین و دولت سیزدهم
03 مهر 1400 - 13:12
شناسه : 22779
3
دستیار وزیر خارجه آمریکا گفته است :"اگر ایران قصد احیای برجام را دارد باید فورا به مذاکرات وین بازگردد. مذاکرات هسته‌ای باید مسئله موشک‌های بالستیک و شبه نظامیان ایران در منطقه را شامل شوند."
نویسنده : غلامحسین اسلامی فرد منبع : ایرنا
پ
پ

موضوع مذاکرات وین کاملا مشخص است . موضوع هسته ای تنها موضوع مطرح شده در مذاکرات است . طبیعی است در مذاکرات آینده نیز هیچ موضوعی خارج از مورد هسته ای قابل طرح و مذاکره نیست . اینکه یک مقام آمریکایی مدعی است ایران باید فورا به مذاکرات بازگردد نشان می دهد واشنگتن ظاهرا فراموش کرده آن طرفی که یکجانبه برجام را ترک کرد، باید چشمان خود را به روی واقعیت بگشاید. دعوت به مذاکره همزمان با اعمال تحریم های جدید علیه ایران حاوی پیام سازنده ای نیست.

۲- دولت جدید ایران دولتی عمل گرا است. برای دولت مردمی بیش از حرف و کلمات، میزان عمل دولتمردان آمریکایی به تعهداتشان اهمیت دارد. دوران مذاکره برای مذاکره سپری شده است.
ایران به دنبال ترک میز مذاکره نیست ، نمی خواهد مذاکرات با هدف احیای توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ را رها کند و به زودی مذاکرات وین را از سر می گیرد اما مذاکره ای را سازنده می داند که دارای نتایج ملموس و عملی باشد و به حقوق و منافع ملت ایران خدمت کند. نتیجه مذاکرات وین باید رفع تحریم های ظالمانه علیه مردم ایران باشد .

۳- دولت بایدن در دوران تبلیغات ریاست جمهوری بر تغییر سیاست های آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران تاکید داشت اما آنچه در عمل نشان داده ، تداوم سیاست های غلط ترامپ ،رئیس جمهور قبلی آمریکا است و هیچ اقدام عملی سازنده بغیر از اظهار نظرهای متناقض نداشته است . دولتمردان واشنگتن باید به این مهم توجه کنند که رفتار آمریکا نتیجه مذاکرات برجام را مشخص می کند. آمریکا برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام تاکنون هیچ اقدام عملی مثبت انجام نداده است. این که کمیته مطالعات جمهوری خواهان به عنوان بزرگترین نماینده این حزب در کنگره آمریکا در تلاش است تا با تصویب یک لایحه ضدایرانی در برنامه دفاع ملی ۲۰۲۲ مانع رفع هر گونه تحریم علیه ایران شود. نشان می دهد که برخی از سیاستمداران در آمریکا هنوز متوجه تغییر ریل سیاست خارجی در ایران نشده است .
اولویت اصلی دولت جدید پیگیری سیاست خارجی متوازن با اولویت تقویت مناسبات با همسایگان و آسیایی ها است. دولت مردمی برای ارتباط با همه کشورهای جهان برنامه دارد و تنها رژیم جعلی اسرائیل را به رسمیت نمی شناسد. روابط خارجی فعال با همه کشورها و مبتنی بر احترام و منافع متقابل، از جمله اصول سیاست خارجی دولت جدید است.

۴- رعایت اصل احترام متقابل، تمرکز روی مشترکات و جلوگیری از تاثیرگذاری عوامل برون‌زا بر این روابط شرط استمرار و پایداری روابط دوجانبه ایران با اتحادیه اروپا اعلام شده است
این موضوع نشان می دهد مناسبات تهران با اروپا نیز در دولت سیزدهم تعریفی متوازن خواهد داشت.
در سیاست خارجی دولت جدید رابطه با اروپا به شمول همه کشورهای قاره سبز دارای اولویت بوده و صرفا به تروئیکا محدود نمی شود. رئیس دولت سیزدهم ظهر چهارشنبه، ۱۷ شهریور تلفنی به رئیس شورای اروپا از تمایل جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با اتحادیه و کشورهای اروپایی “در عرصه‌های مورد علاقه دو طرف” خبر داد و تحقق این امر را نیازمند اراده عملی طرف اروپایی و “وابسته نکردن آن به اراده قدرت‌های یک‌جانبه‌گرا مثل آمریکا” دانست .
تغییر نگاه به اروپا در دولت سیزدهم فرصت مناسبی برای کشورهای اروپایی برای گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف با رعایت احترام متقابل است .
وزیر امور خارجه به‌صورت فردی و دوطرفه با کشورهای مختلف از جمله مقام های اروپایی گفت‌وگو کرده است . تداوم این مذاکرات بدون توجه به اراده امریکا نتایجی مفیدی برای طرفین خواهد داشت .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.