تداوم سایه شوم ترور بر سر مردم افغانستان
26 مهر 1400 - 11:29
شناسه : 23622
5
مردم افغانستان که پیشتر قربانی سیاست‌های جنگ‌افروزانه آمریکا و اشتباهات محاسباتی این کشور در عملیات مختلف بودند، بازهم در دولت موقت طالبان نشانه قرار گرفته‌اند.این بار داعش با هدف ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی، مساجد شیعیان را هدف قرار داده که اتخاذ تدابیر شدید امنیتی ضروری به‌ نظر می‌رسد.
منبع : ایرنا
پ
پ

بعد از تسلط طالبان بر افغانستان، برخلاف انتظار ناظران، حملات تروریستی و انتحاری رو به فزونی گرفته است؛ حملاتی که نوک پیکان آن این بار به سمت نمازگزاران شیعه نشانه می رود. تازه ترین رخداد تروریستی به جمعه گذشته ۲۳ مهرماه برمی گردد که انفجار انتحاری در مسجد «امام بارگاه فاطمیه»، بزرگترین مسجد شیعیان در قندهار بیش از ۴۰ نفر کشته و ۷۰ زخمی بر جا گذاشت. گروه داعش مسوولیت این حمله انتحاری را به عهده گرفت.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان در توئیتی ضمن محکوم کردن انفجار در مسجد شیعیان قندهار ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان این حادثه، گفت که به  نیرو های امنیتی دستور داده عوامل این  حوادث را شناسایی و به دست عدالت  بسپارند.

ایران نخستین کشوری بود که با محکوم کردن این  جنایت از دولت موقت طالبان خواست عاملان این حمله را مجازات کند. در بیانیه وزارت امور خارجه ایران نسبت به توطئه های تفرقه افکنانه دشمنان امت اسلام هشدار داده و بر لزوم وحدت و یکپارچگی شیعه و سنی و نفی خشونت و افراطی گری به نام اسلام تاکید شده است.

از طرفی حجت الاسلام «سید ابراهیم رییسی» رییس جمهوری کشورمان روز یکشنبه ۲۵ مهرماه در جلسه هیات دولت پس از معرفی آقای «حسن کاظمی قمی» به عنوان نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان، با اشاره به اینکه شهادت و مجروح شدن نمازگزاران جمعه در مسجد فاطمیه قندهار، بار دیگر دل امت رسول‌الله(ص) را داغدار کرد، گفت: حجم فزاینده اقدامات تروریستی که هم راستا با راهبرد بی‌ثبات‌سازی آمریکا در افغانستان انجام می‌شود، بیانگر گسترش دایره اقدامات تروریستی در این کشور است. لذا از حاکمان این کشور انتظار می‌رود ضمن عمل به مسوولیت خود در تامین امنیت ملت، از ظرفیت‌های امنیت‌ سازی مردمی، غفلت نکنند.

عملیات انتحاری در مسجد قندهار در حالی انجام گرفت که هفته گذشته در پی انفجار در مسجد «سیدآباد» شیعیان در ولایت قندوز، ۴۶ نفر جان باخته بودند و مسوولیت آن انفجار را نیز داعش برعهده گرفته بود.

در پی بروز این رخداد تروریستی، تهران واکنش نشان داد و یک روز پس از وقوع این رخداد غمبار، رهبر معظم انقلاب در پیامی بر ضرورت مجازات عاملان این جنایت بزرگ و جلوگیری از تکرار چنین فجایعی تاکید کردند و فرمودند: «حادثه‌ی تلخ و مصیبت‌بار انفجار در مسجد منطقه خان‌آباد استان قندوز که به جان‌باختن جمع زیادی از مومنان نمازگزار انجامید، ما را داغدار کرد. از مسوولان کشور همسایه و برادر افغانستان جداً انتظار میرود که عاملان خونخوار این جنایت بزرگ را به مجازات برسانند و با تدابیر لازم از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کنند.»

حدود سه ماهی است که طالبان قدرت را در کابل به دست گرفته‌ و در همین مدت کم، این چندمین حمله خونین انتحاری است که در افغانستان به وقوع می پیوندد. نخستین انفجار در هفته دوم تسلط طالبان بر افغانستان نزدیک فرودگاه کابل، زمانی به وقوع پیوست که هزاران نفر تلاش داشتند وارد این فرودگاه شوند و از افغانستان فرار کنند. در آن حمله انتحاری که مسوولیت آن را نیز شاخه خراسان داعش بر عهده گرفت، حدود ۲۰۰ نفر از جمله کودکان و زنان جان باختند. چند هفته پیش نیز انفجاری در نزدیک مسجد «عیدگاه» در کابل رخ داد که در جریان آن دست کم هشت نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی شدند.

در مجموع به دنبال دو حمله انتحاری به نمازگزاران افغانستانی در یک هفته که بیش از ۱۲۰ نفر کشته بر جای گذاشت، مقامات طالبان در کابل متعهد شده اند که خودشان تدابیری برای تامین امنیت مساجد شیعیان روی دست گیرند. پیشتر واحدهایی برای حفاظت از مساجد شیعیان توسط نیروهای داوطلب محلی با مجوز ویژه برای حمل سلاح تشکیل و تعیین شده بودند. در بیانیه ای که از سوی سخنگوی طالبان در توییتر منتشر شده، آمده است: «متأسفانه آنها نتوانستند از این اماکن محافظت کنند و در آینده ما نیروهای ویژه امنیتی را برای حفاظت از مساجد و مدارس تعیین خواهیم کرد.»

ناکامی دولت موقت طالبان در مواجهه با اقدامات تروریستی داعش و تداوم عملیات انتحاری یک طرف سکه است و کشتار دو دهه ای مردم این کشور از سوی نظامیان آمریکا طرف دیگر سکه که به زودی از اذهان عمومی این کشور پاک نخواهد شد.

از سال ۲۰۰۱ که افغانستان به اشغال آمریکا در آمد تا چند ماه پیش که واشنگتن خروجی غیرمسوولانه را رقم زد، مردم افغانستان همواره قربانی این حضور و ماجراجویی کاخ سفید و ناتو بوده اند. حتی هنگام خروج نیرو های آمریکایی از افغانستان باز هم مردم این کشور از حملات اشتباه نظامیان آمریکا در امان نبودند. به عنوان نمونه چندی پیش که فرودگاه کابل مورد حملات تروریستی قرار گرفت و در جریان این انفجارها ۱۷۰ نفر از جمله ۱۳ سرباز آمریکایی توسط داعش خراسان کشته شدند؛ به دنبال این رخداد، «جو بایدن» رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد: ما شما را نخواهیم بخشید. فراموش نخواهیم کرد. شکارتان می‌کنیم و تاوان کاری را که کردید، خواهید داد. وقتش که برسد، در زمان و مکانی که ما تعیین می‌کنیم، با قدرت و دقت جوابتان را خواهیم داد.

تهدید بایدن وارد فاز عملیاتی شد اما به جای هدف قرار دادن نیرو های این گروه تروریستی، چند شهروند افغانستانی قربانی شدند. اوایل ماه گذشته یک فروند پهپاد رزمی «اِم کیو-۹ ریپِر» نیروی هوایی آمریکا با شلیک  موشک هوا به سطح  «هلفایر» یک خودرو حامل چند سرنشین را در یک منطقه مسکونی در غرب کابل مورد هدف قرار داد و در نتیجه آن ۱۰ نفر شامل هفت کودک را کشت. مقامات کاخ سفید بعدها زیر فشار رسانه ها ناچار به اشتباه محاسباتی و خطای انسانی خود مهر تایید زدند.

وضعیت کنونی، مردم افغانستان اند که تازه  از کابوس آمریکا رهایی یافته اند و درگیر کابوسی دیگر از ناحیه داعش شده اند. دولت طالبان برای کسب مشروعیت و وجهه بین المللی در ابتدا باید امنیت را در داخل برای همه طیف های سیاسی و گروه های قومی- مذهبی برقرار سازد. بی تردید در صورت عدم اتخاذ تدابیر شدید امنیتی و نیز بی اعتنایی به حقوق شیعیان و گروه های دیگر، بحران افغانستان وارد مرحله ای جدی تر خواهد شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.