میدل ایست آی: بازار گاز انگلیس به قطر می رسد نه ایران
30 آبان 1400 - 9:12
شناسه : 24671
5
قیمت گاز طبیعی افزایش یافته است و حدود 20 شرکت انرژی بریتانیا تنها در سال جاری ورشکست شده اند و بریتانیا فقط برای چند روز ظرفیت ذخیره سازی دارد. هیو مایلز، بنیانگذار عرب دایجست به میدل ایست آی گفت: بریتانیا به سراغ ایرانی‌ها یا روس‌ها که بزرگترین ذخایر گاز اثبات شده جهان را در اختیار دارند، نمی‌رود، بلکه به سمت قطر که در سومین جایگاه ایستاده است، خواهد رفت.
منبع : انتخاب
پ
پ

میدل ایست آی نوشت: قیمت گاز طبیعی افزایش یافته است و حدود ۲۰ شرکت انرژی بریتانیا تنها در سال جاری ورشکست شده اند و بریتانیا فقط برای چند روز ظرفیت ذخیره سازی دارد. هیو مایلز، بنیانگذار عرب دایجست به میدل ایست آی گفت: بریتانیا به سراغ ایرانی‌ها یا روس‌ها که بزرگترین ذخایر گاز اثبات شده جهان را در اختیار دارند، نمی‌رود، بلکه به سمت قطر که در سومین جایگاه ایستاده است، خواهد رفت.

در اوایل نوامبر، فایننشال تایمز گزارش داد که بریتانیا در حال مذاکره با دوحه است تا به تأمین گاز طبیعی مایع از قطر بپردازد. بنا بر گزارش ها، چهار تانکر گاز طبیعی مایع قطر برای کمک به بریتانیا از آسیا به سمت این کشور تغییر مسیر دادند.

زمانی که بحران انرژی چند هفته پیش آغاز شد، تصور می‌شد که قطر با نفتکش‌های بیشتری وارد عمل شود. با این حال، دولت بریتانیا این موضوع را که به دنبال قراردادهایی با قطر در زمینه ی گاز مایع طبیعی است، رد کرده است.

سخنگوی دولت در ۱۵ نوامبر در ایمیلی به میدل ایست آی گفت: دولت بریتانیا هیچ محموله ی اضافی ای از دولت قطر درخواست نکرده یا از دوحه نخواسته است که ارسال چنین محموله ای را تضمین کند. تامین گاز ما به لطف طیف متنوعی از منابع در داخل و خارج امن باقی می ماند. ما ظرفیت تحویل بیشتری نسبت به تقاضای کشور داریم.

به گفته تحلیلگران، علیرغم واکنش دولت بریتانیا، انعقاد یک قرارداد بلندمدت در زمینه ی گاز طبیعی با قطر نه تنها محتمل است، بلکه اجتناب ناپذیر است. اگر انگلیس اکنون این کار را انجام ندهد، دیر یا زود انجام خواهد داد. مقامات مجبورند این کار را بکنند.

دولت بریتانیا نمی‌خواهد این تصور را ایجاد کند که با یک بحران مواجه است، اما اگر نگاهی به آمار بیاندازید، متوجه می شوید که ذخیره‌سازی کم است و نیاز به واردات از قطر وجود دارد.

در عین حال، قطری ها بیش از حد مایل به انجام معامله با انگلیسی ها هستند. در این صورت، وابستگی بریتانیا به واردات افزایش خواهد یافت، به همین دلیل است که قطر مناسب خواهد بود، زیرا لندن نمی‌خواهد به روسیه متکی باشد.

مایلز گفت: قطر از کمک به بریتانیا کاملاً هیجان‌زده خواهد بود، زیرا آنها مزایای خوبی دریافت می‌کنند و از طریق ارتباط با دولت و مردم بریتانیا موفق به کسب امتیازات مختلف می شوند.

ارتباط با بریتانیا برای قطر مانند یک بیمه نامه عمر است، این یک سیاست است و دوحه فقط به پول درآوردن از طریق صادرات گاز به انگلیس فکر نمی کند. قطر برای مدت طولانی یکی از تامین کنندگان کلیدی گاز مایع طبیعی بریتانیا بوده است و در سال ۲۰۱۱، ۹۸ درصد واردات بریتانیا را تشکیل می داد.

بریتانیا سپس تصمیم گرفت تامین کنندگان گاز طبیعی خود را متنوع کند، تا از اتکای بیش از حد خود به یک کشور در خلیج فارس بکاهد.

در سال ۲۰۱۹، واردات گاز مایع طبیعی قطر توسط بریتانیا دوباره شروع به افزایش کرد و از ۱۵ درصد به ۳۹ درصد رسید. تا سال ۲۰۲۰، گاز قطر ۴۸ درصد از واردات بریتانیا را به خود اختصاص داد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.