افغانستان ۱۰۰ روز پس از تسلط طالبان
02 آذر 1400 - 12:58
شناسه : 24787
4
شماری از کارشناسان افغان با اشاره به گذشت ۱۰۰ روز از تسلط طالبان بر کابل در باره افزایش فقر،بیکاری ، گرسنگی و سقوط نظام بانکی این کشور هشدار دادند.
منبع : ایرنا
پ
پ

به گفته این افراد ، گروه طالبان که ۲۴ مرداد کابل پایتخت افغانستان را پس از فرار محمد اشرف غنی تصرف کرد با گذشت بیش از سه ماه  نه تنها نتوانسته مشکلات را مهار کند بلکه هر  روز بر مشکلات مردم به واسطه انتخاب  افراد غیر متخصص افزوده شده است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در گزارشی اعلام کرد ۱۴ میلیون کودک افغانستان با گرسنگی مواجه اند که یک میلیون نفر از این به علت گرسنگی شدید با خطر  مرگ مواجه هستند.

در ادامه این گزارش اضافه  شده است حدود  ۳۳ میلیون  نفر از کل جمعیت افغانستان نیازمند کمک هستند.

براساس گزارش های منتشر شده ،حقوق صدها هزار کارمند دولت از مرداد امسال تاکنون حقوقشان پرداخت  نشده و بسیاری از فرصت های کاری بخش خصوصی از بین رفته است.

این  مشکلات  باعث شده است که روزانه  هزاران نفر از مردم افغانستان به امید زندگی بهتر  به کشورهای همسایه ازجمله ایران و پاکستان سرازیر می شوند که امر مشکلات زیادی را برای انها ایجاد کرده است.

در کنار این  مشکلات ،طالبان در جدیدترین  انتصاب ها ، با انتخاب افراد گروه خود برای ۲۷ پست جدید نشان داد که  اعتقادی به دولت فراگیر ندارد و به گفته کارشناسان این  اقدام آخرین  میخ بر تابوت دولت فراگیر تلقی می شود.

به گفته سخنگوی طالبان ،درانتصاب های  جدید،شیخ شهاب الدین  دلاور از افراد نزدیک به  ملامحمد عمر موسس طالبان به  وزارت معاون و نفت ،ملامحمد عباس آخوند به وزارت  مبارزه با حوادث ، فتح الله منصور فرزند محمد منصور رهبر سابق گروه طالبان به ریاست فرودگاه قندهار و ۲۴ تن دیگر نیز به عنوان معاونان و روسای جدید تعیین شده اند.

برنامه توسعه  سازمان ملل  متحد نیز در گزارشی نسبت به فروپاشی سیستم بانکی افغانستان در چند ماه آینده هشدار داد و اضافه کرد این  فروپاشی هزینه سنگینی برای افغانستان خواهد داشت .

عبدالله الدرداری، رئیس برنامه توسعه سازمان ملل در افغانستان  اظهار داشت در حالی که چهار  میلیارد دلار پول  افغانی در اقتصاد این کشور  وجود دارد اما تنها  ۵۰۰ هزار دلار پول افغانی در اقتصاد این کشور در  گردش  است و بقیه به علت عدم اعتماد مردم در منازل نگهداری می شود.

وی با بیان  اینکه سیستم پرداخت مالی و بانکی افغانستان به هم ریخته است خاطرنشان کرد باید با رفع مشکل بانکی افغانستان ظرفیت تولید  این  کشور بهبود یابد.

روزنامه اطلاعات روز افغانستان در گزارشی نوشت در کنار مشکلات فاجعه بار اقتصادی و بحران بشری اختلاف بین ملا  “عبدالغنی برادر” رهبر سیاسی طالبان که با ملا  محمد عمر گروه طالبان را تشکیل  داد با سراج  الدین حقانی  بر مشکلات این  کشور افزوده است.

درادامه این مطلب با اشاره به گسترش نفوذ داعش در ۳۴  استان افغانستان اضافه شده است درحالی که طالبان برای جمع آوری غنائم و سهم خواهی با هم درگیر هستند ،داعش در حال جذب نیرو است.

به نوشته این روزنامه افغانستانی ،انتقام گیری های شخصی از مسوولان  دولت  سابق افغانستان  با وجود اعلام عفو عمومی باعث گسترش حملات انتحاری شده است.

روزنامه ۸ صبح در ادامه نوشت ،ترور، قتل، آدم‌ربایی، ناامنی و خودسری در کابل و دیگر استانهای افغانستان باعث بی اعتمادی و ناامیدی مردم شده است.

کارشناسان با  اشاره به تبعات ادامه وضعیت کنونی برای مردم افغانستان اعلام کردند این وضعیت می تواند برای این کشور،همسایه ها و جامعه جهانی مشکلات جدی ایجاد کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.