اوکراین شرط‌های روسیه را نمی پذیرید / تلاش روس‌ها برای ریاست جمهوری مجدد یانوکوویچ در کی‌یف
18 اسفند 1400 - 17:20
شناسه : 28468
5
تحلیلگر روسیه براین بارو است: روس‌ها باید دست‌ آوردی از این اقدام نظامی خودشان داشته باشند وگرنه هم در سطح بین المللی باید یک شکست بزرگ را بپذیرند و هم در سطح داخلی روسیه به فشار خودش ادامه می دهد و اوکراینی‌ها این پیش‌شرط‌های روسیه را مورد پذیرش قرار نمی دهند.
منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

 

 

محمود شوری تحلیلگر روسیه در گفتگو با فرهنگ ایرانیان، درباره شروط روسیه برای اتمام جنگ با اوکراین گفت: این شرط‌ها، شرط‌هایی که بارها به شکل‌های مختلف پیش از این هم از طرف روسیه مطرح شده بود و روس‌ها قبل از ورود به جنگ اساسا بحثی که داشتند این بود اگر اوکراین بپذیرد یا اعضای ناتو تعهد دهند که اوکراین را به عضویت ناتو در نیاورند فشارهای خودش را نسبت به اوکراین متوقف می کند و بعد از آغاز جنگ هم روس‌ها به شکل‌های مختلف این موضوع را مطرح کردند.
وی ادامه داد: با توجه به روند درگیری‌ها بعید به نظر می رسد اوکراین این پیش‌شرط‌ها را بپذیرد به ویژه اینکه اگر اوکراین مسئله کریمه را بپذیرد برای همیشه تمامی مشکلاتی که بین روسیه و غرب سر این مسئله وجود داشت مرتفع می شود و این شانس زیادی به روسیه می دهد که خودش را مجددا بازسازی کند و اقتصاد خود را احیا کند. همچنین تحریم‌هایی که بابت این موضوع علیه روسیه وضع شده است از بین روند ولی اگرچه شرایط برای اوکراین خیلی سخت است و چشم انداز آینده اینکه چگونه اوکراینی‌ها می خواهند جنگ را به نوعی به نفع خودشان به پایان ببرند در این مورد تحلیل‌های زیادی وجود دارد.
شوری تصریح کرد: به هر حال ناتو و کشورهای غربی نشان دادند خیلی تمایل ندارند که ورود نظامی به جنگ داشته باشند و فقط یکسری حمایت‌های نظامی از اوکراین می کنند که با توجه به قدرت نظامی روسیه نمی تواند برابری را ایجاد کند و تنها امید اوکراینی‌ها اعمال تحریم‌ها و فشارهای بین المللی بر روسیه است که روس‌ها با پیش فرض این تحریم‌ها و این فشارها جنگ را آغاز کردند و بعید است که این فشارها و تحریم‌ها روسیه را ناگزیر کند که بدون دست آوردی خاصی از اوکراین خارج شود.
این استاد دانشگاه افزود: به نظر می رسد که روس‌ها باید دست‌ آوردی از این اقدام نظامی خودشان داشته باشند وگرنه هم در سطح بین المللی باید یک شکست بزرگ را بپذیرند و هم در سطح داخلی. بنابراین، تصور من بر این است که روسیه به فشار خودش ادامه می دهد و اوکراینی‌ها این پیش‌شرط‌های روسیه را مورد پذیرش قرار نمی دهند مگر اینکه شرایط برای زلنسکی خیلی سخت شود و ایشان مجبور به استعفا شود یا اینکه به شکلی دولت در اوکراین تغییر کند و دولت جدیدی که در اوکراین شکل می گیرد بخواهد با روسیه وارد چنین توافقی شود.
شوری در پاسخ به این پرسش، به نظر شما آیا روسیه می تواند در مقابل تحریم‌ها دوام آورد؟ گرچه تهدید کرده که اگر تحریم کنید گاز آلمان را قطع می کنم. اظهار کرد: در این موازنه تحریم و اقدامات ضد تحریمی روسیه مشخص نیست که وزنه به کدام طرف سنگینی خواهد کرد، آیا وزنه تحریم‌ها غرب انقدر سنگین خواهد بود که روسیه را وادار به عقب نشینی کند یا اقدامات ضد تحریمی روسیه عملا به شکلی پیش خواهد رفت که تحریم‌ها را بی اثر و کم اثر کند و روسیه را در رسیدن به اهداف خودش موفق کند. در حال حاضر هر دو طرف ابزارهای زیادی دارند و در دراز مدت هم روسیه می تواند تمهیداتی برای مقابله با تحریم‌ها بیاندیشد و هم غرب می تواند تمهیداتی بیاندیشد تا وابستگی خودشان را به انرژی روسیه کاهش دهد، به همین دلیل هیچ چشم انداز مشخصی وجود ندارد که در این مواجهه اقتصادی کدام یک از دو طرف امکان برد بیشتری خواهند داشت.
وی با اشاره به صحبت های رئیس جمهور سابق اوکراین به زلنسکی مبنی براینکه به هر قیمتی شده به خون ریزی در کشور پایان دهد و به دنبال یک توافق صلح باشد. پاسخ داد: آقای یانوکوویچ یک بازیگر سیاسی در اوکراین است که نوع نگاه و تمایلات او به روسیه مشخص است و در حال حاضر نیز در بلاروس زندگی می کند. طبیعتا نوع نگاه آقای یانوکوویچ خیلی نزدیک به روسیه باشد. شاید روس‌ها بخواهند آقای یانوکوویچ را به نحوی مجددا به ریاست جمهوری اوکراین برسانند. خیلی واضح است که آقای یانوکوویچ همان چیزهایی را تکرار می کند که روس‌ها می خواهند.
این تحلیلگر با اشاره به دیدار وزاری امور خارجه اوکراین و روسیه روز پنجشنبه در آنتالیا خاطرنشان کرد: به هرحال از ابتدای بحران روس‌ها تاکید می کردند که هیچ گاه در دیپلماسی را نخواهند بست و ابزار دبپلماسی همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اینها هم اقدامات متنوعی است که دارد صورت می گیرد و به نظر می رسد همه طرف‌ها از اینکه در دیپلماسی بسته نشود رضایت دارند و دنبال این هستند که به موازات اقدامات نظامی و رویارویی نظامی که صورت می گیرد مذاکرات سیاسی هم تداوم داشته باشد تا اگر امکانی باشد و روزنه‌ای در مذاکرات سیاسی فراهم شود بتوانند جنگ را متوقف کنند و از طریق مذاکرات مسئله را مدیریت کنند.
شوری در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شرط‌هایی و درخواست‌هایی که روسیه دارد متقابلا درخواست‌هایی که غربی‌ها و اوکراین دارند فلذا مذاکرات فقط می تواند یک مقدار آسیب‌های جنگ را کاهش دهد و به مدیریت خروج غیر نظامیان از مناطق جنگی کمک کند یا کاهش آسیب‌های نظامی علیه برخی از مراکز حساس را در پی داشته باشد. این موارد ممکن است در مذاکرات سیاسی دو طرف بتوانند در مورد آن به توافق برسند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.