چرایی تغییر استراتژی روسیه در جنگ اوکراین
26 فروردین 1401 - 19:00
شناسه : 29878
3
تا این مرحله از جنگ اوکراین، هیمنه و قدرتی که پوتین برای خود فراهم کرده بود حتی در بین غربی ها که بعنوان الگو‌مطرح بود شکسته شده و آنچه مسلم است این جنگ لطمات جبران ناپذیری را بر موقعیت روسیه وارد کرده است.
نویسنده : مهدی فتحی/ کارشناس ارشد روابط بین الملل منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

پوتین و مقامات روسیه به دنبال این بودند که در اوکراین به پیروزی سریع دست یابند و کل این کشور و یا حداقل پایتخت و مناطق شرقی اوکراین را به سرعت و ظرف چند روز به تصرف خود درآورند، اما در حال حاضر که حدود یک ماه و نیم از آغاز جنگ گذشته است به نظر می رسد روسها به اهداف از پیش طراحی شده خود دست پیدا نکردند و میزان مقاومت ا‌وکراین بسیار بیشتر از تصور روسها بوده است. در حال حاضر صحنه جنگ نشان می دهد که روسیه به نوعی در این جنگ تغییر استراتژی داده است؛ چرا که در ابتدای جنگ به دنبال این بود که جبهه گسترده ای را از جنوب و شرق و شمال علیه اوکراین باز کند اما در حال حاضر از مناطق نزدیک پایتخت عقب نشینی کرده است.
به نظر می رسد روسها به دنبال تصرف دو استان شرقی اوکراین و البته شاید مناطق بیشتری هستند و پس از آن قصد دارند در میز مذاکره حاضر شده و این دو منطقه را از اوکراین جدا کرده و به روسیه منضم کنند و همچنین با فشار نظامی مانع الحاق اوکراین به ناتو شوند.
از سوی دیگر باید در نظر داشته باشیم که روسیه به نسبت هفته های ابتدایی جنگ، حملات بیشتری به مناطق مسکونی اوکراین دارد و به این ترتیب مرتکب نقض حقوق انسانی بیشتر و نادیده گرفتن قوانین بین المللی شده است این در حالی است که مقاومت اوکراینی ها نیز در طی این مدت بیشتر شده است.
آنگونه که در اخبار آمده است ارزیابی غرب این است که روسیه تا ۱۹ اردیبهشت که روز پیروزی روسیه بر نازیسم است به این جنگ ادامه خواهد داد و پس از آن به دنبال پیش بردن امور از طریق دیپلماتیک باشد و در این بین مکرون که البته در حال حاضر درگیر انتخابات است احتمالا پس از انتخابات گشایش های دیپلماتیکی را در ماجرای اوکراین شکل دهد.
اگر‌چه روسیه از همان ابتدا عملیاتش در اوکراین را عملیات ویژه عنوان کرد و به نوعی علت کاهش سرعت عملیاتش را؛ کم کردن تلفات انسانی در اوکراین دانست اما آشکار این است که روسیه نتوانسته به اهدافش دست یابد و‌مقاومت مردم اوکراین برای آمریکا و غرب نیز شگفت انگیز است، در این زمینه باید این نکته را نیز در نظر داشت که علاوه بر کمک های نظامی غرب؛ اراده مردم این کشور اهمیت بسیاری در میزان مقاومت در برابر روسیه داشته است.
در هر صورت تا این مرحله از جنگ اوکراین، هیمنه و قدرتی که پوتین برای خود فراهم کرده بود حتی در بین غربی ها که بعنوان الگو‌مطرح بود شکسته شده و آنچه مسلم است این جنگ لطمات جبران ناپذیری را بر موقعیت روسیه وارد کرده است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.