تجارت ۳۷٫۲ میلیارد دلاری ایران با اعضای شانگهای
11 اردیبهشت 1401 - 11:37
شناسه : 30504
4
سخنگوی گمرک از تجارت 55 میلیون تنی به ارزش 37.2 میلیارد دلاری ایران با اعضای سازمان همکاری شانگهای با رشد 33 درصدی در سال 1400 خبر داد.
منبع : فارس
پ
پ

سید روح الله لطیفی‌‌ اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ تجارت کشورمان با اعضای سازمان همکاری شانگهای، ۵۴ میلیون و ۸۵۶ هزار تن کالا به ارزش ۳۷ میلیارد و ۱۶۸میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۳۳ درصدی داشته است.

‌وی افزود: سهم صادرات به اعضای این سازمان ۴۵ میلیون و ۳۴۹ هزار تن و به ارزش ۲۰ میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار بود که با رشد ۴۱ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است.

‌لطیفی در ادامه گفت: واردات ایران از اعضای کشورهای سازمان همکاری شانگهای در سالی که گذشت ۹ میلیون و ۵۰۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۵۷۲ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۲۴ درصدی داشته است.

‌سخنگوی گمرک در خصوص میزان صادرات کشورمان به ۱۱ کشور عضو و ناظر شانگهای توضیح داد: چین با خرید بیش از ۱۴ میلیارد و ۳۲۳ میلیون دلار و رشد ۵۸ درصدی‌، افغانستان با یک میلیارد و ۸۳۹ میلیون دلار و کاهش ۲۰ درصدی و هند با یک میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار و رشد ۴۲ درصدی سه مقصد اول کالاهای ایرانی در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای بودند.

‌وی افزود: پاکستان با خرید یک میلیارد و ۲۶۱ میلیون دلار و رشد ۲۴ درصدی، روسیه ۵۷۹ میلیون دلار و رشد ۱۵ درصدی، ازبکستان با خرید ۴۰۲ میلیون دلاری و رشد ۱۴۶ درصدی، قزاقستان با ۱۸۷ میلیون دلار و رشد ۱۱ درصدی، تاجیکستان با ۹۱٫۶ میلیون دلار و رشد ۴۵۹ درصدی، قرقیزستان با ۷۹ میلیون دلار و رشد ۷۲ درصدی، بلاروس با ۱۷ میلیون دلار و کاهش ۱۹ درصدی و مغولستان با ۵۶۶ هزار دلار و با رشد ۳۷ درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند.

‌لطیفی در خصوص میزان واردات از سازمان همکاری شانگهای گفت: چین با فروش ۱۲ میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار کالا به ایران و رشد ۲۹ درصدی، روسیه با یک میلیارد و ۶۶۵ میلیون دلار و رشد ۵۶ درصدی و هند با یک میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار و کاهش ۲۶ درصدی، سه کشور تامین کننده کالاهای مورد نیاز کشورمان در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۴۰۰ بودند.

‌سخنگوی گمرک افزود: پاکستان با فروش ۳۱۲ میلیون دلار و رشد ۷۶ درصدی، ازبکستان با ۱۱۵ میلیون دلار و رشد ۲۶درصدی، قزاقستان با ۷۸ میلیون دلار و رشد ۱۰۸ درصدی ،تاجیکستان با ۳۹ میلیون دلار و رشد ۴۳۹ درصدی، افغانستان با ۲۱ میلیون دلار و رشد ۴۰۷درصدی‌، بلاروس با ۱۰ میلیون دلار و رشد ۹ درصدی‌، قرقیزستان با سه میلیون دلار و کاهش ۴۵ درصدی و مغولستان با ۲٫۷ میلیون دلار و رشد ۱۰ درصدی در رتبه های بعدی فروش کالا به ایران در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۴۰۰ قرار دارند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.