پرونده هسته‌ای ایران از نگاه رسانه‌های غربی؛ بایدن فرصت سوزی کرده است
25 خرداد 1401 - 16:27
شناسه : 32762
1
بسیاری از رسانه‌های غربی این روز‌ها رئیس جمهور آمریکا را متهم می‌کنند که آن طور که باید از فرصت‌های خود برای بازگشت به برجام استفاده نکرده است.
منبع : باشگاه خبرنگاران
پ
پ

منابع غربی معتقدند که عدم اراده سیاسی بایدن برای بازگشت به توافقنامه هسته‌ای با ایران موجب شده تا ایران در ادامه راه خود با سرعت بیشتری حرکت کند و در حال حاضر چشم انداز رسیدن به توافقی جامع برای آینده برجام دور از ذهن به نظر برسد.

میدل ایست آی: بایدن مسئول شکست مداوم در مذاکرات است

این پایگاه خبری با تاکید بر اینکه ضعف اراده سیاسی در دولت آمریکا موجب شد تا بایدن برای برداشتن گام‌های نهایی در رسیدن به توافق مجدد با ایران میدان مسابقه را فعلاً واگذار کند، می‌نویسد: تمام این اقدامات در حالی است که بازگشتن به توافقنامه هسته‌ای با ایران یکی از برنامه‌های اصلی بایدن در طول مبارزات انتخاباتی بود و مدام برای بازگشت به برجام اصرار داشت و ترامپ را مقصر اصلی بر هم خوردن برجام می‌دانست.

بایدن وعده داده بود در کنار بازگشتن به توافقنامه هسته‌ای از دیپلماسی سختگیرانه و نیز حمایت همه جانبه متحدانش برای تقویت و گسترش این توافقنامه به نفع خود استفاده می‌کند.

در این پایگاه خبری به نقل از برخی تحلیلگران غربی آمده است: بایدن به دلیل فشار‌های سیاسی فراوانی که بر کاخ سفید وارد می‌شود فعلاً تمایلی به حذف برخی از تحریم‌های ایران از خود نشان نداده است؛ اتفاقی که شاید بتوان آن را هم نشانه‌ای از نبودن اراده سیاسی آمریکا دانست. اگر چیزی به عنوان نقطه بدون بازگشت وجود داشت و ما لفاظی‌های بایدن را در مورد توافقنامه هسته‌ای با ایران باور می‌کردیم الان نباید شاهد این واکنش مقامات واشنگتن در قبال ایران می‌بودیم. ما باید ماه‌ها پیش از این مرحله عبور می‌کردیم.

از همان ابتدای آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران مشخص بود که بایدن باید بسیاری از تله‌های سیاسی را که ترامپ کاشته بود خنثی می‌کرد و پس از آن وارد مذاکرات می‌شد. کاری که در انجام آن تعلل کرد و در نهایت فعلاً تسلیم فشار‌های سیاسی و لابی‌های قدرتمند در خارج از کاخ سفید شده است.

بایدن کاملاً درست می‌گفت که ترامپ به خاطر خروج از برجام و ایجاد آشفتگی مقصر است. اما او تصمیم گرفته که سیاست فشار حداکثری شکست خورده ترامپ را فعلاً ادامه دهد و در حال حاضر اراده‌ای برای تغییر آن وجود ندارد. بایدن خودش مسئول شکست مداوم در مذاکرات است.

سی ان ان: دست خالی آمریکا در مقابل ایران

سی ان ان هم در مقاله‌ای با عنوان “گزینه‌های بایدن در قبال ایران ته کشیده است” می‌گوید: تنش‌های طولانی مدت بر سر توانایی‌های هسته‌ای ایران ممکن است در هفته‌های آینده به نقطه‌ای بی بازگشت برسد و خاورمیانه را وارد مراحلی ناشناخته بکند که در آن زمان کار برای بایدن و تیمش بسیار سخت‌تر خواهد شد.

تعلل طولانی مدت تیم آمریکایی برای رسیدن به توافقی جامع با ایران موجب شده تا تهران با سرعتی بسیار بیشتر از قبل به فعالیت‌های هسته‌ای خود ادامه دهد و حتی در برخی موارد پیشرفت‌های زیادی هم داشته باشد.

مذاکرات متوقف شده پیامد‌های خطرناکی برای منطقه دارد. هر دو طرف هم ایران و آمریکا خوب می‌دانند که آن‌ها بر سر موضوعات اصلی در برجام به توافق رسیده اند و واشنگتن فقط بر سر یک سری اختلاف نظر‌های نمادین پافشاری می‌کند. در حال حاضر آمریکا و مقامات قانونگذار آن به خوبی می‌دانند سیاست فشار حداکثری ترامپ که بسیار بر روی آن اصرار داشت، شکست خورده و ایران به طور پیوسته تلاش خود را برای ادامه مسیر هسته‌ای به طور چشمگیری افزایش داده است.

واشنگتن پست: آمریکا در مذاکرات هسته‌ای فرصت‌ها را از دست داد

روزنامه واشنگتن پست هم در مطلبی که در روز‌های اخیر منتشر شده می‌گوید: ایران در مذاکرات هسته‌ای دست پیش را گرفته است.

این روزنامه در ادامه این گزارش تفصیلی می‌نویسد: از زمان آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران تیم بایدن علی رغم بازی‌های نمایشی و سیاسی دولت جدید آمریکا نتوانست کاری از پیش ببرد و به وعده‌هایی که از قبل از پیروزی داده بود جامه عمل بپوشاند.

آمریکا نتوانست در مذاکرات با ایران برای بازگشت به توافقنامه هسته‌ای از فرصت‌ها به خوبی استفاده کند و گزینه‌های کاربردی برای مقابله با ایران را مطرح کند. برخلاف آنچه آمریکا در نظر داشت ایران امروز به بسیاری از خواسته‌ها و اهداف خود از جمله غنی سازی اورانیوم دست یافته که این نتیجه اشتباهاتی است که ابتدا دولت ترامپ در خروج عجولانه خود از برجام مرتکب شد و بعد از آن هم دولت بایدن علی رغم اهداف تعریف شده آن را ادامه داد.

خروج یک باره ترامپ از برجام باعث شد ایران خود را به عنوان طرفی که حقی از آن ضایع شده ببیند و با این رویکرد تمامی فعالیت‌های خود را توجیه کند. اما پس از آن بایدن هم نتوانست اقدامی در خور برای جبران این تصمیم‌های یک باره بگیرد. تیم آمریکایی چاره‌ای ندارد جز اینکه در مورد برخی تحریم‌های ایران بازنگری کند. شاید حذف برخی تحریم‌ها که بیشتر جنبه نمایشی دارد بیش از آن که به نفع ایران باشد قدمی رو به جلو برای واشنگتن محسوب شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.