رمز و راز موفقیت پرسپولیس در آسیا
13 مهر 1399 - 13:50
شناسه : 3705
5
پرسپولیس در شرایطی قهرمان منطقه غرب آسیا شد و با شایستگی به فینال لیگ قهرمانان قاره صعود کرد که با توجه به حضور تیم های قدرتمند و ثروتمند عربستانی و قطری ، کمتر کسی چنین رویایی را در سر می پروراند .
نویسنده : حجت اله اکبرآبادی
پ
پ

الدحیل و السد قطر به همراه الهلال و النصر عربستان که البته این وسط باید پاختاکور ازبکستان را نیز جزو مدعیان به حساب آورد ، همه با تمام قوا آمده بودند تا جواز حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا را در دوحه بدست آورند . بویژه نمایندگان قطر که در خانه بازی می کردند و کاملا با فضای محیطی آشنا بودند .
اما براستی این وسط چه اتفاقاتی افتاد و چه عواملی دست به دست هم داد تا پرسپولیس که به قول یحیی گل محمدی با انبوهی از مشکلات ریز و درشت پای در رقابت ها گذاشته بود ، عنوان قهرمانی غرب آسیا و صعود به فینال لیگ قهرمانان را بدست آورد ؟
این افتخار ملی برای پرسپولیس در شرایطی حاصل شد که سه نماینده دیگر فوتبال ایران از دور رقابت ها کنار رفتند تا فشارهای روحی کسب موفقیت در این رقابت ها بر دوش سرخ پوشان دوچندان شود . اگر حذف شهر خودرو را بواسطه تغییر کادر فنی از یک سو و محدودیت استفاده از بازیکنان به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالاتی این تیم مشهدی طبیعی فرض کنیم ، اما شکست و حذف سپاهان و استقلال قابل تامل است ، بویژه تیم پر ستاره و متمولی چون سپاهان که حذفش را باید به حساب تصمیم های اشتباه مدیریتی دانست . قبول داریم که جوانگرایی در سطح کادر فنی تیم ها امر مثبت و قابل قبولی در فوتبال باشگاهی ایران به حساب می آید تا از اسم های تکراری عبور کنیم و نسل جوان مربیان نیز فرصتی برای ابراز وجود بیابند ؛ اما یقینا موافقت با استعفای امیر قلعه نویی بعد از ناکامی برابر استقلال در دیدار نیمه نهایی جام حذفی کشور نمی توانست تصمیمی منطقی و به صلاح این باشگاه با قدمت اصفهانی باشد . قلعه نویی باید می ماند تا تیم را در لیگ قهرمانان آسیا در قطر همراهی کند و بعد محرم نوید کیا جایگزین او می شد . آخر قلعه نویی تیمی که خودش بسته بود را بهتر از هر فرد دیگری می شناخت و تازه تجربه حضورش در لیگ آسیا نیزمی توانست سیمای بهتری از زردپوشان اصفهانی در رقابت ها ارایه دهد . ضمن آنکه محرم نوید کیا نیز می توانست بعنوان دستیار به مجموعه تیم اضافه شود تا رقابت های دوحه کسب تجربه ای خوب برای ادامه کارش باشد .
پرسپولیس
استقلال نیز باخت چون از انسجام تیمی به دور بود و در مجموعه تیم و باشگاه نیز کلی اختلاف نهفته وجود داشت که اجازه نداد استقلال چهره واقعی اش را در قطر به خوبی نشان دهد .
اما پرسپولیس به دور از این اختلاف نظرها به معنای واقعی یک تیم بود . تیمی با انسجام کامل تیمی که با وحدت رویه ای که بین کادر فنی و بازیکنان وجود داشت ، جملگی تیم در راه پیروزی و عبور از موانع مختلف تا پای جان جنگنده و با تعصب در میدان ظاهر شدند تا دسیسه ها و مانع تراشی ها علیه این تیم نیز نتواند این انسجام تیمی را دچار کوچکترین خدشه ای کند . جدا از پیروزی های ارزشمند در مقابل تیم های شارجه امارات ، التعاون عربستان ، السد قطر و پاختاکور ازبکستان که بازیکنان پرسپولیس با غیرت ایرانی و دوندگی بی امان خود ، به خوبی تاکتیک های مورد نظر کادر فنی و در راس آنها یحیی گل محمدی را در زمین پیاده کردند تا کمبودها و ضعف های تیمی بی اثر شده و به چشم نیاید . اما در بازی آخر با النصر عربستان ، این جانفشانی و تعصب و انسجام تیمی به بهترین شکل آن به نمایش درآمد تا خواب عربستانی ها آشفته شده و رویاهایشان نقش بر آب شود . عربستانی ها که بواسطه دلارهای نفتی شان در سطح مدیریتی AFC جولان می دهند ، فکر همه چیز را کرده بودند الا غیرت و تعصب ایرانی که تمام برنامه هایشان برای راهیابی به فینال را بر باد داد و پرسپولیس ایران با شایستگی و خلق افتخاری دیگر راهی فینال برای دومین بار در سه سال اخیر شد .
سعید آقایی در این بازی و در شرایطی که از دیدارهای گذشته نیز دچار مصدومیت بود ، ۱۱۵ دقیقه به خوبی درزمین جنگید و زمانی از زمین با برانکارد بیرون رفت که دیگر رمقی در بدنش باقی نمانده بود و عضلاتش گرفته بود . یا همینطور سیامک نعمتی را در نظر بگیرید که به ضرب و زور اسپری بی حس کننده ۱۲۰ دقیقه در زمین دوام آورد و ضربه پنالتی اش را هم گل کرد تا پرسپولیس شکوه تیمی را در بالاترین سطح اش نمایش داده باشد . البته اسم آقایی و نعمتی را نمونه آوردیم چه جملگی بازیکنان پرسپولیس از حامد لک در درون دروازه گرفته تا مدافعان ، هافبک ها و مهاجمان در برابر النصر گل کاشتند . پرسپولیس بدینگونه در شبی طلایی ، صعودی طلایی و درخشان به فینال لیگ قهرمانان آسیا داشت تا در شرایط بد اقتصادی و کرونایی کشور ، دل ملتی غیرتمند را شاد کرده و همدلی ملی را دیگر بار بارور کند .
بی شک این نباید پایان کار تلقی شود ، بلکه باید در راه قهرمانی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا ، تیم یحیی گل محمدی را بیش از پیش تحت حمایت و پوشش ویژه قرار داد تا ارتش سرخ با قدرت و انسجام بیشتری خود را مهیای رویارویی با نماینده شرق آسیا در ایستگاه پایانی لیگ قهرمانان آسیا کرده و به یاری خدا و دعای مردم ، برای نخستین بار جام آسیا را در ویترین افتخارات خود جای دهد .

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.