ثبات و آرامش عراق در گرو اتحاد و وحدت جریانات سیاسی
11 شهریور 1401 - 8:33
شناسه : 37632
3
یک کارشناس مسائل غرب آسیا ابراز امیدواری کرد که با فروکش کردن درگیری‌ها، شرایط برای برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی فراهم شود و عراق در روزهای آتی با ثبات شده و به سمت آرامش و ثبات پایدار برود.
منبع : ایسنا
پ
پ

اصغر زارعی در تحلیل از تحولات اخیر در عراق اظهار داشت: با گذشت چندین ماه از انتخابات پارلمانی عراق ، عدم توافق بین گروه ها و جناح های سیاسی موجب شد که روند انتخاب رئیس جمهور، رئیس مجلس و نخست وزیر با چالش مواجه شده و در نتیجه این تاخیر اختلافات و تنش‌ها تشدید شد.

وی افزود: از سوی دیگر سماجت جریان صدر و استعفای نمایندگی و همچنین عدم هماهنگی با چارچوب شیعی موجب شد تا فضای جامعه عراق به تبع این اختلافات دچار چالش و تنش شود، اوج این اتفاقات نیز از زمان صدور بیانیه مقتدی صدر مبنی بر کناره گیری از فعالیت های سیاسی  آغاز شد که در پی این پیام طرفداران صدر آشوب کرده و به دنبال مطالبات غیر قانونی بودند و حتی از اعلام نظر دیوان عالی عراق نیز تبعیت نکردند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین بیان کرد: این اتفاقات در دو سه روز گذشته به اوج خود رسید و خوشبختانه با بیانیه آیت‌الله حائری و استعفا از مرجعیت شیعی و توصیه به فرزندان صدر ، تا حدودی تنش کاهش یافت ، از سوی دیگر نیروهای خودسر به منطقه سبز بغداد وارد شدند و با افزایش درگیری ها شاهد بودیم که بیش از ۳۰ کشته و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ زخمی در پی داشت.

زارعی ادامه داد: نهایتا مقتدی صدر  در یک مصاحبه و اولتیماتوم از طرفداران خود خواست تا از منطقه سبز خارج شوند که در پی این اتفاق تنش ها فروکش کرد و آرامش به بغداد و سایر شهرها بازگشت و فتنه ای که می رفت شرایط را بدتر کند خاموش شد .

وی خاطرنشان کرد: با فروکش کردن درگیری ها، انتظار می رود شرایط برای برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی بنا به درخواست گروه های سیاسی فراهم شود، چارچوب هماهنگی شیعی نیز گفت‌وگوها و مذاکراتی داشته اند. امیدواریم عراق در روزهای آتی با ثبات شده و اضلاع سیاسی عراق به سمت آرامش و ثبات پایدار برود.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان این که مقتدی صدر با درایتی که با انجام مصاحبه به کار برد، از جنگ داخلی پیشگیری کرد، گفت: امیدواریم مقتدی صدر به کمال عقلی و درک درست از شرایط عراق و منطقه رسیده باشد و با تصمیم درست در آینده شاهد آرامش در این کشور باشیم.

زارعی همچنین اظهار کرد: در پی این اتفاقات شاهد بودیم که برخی جریانات فرصت طلب به نمادهای مقاومت و حشد الشعبی حمله کردند، این ها به دنبال صلح و ثبات نیستند ، فرصت طلب بوده و دشمن ثبات و امنیت عراق هستند، در واقع بحث شیعی-شیعی از سوی دشمنان ملت عراق دنبال می شد. حتی در برخی مقاطع به دنبال اختلاف ایران و  عراق بودند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در آستانه مراسم اربعین حسینی هستیم، تلاش داشتند تا همایش ملت ایران و عراق و مسلمانان جهان را تحت الشعاع قرار دهند اما با درایتی که آیت الله حائری و صدر کردند ان شاءالله در آینده به سمت همسویی ، اتحاد و وحدت پیش بروند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان بیان کرد: به جریانات سیاسی داخلی خودمان نیز توصیه می کنم از دامن زدن به این مسائل خودداری کنند در آستانه همایش اربعین هستیم ، اجازه ندهند دشمن با بزرگ نمایی جریانات سیاسی دو ملت را مقابل هم قرار دهد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.