مقایسه بودجه نظامی ایران با رقبایش در منطقه
16 آبان 1401 - 17:54
شناسه : 40788
3
براساس تخمین‌ها در سال 2019، هند 2 میلیارد و 300 میلیون دلار و پاکستان و رژیم‌صهیونیستی نیز هر‌کدام یک‌میلیارد دلار صرف سلاح هسته‌ای کردند. این درحالی است که بودجه نظامی ایران در سال جاری 6.6 میلیارد دلار است.
منبع : نورنیوز
پ
پ

ایران در منطقه‌ای حضور دارد که به‌جز قدرت‌هایی چون روسیه و چین، دست‌کم سه قدرت نظامی و اتمی مانند هند، پاکستان و رژیم‌صهیونیستی نیز در آن واقع شده‌اند.

کمپین بین‌المللی منع و نابودی سلاح‌های هسته‌ای (ICAN) در گزارشی که به تاریخ ۱۳ می‌۲۰۲۰ (۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹) منتشر ساخت، اعلام کرد براساس تخمین‌ها در سال ۲۰۱۹، هند ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و پاکستان و رژیم‌صهیونیستی نیز هر‌کدام یک‌میلیارد دلار صرف سلاح هسته‌ای کردند. این درحالی است که بودجه نظامی ایران در سال جاری ۶.‌۶ میلیارد دلار است.

این مسأله نشان می‌دهد هزینه‌های هسته‌ای سه کشور هسته‌ای پیرامون ایران، تقریباً معادل ۶۵ درصد از کل بودجه نظامی تهران است. بودجه تسلیحات هسته‌ای تل‌آویو به تنهایی معادل یک‌ششم کل بودجه نظامی تهران است.

بودجه نظامی ایران کسری از بودجه نظامی رقبایش را تشکیل می‌دهد. عربستان‌سعودی دارای بودجه دفاعی ۵۵ میلیارد دلاری است که میزان آن حتی از بودجه عمومی ایران نیز فراتر می‌رود. بودجه نظامی رژیم‌صهیونیستی نیز به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد که ۳.۷ برابر بودجه نظامی ایران است.

تهران در برابر چنین صف‌آرایی گسترده‌ای که بارها نیت خود برای حمله نظامی به ایران را ابراز داشته، موفق شده موازنه‌ای نظامی ایجاد کند. ایران بالاتر از این حتی قادر شده بازدارندگی دولت‌های متخاصم به‌ویژه در غرب‌آسیا را به چالش بکشد.  این موضوع مرهون مزایای اجباری تحریم تسلیحاتی و از سوی دیگر راهبرد نظامی هوشمندانه و بومی است.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.