لوکاشنکو: بلاروس تنها متحد چین در اروپاست/ اوکراین باید بدون پیش‌شرط معاهده صلح را بپذیرد
09 اسفند 1401 - 8:49
شناسه : 47099
1
الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس در آستانه سفرش به پکن گفت، بلاروس "تنها متحد چین در اروپا" است و در عین حال تاکید کرد که اوکراین هیچ راهی جز "پذیرش معاهده صلح بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی" ندارد.
منبع : ایسنا
پ
پ

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، الکساندر لوکاشنکو طی مصاحبه با یک رسانه چینی اظهار کرد: اجازه دهید اقرار کنم که بلاروس تنها کشوری در مرکز اروپاست که روابطه “دوستانه” یا بهتر است بگویم “برادرانه” با چین دارد.

وی به چین اطمینان خاطر داد که دوستی این دو کشور تا دهه‌ها ادامه خواهد یافت.

لوکاشنکو در این رابطه تصریح کرد: نه تنها در زمانی که من رئیس‌جمهور هستم، بلکه در دوران سایر روسای جمهور نیز این موضع حفظ خواهد شد زیرا چنین چیزی توسط مردم ما نهادینه شده است.

رئیس‌جمهوری بلاروس با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه کشورش از سوی غرب، تاکید کرد: چین و بلاروس شراکت استراتژیک جامعی را شکل داده‌اند؛ شراکتی که در پی تحریم‌های غرب طی سال‌های اخیر در مینسک مورد تحسین و تمجید قرار گرفت.

الکساندر لوکاشنکو همچنین از شرکت‌های چینی دعوت کرده تا در بلاروس فعالیت و همکاری خود را آغاز کنند و معتقد است که ابتکار “کمربند و جاده” چین می‌تواند تجارت و اقتصاد را میان این دو کشور بهتر کند.

وی همچنین در پایان ایالات متحده آمریکا را به “ایجاد تفرقه میان چین و اروپا” متهم کرد و گفت: واشنگتن از لفاظی‌ها خود درخصوص حقوق بشر استفاده می‌کند تا یک جنگ داخلی را در چین راه‌اندازی کند و البته چین می‌تواند این اقدام آمریکا را خنثی و به ساخت یک “جهان چند قطبی” کمک کند.

رئیس‌جمهوری بلاروس همچنین در قسمت دیگری از این مصاحبه بیان داشت: اوکراین باید متوجه شود که اکنون هیچ راهی جز پذیرش معاهده صلح با روسیه آن هم “بدون هیچ گونه پیش‌شرطی” ندارد.

براساس گزارش روزنامه گاردین، رئیس‌جمهور بلاروس قرار است امروز (سه‌شنبه) به پکن سفر کند تا دیداری با شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین داشته باشد.

پیشتر، چین یک سند پیشنهادی ۱۲ بندی را برای حل‌وفصل سیاسی بحران اوکراین اعلام کرد که در آن بر اهمیت منشور سازمان ملل و احترام به حاکمیت همه کشورها تاکید کرد. این سند خواستار توقف درگیری‌ها، از سرگیری مذاکرات صلح، ایمن نگه داشتن نیروگاه‌های هسته‌ای، توقف تحریم‌های یک‌جانبه و حمایت از روند بازسازی پس از جنگ شد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.