ایران، حامی پر قدرت امنیت و آسایش در منطقه
11 اسفند 1401 - 13:31
شناسه : 47274
2
مسئولان نظامی برخی از کشور‌های منطقه در روز‌های اخیر برای استفاده از تجارب ایران در حوزه دفاعی با فرماندهان نظامی کشورمان دیدار کردند.
منبع : باشگاه خبرنگاران
پ
پ

سال ۱۳۵۹ جنگ تحمیلی توسط رژیم بعث عراق بر علیه کشورمان آغاز شد و در شرایطی که صدام به دنبال تشکیلی جبهه‌ای از تمامی کشور‌های عرب در تقابل با ایران بود و می‌خواست جنگ میان اعراب و ایرانیان را به وجود آورد سد محکمی را مقابل خود دید؛ و این سد حافظ اسد رییس جمهور وقت سوریه بود. کشوری که بر خلاف سایر کشور‌های منطقه در این جنگ ۸ ساله هیچگاه موضعی هم مسیر با صدام نداشت.

دولت سوریه در پاییز ۱۳۶۱ در موضعی صریح، صدام را شروع‌کننده جنگ در منطقه خواند و این ادعای او را که این جنگ، جنگ تاریخی اعراب و ایرانیان است رد کرد.

همچنین سوری‌ها کمک‌های فراوانی برای تامین سلاح در جنگ تحمیلی آن هم در شرایطی که کشورمان با تحریم‌های شدیدی مواجه بود به ایران انجام دادند.

در طی جنگ تحمیلی حملات عراق به شهر‌های ایران، جمهوری اسلامی ایران را به دستیابی به دانش موشکی ترغیب نمود. در این میان به دلیل تحریم‌های تسلیحاتی سنگینی که علیه جمهوری اسلامی وضع شده بود امکان خرید موشک و علی الخصوص دستیابی به دانش آن٬ امری محال به شمار می‌رفت. در چنین شرایطی سوریه تنها کشوری بود که به تهران چراغ سبز نشان داد. همین مساله نیز باعث شد تا اولین جرقه‌های دانش موشک بومی در کشورمان از سوریه زده شود.

رهبر انقلاب و حافظ اسد

بر اساس تصمیم دو کشور گروه ۵۰ نفره کارشناسان ایرانی برای آموزش به سوریه فرستاده و با موشک‌های سوریه و نحوه استفاده از آن‌ها آشنا شدند. فرماندهی کارشناسان ایرانی حاضر در سوریه را حسین طهرانی مقدم بر عهده داشت و کلاس­‌هایی که برای آن‌ها ترتیب یافته بود از گسترده بالایی برخوردار بود که فرماندهی سکو، مونتاژ و بارگیری موشک، تزریق سوخت، استقرار موشک و نصب کلاهک، نصب سرجنگی، گروه هواشناسی، گروه تست و … را شامل می‌شد.

بر مبنای همین آموزش٬ پس از خرید موشک از سوریه و سایر کشور‌ها استفاده از آن‌ها به خوبی در دستور کار نیرو‌های ایرانی قرار گرفت. علاوه بر این دولت سوریه در بین سال‌های ۱۹۸۶ تا سال ۱۹۸۸ چندین موشک اسکاد بی در اختیار ایران قرار داد. آموزش‌های سوری‌ها بسیار مهمتر از موشک‌های آن‌ها بود. با همین آموزش‌ها بود که جرقه دانش موشکی ایران زده شد و در طی جنگ نیز با موشک‌های اسکاد که در آن مقطع از لیبی خریداری شده بود، کشورمان توانست بغداد را مورد هدف قرار دهد و توازنی در بحث جنگ شهر‌ها بین دو کشور به وجود آورد.

جنگ تحمیلی برای کشور ما به پایان رسید و حالا در دهه اخیر سوری‌ها با جنگی همه جانبه مواجه شده اند و اکنون با تبدیل شدن ایران به قدرتی بزرگ در حوزه نظامی در منطقه و جهان ما به حمایت از آن‌ها پرداخته ایم.

در این سال‌ها که بسیاری از مناطق سوریه و عراق با هجوم داعش مواجه شد، این تنها کشور ما در منطقه بود که با تمام قوا به کمک این ۲ کشور آمد و از توانایی و قدرت نظامی خود برای ایجاد امنیت در منطقه و آزادی ملت‌های مسلمان زیر سلطه حکومت تروریستی داعش بودند استفاده کرد.

در ادامه همین مسیر در روز‌های گذشته دیدار‌هایی میان مقامات رسمی و فرماندهان نظامی کشورمان و همچنین مسئولان ۲ کشور عراق سوریه بر قرار شد.

در یکی از این دیدار‌ها که جزئیات کمی از آن در رسانه‌ها مطرح شد توافق‌های وزیر دفاع ایران و فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی سوریه شامل فروش تجهیزات پدافندی و استقرار سامانه ۱۵ خرداد در سوریه بود. سامانه‌ای که سوری‌ها برای مقابله با تهاجم‌های هوایی به این کشور به آن نیاز دارند. نکته جالب این توافق آن است که جزئدیات دیگری از این توافق و دیدار‌ها تا به امروز رسانه‌ای نشده است.

سامانه پدافند هوایی 15 خرداد

سامانه ۱۵ خرداد یک سامانه پدافندی میانبرد است که در خرداد سال ۱۳۹۸ توسط امیر حاتمی وزیر دفاع رونمایی شد.

این سامانه توانایی درگیری موثر با اهداف هوایی با قابلیت‌های آفندی بالا مانند هواپیما‌های شناسایی، بمب افکن‌ها و جنگنده‌های تاکتیکی را دارا می‌باشد. این سامانه همچنین توانایی کشف و درگیری اهداف کروز در ناحیه کشندگی سامانه سلاح را دارا می‌باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم این سامانه تاکتیکی بودن و تحرک پذیری بالای این سامانه می‌باشد به طوری که تنها با یک رادار عمل کشف و رهگیری را همزمان انجام می‌دهد و به نوعی سامانه‌ای با کمترین اجزا می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های این سامانه سرعت عکس العمل این سامانه می‌باشد به طوری که در زمان پنج دقیقه قابلیت عملیاتی پیدا می‌کند که درسطح سامانه‌های روز دنیا من جمله اس ۳۰۰ می‌باشد.

سامانه ۱۵ خرداد می‎‌تواند اهدافی نظیر جنگنده و پهپاد‌های مهاجم را در برد ۱۵۰ کیلومتر شناسایی و تا برد ۱۲۰ کیلومتر ردگیری نماید و توانایی شناسایی اهداف پنهان‌کار در برد ۸۵ کیلومتر و درگیری و انهدام آن‌ها را در برد ۴۵ کیلومتری را دارا می‌باشد. سامانه پدافند هوایی “۱۵ خرداد” قادر است تعداد ۶ هدف را بطور همزمان شناسایی و ردگیری نموده و علیه ۶ هدف عملیات شلیک و انهدام را انجام دهد.

علاوه بر سوری‌ها، عراقی‌ها نیز در روز‌های گشته با حضور در ایران و بحث و تبادل نظر با مسئولان دفاعی ایران مانند سردار سلامی فرمانده کل سپاه و سرلشکر باقری رئیس کل ستاد نیرو‌های مسلح نشان دادند که نیازمند استفاده از تجارب ایران در بحث نظامی و دفاعی هستند.

سرلشکر باقری و وزیر دفاع عراق

ثابت محمد سعید رضا العباسی وزیر دفاع عراق در دیدار با سرلشکر باقری اظهار کرد: دولت ما راهی جز موفقیت و ارائه خدمت به ملت ندارد لذا در این مسیر نیازمند کمک کشور‌های دوست از جمله ایران هستیم؛ همچنین سیاست ما در وزارت دفاع این است که باز آماد و بازطراحی در زمینه زیرساخت‌های دفاعی و تسلیحاتی داشته باشیم و، چون ایران در این مسیر پیشگام است، می‌توانیم از تجربیات ایران در این زمینه استفاده کنیم.

سپاه در مبارزه با داعش و تکفیری‌ها همکاری‌های بزرگی با عراق داشته است

وزیر دفاع عراق همچنین در دیدار با سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران با قدردانی از حمایت‌ها و همراهی‌های رهبری و ملت ایران برای مبارزه با تروریسم تکفیری و داعش در عراق گفت: از اینکه اولین سفر رسمی خود پس از تصدی وزارت دفاع عراق را به ایران انجام می‌دهم، بسیار خرسند هستم، ما و شما برادریم و به توسعه مناسبات و همکاری ها‌ی موجود بین نیرو‌های مسلح دو کشور می‌اندیشیم.

وی افزود: سپاه در مبارزه با داعش و تکفیری‌ها همکاری‌های بزرگی با عراق داشته است که نماد این همکاری‌ها شهادت دو فرمانده ایران و عراق شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی المهندس هستند.

ثابت محمد سعید رضا خاطرنشان کرد: دولت کنونی عراق عزم راسخ و تلاش جدی در راستای تقویت بنیه دفاعی کشور را به کار گرفته است و برای ارتقای تعاملات و همکاری‌ها تشکیل کمیسیون‌های مشترک میان دو کشور را مورد تاکید قرار می‌دهد.

سردار سلامی و وزیر دفاع عراق

وزیر دفاع عراق تعمیق همکاری‌ها برای تحکیم امنیت در مرز‌های دو کشور را امری ضروری توصیف و تصریح کرد: رویکرد ما بهره گیری از تجارب ایران در همه زمینه‌ها به ویژه در حوزه دفاعی و امنیتی است و علاقه‌مند هستیم با اعزام هیئت‌های کارشناسی فنی خود به ایران استفاده از تجربیات و همکاری‌های آموزشی را بیش از گذشته دنبال کنیم.

جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها نشان داده است که توانسته با شکست و دور زدن  تحریم‌های دشمن و با اتکا به نیرو‌های وطنی و جوان در تمامی زمینه‌ها پیشرفت کند و مثال بارز این صحبت قدرت و اقتدار ایران اسلامی در حوزه نظامی است. قدرتی که اکنون دیگر هیچ کشوری در جهان جرئت دست کم گرفتن آن را ندارد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.