دهن‌کجی به شروط‌ ثبت قرارداد مربیان فوتبال
28 مهر 1399 - 20:28
شناسه : 4905
6
اواسط مهرماه نامه‌ای از سوی فدراسیون فوتبال به سازمان لیگ ارسال و بر لزوم رعایت مقررات در جذب سرمربی، مربیان و مدیران تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ برتر تاکید شده است.
پ
پ

یک هفته بعد از آن، سازمان لیگ با ارسال نامه‌ای به هیأت‌ها و باشگاه‌ها از آنها خواسته طبق دستورالعمل نظام هماهنگ آموزش و ارتقاء مربیان عمل کنند در غیر این‌صورت از ثبت قرارداد اعضای کادر فنی فاقد شرایط دستوالعمل، جلوگیری می‌کند.

به گزارشفرهنگ ایرانیان به نقل از ایرناپلاس، دوشنبه ۱۴ مهرماه نامه‌ای از سوی فدراسیون فوتبال به سازمان لیگ ارسال و بر لزوم رعایت مقررات در جذب سرمربی، مربیان و مدیران تیم‌های حاضر در رقابت‌های لیگ برتر تاکید شده است. در این نامه آمده: «اخیراً تعدادی از باشگاه‌های لیگ برتر بدون توجه به ماده ۱۵ دستورالعمل هماهنگ آموزش و ارتقاء مربیان و آیین‌نامه مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران اقدام به استفاده از عنوان سرمربی یا مربی برای افرادی می‌نمایند که فاقد شرایط لازم برای این عناوین می‌باشند. مقتضی است با کلیه باشگاه‌های لیگ برتر فوتبال ایران مکاتبه و ضمن تاکید بر رعایت مقررات و پرهیز از اطلاق عناوین سرمربی یا مربی به افراد فاقد شرایط، لزوم جذب سرمربی یا مربی طبق ماده ۱۵ دستورالعمل نظام هماهنگ آموزش و ارتقاء مربیان را یادآوری نمایید.»

دستورالعمل فراموش شد!

دستورالعمل نظام هماهنگ آموزش و ارتقاء مربیان در ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ به تصویب هیأت رئیسه فدراسیون رسید و ۱۷ مهر ۱۳۹۸ به همه مراجع ذیربط ارسال و در آن قید شده بود که لیگ برتری‌ها باید سرمربی‌شان مدرک پرولایسنس (حرفه‌ای)، مربی‌ مدرک سطح A آسیا، مربی دروازه‌بانان‌ مدرک سطح ۲ آسیا، مربی بدنساز مدرک سطح یک یا B آسیا + لیسانس تربیت‌بدنی و مدیر تیم نیز مدرک مدیریت داشته باشند، اما چرا بعد از پایان لیگ نوزدهم نه تنها باشگاه‌ها بلکه سازمان لیگ به این دستورالعمل توجه نکرده و آن را به فراموشی سپرده بودند؟

مربیان فاقد مدرک حرفه‌ای و A آسیا
در سال‌های گذشته فردی که به عنوان سرمربی تیم انتخاب می‌شد و فاقد مدرک لازم بود، کارت او را به عنوان مربی صادر می‌کردند، اما در این فصل در نامه فدراسیون با تاکید بر رعایت مقررات، تاکید شده از اطلاق عناوین سرمربی یا مربی به افراد فاقد شرایط نیز پرهیز شود و این یعنی اگر فردی که هدایت یک تیم لیگ برتری را برعهده دارد و فاقد مدرک پرولایسنس است را نمی‌توان و نباید سرمربی خطاب کرد. این در حالیست همه تیم‌های حاضر در رقابت‌های این فصل لیگ برتر کادر فنی خود را انتخاب و برخی‌ از باشگاه‌های لیگ برتری افرادی را به عنوان سرمربی‌ انتخاب کرده‌اند که فاقد مدرک حرفه‌ای یا حتی A آسیا هستند.

۸ مربی فاقد مدرک مربیگری

در حالی که رقابت‌های لیگ بیستم از شنبه ۱۰ آبان‌ماه آغاز می‌شود، با توجه به این نامه نفراتی مانند: رحمان رضایی (ذوب آهن)، محرم نویدکیا (سپاهان)، سیدمهدی رحمتی (شهرخوردو)، جواد نکونام (فولاد)، ابراهیم صادقی (سایپا)، محمد ربیعی (مس رفسنجان‌)، وحید فاضلی (نساجی) و وحید بیات‌لو (ماشین‌سازی) نمی‌توانند روی نیمکت بنشینند.
نکته مهم اینکه در این نامه تاکید شده از اطلاق عناوین سرمربی یا مربی به افراد فاقد شرایط پرهیز شود. همانطور که مشخص شده از فهرست ۱۶ نفره سرمربیان لیگ برتری ۸ مربی دارای مدرک مربیگری حرفه‌ای هستند و دیگران طبق نامه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال اجازه ثبت قرارداد ندارند.

عدم برگزاری دوره پرولایسنس در ایران
یکی از انتقادهایی که به دستورالعمل سازمان لیگ می‌توان گرفت، طولانی شدن عدم برگزاری دوره پرولایسنس در ایران بوده و طبیعی است که بسیاری از مربیان ایرانی فاقد این مدرک بین‌المللی باشند. طبق شنیده‌ها البته عده‌ای در کلاس‌های این دوره ثبت‌نام کرده‌اند، اما هنوز فدراسیون موفق به برگزاری این دوره نشده و طبق گفته میرشاد ماجدی، سرپرست کمیته جوانان فدراسیون فوتبال که پیش از این مسئول کمیته آموزش فدراسیون فوتبال بود؛ این افراد با توجه به ثبت‌نام، مشکلی برای حضور به عنوان سرمربی در تیم‌های لیگ برتر ندارند، اما فدراسیون و سازمان لیگ به صورت رسمی چیزی در این باره اعلام نکرده است.

رحتمی بدون مدرک مربیگری

برخی از مربیان جوانی که این فصل هدایت تیم‌های لیگ برتری را برعهده گرفته‌اند فاقد مدرک A هستند، سیدمهدی رحمتی که به تازگی سرمربی شهرخودرو شده فاقد مدرک مربیگری است، زیرا تا چند ماه پیش در لیگ برتر بازی می‌کرد و فرصت حضور در کلاس‌های مربیگری را نداشت. محرم نویدکیا، سرمربی تیم سپاهان مدرک B را دارد. کلاس‌های مربیگری چند ماهی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده و طبق گفته میرشاد ماجدی با شروع کلاس‌ها، توجه کنید با شروع کلاس‌ها، برای امثال نویدکیاها مدرک مربیگری A در نظر گرفته می‌شود و به این ترتیب آنها باز هم به عنوان سرمربی حضور پیدا خواهند کرد!

بعید است قانون رعایت شود!
از طرفی عدم صلاحیت نیمی از سرمربیان، دستیاران و دیگر عوامل باشگاه‌های لیگ برتری برای نشستن روی نیمکت تیم‌های‌شان و با توجه به اینکه آنها قرارداد بسته‌اند، بعید نظر می‌رسد این بار هم قانون و مقررات حتی با وجود تاکید و هشدارهای سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال رعایت شود.
پیش‌تر و در بسیاری از موارد، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ چشم‌شان را به روی تخلف‌های باشگاه‌ها بسته‌ بودند و در نهایت نه قانونی اجرایی شده و نه آبی از آب تکان خورده است. باید دید که در این مورد یک بار دیگر تاریخ تکرار می‌شود یا قرار است اتفاق دیگری رخ دهد.

در فوتبال حرفه‌ای دنیا هیچگونه اغماضی با مربی به دلیل نامش صورت نمی‌گیرد. زین‌الدین زیدان که در دوره‌ای، مربی تیم کاستیا بود به دلیل تردید درخصوص داشتن مدرک مربیگری A سه ماه محروم شد. همچنین محرومیتی نیز برای سانچز در نظر گرفته و او متهم شده بود که از مدرکش به نفع زیدان استفاده کرده است. در ادامه فدراسیون فوتبال فرانسه در نامه‌ای که برای رئال مادرید نوشت که زیدان در حال گذراندن کلاس A است و به همین دلیل رای صادره برای «زیزو» متوقف شد. اما در ایران و بارها سازمان لیگ به مربیان فاقد مدرک A اجازه حضور روی نیمکت را داد و با آنها همراهی کرد که مدرک مربیگری دریافت کنند.

تفاوت فوتبال ما با فوتبال دنیا در این است که ستاره‌های فوتبال حرفه‌ای جهان، ابتدا مدرک می‌گیرند و بعد مربی می‌شوند، اما در ایران بازیکن هنوز به صورت رسمی از دنیای فوتبال خداحافظی نکرده، ابتدا مربی می‌شود و بعد به بهانه مربیگری مدرک می‌گیرد! شاید نام‌ها مانع اجرای ماده ۱۵ دستورالعمل نظام هماهنگ آموزش و ارتقاء مربیان شود.

گزارش از: مجید روان‌ستان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.