«عماد افروغ» دار فانی را وداع گفت
26 فروردین 1402 - 8:50
شناسه : 50328
3
عماد افروغ از فعالان سیاسی و تحلیل‌گران شاخص کشور سحرگاه روز جمعه بعد از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.
پ
پ

عماد افروغ استاد دانشگاه، جامعه‌شناس، فعال سیاسی و از تحلیل‌گران شاخص کشور بعد از تحمل یک دوره بیماری سحرگاه روز جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ در سن ۶۷ سالگی دار فانی را وداع گفت.

دکتر عماد افروع همچنین از معتقدین و نظریه پردازان دفاع از ملت فلسطین و دفاع از قدس بود.

وی در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، نمایندگی مردم تهران و ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را نیز برعهده داشت.

* زندگینامه

عماد افروغ متولد سال ۱۳۳۵ در شیراز، در سال ۱۳۵۵ برای تحصیل در رشته جامعه‌شناسی وارد دانشگاه سالفورد انگلستان شد. او در شهریور ۱۳۵۹ به دلیل برگزاری تظاهراتی علیه آمریکا در مقابل سفارتخانه این کشور که در اعتراض به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان مسلمان ایرانی برگزار شده بود، دستگیر و زندانی و سپس از انگلیس اخراج شد.

افروغ مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را  در سال ۱۳۶۵ از دانشگاه شیراز و مدرک دکترای خود را در سال  ۱۳۷۶ از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد و در سال ۱۳۷۳نیز به عنوان دانشجوی نمونه کشور در مقطع دکتری شناخته شد.

مرحوم افروغ  از سال ۱۳۷۶ به مدت ۶سال عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بود و از سال ۱۳۸۲ به عنوان عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی فعالیتش را آغاز کرد و آخرین مسئولیت وی نیز مدیریت گروه علم و دین این پژوهشگاه بود.

از دیگر سوابق شغلی وی می‌توان به مدیر گروه اجتماعی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در سال های ۷۲ و ۷۳، مدیریت کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس در سال های ۷۶ و ۷۷، مسئولیت گروه سیاست داخلی کمیسیون داخلی، دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سالهای ۷۷ تا ۷۹، مدیریت گروه فرهنگ، هنر و تاریخ شبکه یک صدا و سیما در سالهای ۸۰ تا ۸۲، تدریس در دانشگاه‌های مختلف، دبیر و مسئول کمیته علمی همایشهای روشنفکری در ایران و موازین توسعه و ضد توسعه فرهنگی کلان‌شهر تهران اشاره کرد.

همچنین از وی آثار متعددی در حوزه جامعه‌شناسی، اندیشه، تمدن غرب و اسلام‌شناسی منتشر شده است که به طور مثال می‌توان به چالش‌های کنونی ایرانی، اسلام و جهانی شدن، رنسانس دیگر، ما و جهانی شدن، مناقشه حق و مصلحت و بن‌بست دانشجویی، محتواگرایی و تولید علم، گفتگو ابزار یا گفتمان و حقوق شهروندی و عدالت اشاره کرد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.