انتخابات ترکیه| همه نقاط ضعف و قوت کلیچدار اوغلو
16 اردیبهشت 1402 - 16:43
شناسه : 52058
1
رهبر حزب جمهوری خلق امیدوار است با سیاست تعامل و دوستی، احزاب را کنار هم گرد آورد اما بین اعضای ائتلاف شش گانه، اختلافاتی وجود دارد که ممکن است در آینده دردسرساز شود.
منبع : تسنیم
پ
پ

رقابت بین رجب طیب اردوغان و کمال کلیچدار اوغلو دو نامزد مهم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ادامه دارد.

ناظران سیاسی ترکیه معتقدند که کلیچدار اوغلو از لحاظ توانایی‌های شخصی، رفتاری و تیپ و منش ظاهری، در مقایسه با اردوغان، سیاستمدار توانمندی نیست. اما حمایت کامل ۶ حزب، کاری کرده که پیروزی او در برابر رقیب، تا حد زیادی تضمین شود. ولی تحلیلگران دیگری هستند که معتقدند ائتلاف ملت، چندان یکپارچه و منسجم هم نیست و قهر ناگهانی مرال آکشنر، نشان داد که ممکن است در ایستگاه های بعدی نیز، کمال با مشکلات ناگهانی روبرو شود.

رهبر حزب جمهوری خلق امیدوار است با سیاست تعامل و دوستی، احزاب را کنار هم گرد آورد اما بین اعضای ائتلاف شش گانه، اختلافاتی وجود دارد که ممکن است در آینده دردسرساز شود.

نظرسنجی موقوف

به دستور شورای عالی انتخابات، برخی ممنوعیت های انتخاباتی در ترکیه آغاز شده و این شورا، به شکل سختگیرانه بر کار رسانه ها و فعالیت کمپین ها، نظارت می کند. یکی از این قوانین، این است که از ده روز مانده به انتخابات، انتشار هر نوع نظرسنجی و پیشبینی ممنوع می شود. به همین خاطر، حالا در رسانه ها و محافل سیاسی ترکیه، بازار نظرسنجی و تخمین آرای فرد پیروز، کساد شده است. با این حال، برخی از روزنامه نگاران مشهور طرفدار اردوغان، به بهانه ها و با ترفندهای مخصوص، این ممنوعیت را درو می زنند.

عبدالقادر سلوی روزنامه نگار مشهوری که به طور مداوم  مستقیم با خود اردوغان تماس تلفنی و امکان دیدار دارد، در تازه ترین تحلیل خود، اعلام کرده که اردوغان با یک فاصله ۵ درصدی از رقیب خود سبقت گرفته است. سلوی برای اثبات سخنان خود، به هیچ کدام از شرکت های نظرسنجی اشاره نکرده و تنها به این بسنده کرده که آرای کلیچدار اوغلو در ده روز اخیر به شدت کاهش پیدا کرده و مردم، همچنان حامی اردوغان هستند.

اردوغان اعلام کرده که به زودی ائتلاف مخالفین از هم می پاشد و مردم به احزاب سرسپرده اعتماد نخواهند کرد. اما خود کلیچدار اوغلو، در تازه ترین مصاحبه به خانم شیرین پایزن خبرنگار مشهور ترکیه گفته است: «برای پیروزی من، رای نصف به علاوه یک کافی است. ولی جمعبندی ما این است که ۶۰ درصد رای خواهیم گرفت و با قدرت تمام، اردوغان و باغچلی را از صحنه قدرت کنار خواهیم زد».

دو تاکتیک مهم برای پیروزی اردوغان

حالا همه وزرای کابینه اردوغان به تیم انتخاباتی پیوسته اندو تقریبا تمام وزارتخانه ها، توسط معاون وزیر اداره می شوند. حتی مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه نیز، این روزها اغلب اوقات خود را در استان زادگاه خود آنتالیا به سر می برد تا برای اردوغان رای جمع کند. بکر بوزداغ وزیر کُردتبار دادگستری نیز به دستور اردوغان به استان کردنشین شانلی اورفا در مرز سوریه رفته است. ماموریت او این است که هم به عنوان نماینده مردم اورفا به پارلمان برود و هم مردم کُرد و عرب این استان را برای دادن رای به اردوغان، اقناع کند.

فانح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز مسئول برخی ریزه کاری های مهم در آنکارا استو. او با اعتماد به نفس کامل گفته است: «ما پیروز انتخابات خواهیم بود. بگذارید راحت بگویم؛ همین حالا، همکاران من مشغول تهیه متن سخنرانی بالکن هستند. جناب رئیس جمهور، پس از اعلام پیروزی در انتخابات، به بالکن می رود و در یک سخنرانی تاریخی، از مردم ترکیه بابت اعتماد مجدد آنها تشکر می کند».

وزرای کابینه اردوغان و کادرهای برجسته حزب عدالت و توسعه، در سخنرانی های خود، یک دوقطبی و تقابل آشکار را به عنوان اصلیترین الگوی انتخاباتی خود، با مردم مطرح می کنند. الگویی به نام اشاره به توانایی های اردوغان به عنوان سیاستمداری با سی سال سابقه بالاترین پست ها  و مقایسه آن با کلیچدار اوغلو به عنوان سیاستمداری که غیر زا رهبری حزب، پست ممتازی در اختیار نداشته و فاقد تجربه است.

رسانه های طرفدار اردوغان نیز، در تلاشند تا دو هدف معین را به طور همزمان جلو ببرند:

الف) بزرگ نمایی در باره محبوبیت اردوغان و انتشار مطالب قاطعانه در مورد امکان پیروزی اردوغان بر کلیچدار اوغلو.

ب) تهیه گزارش های تحلیلی درباره اختلافات داخلی ائتلاف مخالفین و ناتوانی کلیچدار اوغلو در کنترل سران احزاب ائتلاف ملت.

 نقاط ضعف رقیب اردوغان کدامند؟

مردم ترکیه، فرهنگ سیاسی و حزبی خاصی دارند و هنوز هم شیفته و شیدای القابی همچون قارا اوغلان هستند. قارا اوغلان به عنوان یک قهرمان فولکلوریک یا پسر چشم و مو سیاه، صفتی است که قبلا برای مرحوم بلنت اجویت نخست وزیر اسبق ترکیه به کار می رفت. در مورد اردوغان نیز، صفاتی همچون رئیس و مرد قد بلند به کار برده می شود و عمدتا مردم ترکیه، علاقه ویژه ای به رهبرانی دارند که در میدان و پشت تریبون سخنرانی خوش بدرخشند. اما کلیچدار اوغلو از این حیث، نامزد توانمندی نیست.

احمد خاقان سردبیر روزنامه حریت و از روزنامه نگاران حامی اردوغان، درباره اهداف سیاسی کلیچدار اوغلو نوشته است: «کلیچدار اوغلو، سه مشکل و پاشنه آشیل بسیار مهم دارد که یکی از آنها حمایت های حزب دموکراتیک خلق ها (ه.دپ) است. کلیچدار اوغلو در سفر به دو شهر کردنشین وان و آگری، با استقبالی روبرو شد که در تاریخ صد ساله حزب جمهوری خلق، سابقه نداشته است. این نشان می دهد که ه.د.پ، برای حمایت از او، تمام هواداران خود را به میدان فرا خوانده است. ممکن است چنین چیزی از نگاه خود کلیچدار اوغلو، مهم  و ارزشمند باشد. اما به همان اندازه، نگران کننده و خطرناک است. چرا؟ چون ممکن است بخشی از هواداران حزب جمهوری خلق، از همراهی کلیچدار اوغلو با کردهای هوادار ه.د.پ، گله مند باشند».

خاقان در ادامه نوشته است: «مشکل دوم کلیچدار اوغلو این است که او روی باباجان و داوداوغلو حساب ویژه باز کرده بود و تصور می کرد که آنان می توانند رای قابل توجهی از سبد آرای اردوغان بیرون بیاورند و مردم را به سوی خود بکشانند. اما این اتفاق نیفتاد و مردم به آنها توجه نکردند. سومین مشکل کلیچدار اوغلو، این است که بر روی مرال آکشنر کنترل خاصی ندارد و این زن، می تواند هر آن، در یک پیچ تاریخی از کلیچدرا اوغلو سبقت گرفته و او را تنها بگذارد».

اما در مورد نقاط قوت کلیچدار اوغلو به این موارد اشاره شده است:

الف) کمال کلیچدار اوغلو، حزب جمهوری خلق را در شرایطی تحویل گرفت که با انتشار نوار ویدویی رسوایی جنسی دنیز بایکال، این حزب عملا ورشکست شده بود. اما کلیچدار اوغلو با صبوری و بردباری، توانست حزب را یک بار دیگر زنده کند و آن را از بحران عبور دهد.

ب) کل ثروت و دارایی کلیچدار اوغلو یک آپارتمان ساده، یک ویلای کوچک میراثی و یک خودرو معامولی است و در کل دوران خدمت او در سازمان تامین اجتماعی ترکیه، نشانه ای مال اندوزی و تخلف دیده نمی شود.

ج) کلیچدار اوغلو برخلاف اردوغان، طبیعی و خودمانی رفتار می کند و رد گفتار و رفتار او، نشانه یا از کبر و غرور مشاهده نمی شود.

د) اردوغان معتقد به یک ساختار سیاسی تک صدایی است اما کلیچدار اوغلو همواره نشان داده که به دنبال تنوع و کثرت است و می تواند با چندین گروه سیاسی، تعامل و ارتباط برقرار کند.

ه) اردوغان، خود را اقتصاددان و رهبری همه کاره و بی نیاز به مشورت دیگران می داند اما کلیچدار اوغلو همواره از مفاهیمی همچون همکاران و کارشناسان استفاده کرده و به نظرات گروهی، بی اعتنا نیست.

حال باید دید در مصاف انتخاباتی پیش رو، مردم ترکیه از بین این دو نامزد برتر، کدام را خواهند پسندید و فرد پیروز، برای خروج ترکیه زا بحران اقتصادی عمیق و گسترده، چه گام هایی برخواهد داشت.

در پایان باید گفت؛ روزهای پیش رو برای هر دو جبهه اصلی جریانات سیاسی ترکیه روزهای حساسی است و اگر بخشی از آرای خاکستری یا مردد در آخرین ساعات تغییر مسیر دهند، ممکن است نتایج نهایی انتخابات تغییر کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.