نگرانی منابع امنیتی اسرائیل از نقش‌ موثر دمشق در جنگ «چند جبهه‌ای» علیه تل‌آویو
17 اردیبهشت 1402 - 13:52
شناسه : 52145
0
صهیونیست‌ها بعد از اعتراف به معادلات بازدارندگی و قدرت موشکی و پهپادی چشمگیر گروه‌های مقاومت به ویژه حزب‌الله، اکنون نگران توانمندی نظامی ارتش سوریه و حضور نیروهای آن در جنگ «چندجبهه‌ای» علیه اسرائیل هستند.
منبع : تسنیم
پ
پ

تلاش کشورهای عربی برای همگرایی با سوریه و بازگشت قریب‌الوقوع این کشور به کرسی خود در اتحادیه عرب، این روزها در کانون توجهات رسانه‌ای قرار دارد. به ویژه رسانه‌های صهیونیستی از چند هفته قبل گزارش‌هایی درباره نگرانی سران این رژیم درباره فعال‌سازی مجدد نقش دمشق در جهان عربی  و بازگشت آن به اتحادیه عرب منتشر و هم‌زمان به افزایش چشمگیر قدرت نظامی سوریه اشاره کردند.

تحلیلگران و کارشناسان و مراکز تحقیقاتی رژیم صهیونیستی در گزارش‌های اخیر خود به این منظور اعلام کردند که جنگ چندجبهه‌ای علیه اسرائیل، با مشارکت موثر سوریه همراه خواهد بود و ارتش این کشور با وجود جنگ با تروریسم در یک دهه گذشته، قدرت ورود به یک جنگ دیگر را دارد.

نکته قابل توجه در ارزیابی‌های کنونی محافل رژیم صهیونیستی درباره قدرت مقاومت آن است که پیش از این اعترافات صهیونیست‌ها درباره قابلیت‌های محور مقاومت عمدتا منحصر به توان موشکی حزب‌الله لبنان و سپس گروه‌های فلسطینی بود و به توانمندی‌های سوریه اشاره‌ای نداشتند. اما اکنون در  تحلیل‌ها و ارزیابی‌های منتشر شده از سوی مراکز اسرائیلی می‌بینیم که صهیونیست‌ها اعتراف می‌کنند از ورود ارتش سوریه به جنگ چندجبهه‌ای علیه اسرائیل در آینده نزدیک هراس دارند.

در این زمینه ژنرال «شموئیل اولنسکی» فرمانده سابق یگان زرهی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیروهای سوریه همچنان بازیگران مهمی در عرصه منطقه هستند و تجربه‌های رزمی زیادی در خلال بحران این کشور کسب کرده‌اند.

از طرف دیگر منابع امنیتی آگاه تل‌آویو فاش کردند که اسرائیلی‌ها نگران تسلیحات ضد هوایی پیشرفته‌ای هستند که در اختیار ارتش عربی سوریه قرار دارد؛ تسلیحاتی که عملیات‌های اسرائیل در خاک سوریه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بر اساس این گزارش، ارتش سوریه اعلام کرده که دارای تسلیحات ضد هوایی پیشرفته‌ای است که می‌تواند هواپیماهای اسرائیلی را به خوبی رهگیری کند.

«نوعام امیر» خبرنگار نظامی روزنامه عبری «مکور ریشون» به نقل از مقامات ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کرد، از فوریه ۲۰۱۸ که ایرانی‌ها تصمیم گرفتند معادلات درگیری با اسرائیل را تغییر دهند و یک پهپاد تهاجمی به سمت آن فرستادند، مشخص شد که وضعیت کاملا تغییر کرده واسرائیل که دست به حمله هوایی ضد سوریه می‌زند باید از قدرت این کشور آگاهی داشته باشد؛ حتی اگر بازتاب قدرت نظامی آن بعد از چند سال مشاهده شود.

این خبرنگار صهیونیست افزود، شواهد نشان می‌دهد که  چه بخواهیم و چه نخواهیم، سوریه ابزارهای جنگی در اختیار دارد. اسناد اخیر نشان می‌دهد که حملات هوایی اسرائیل ضد سوریه منطقه‌ای را هدف قرار داده که در آن ارتش سوریه برای فعال‌سازی سامانه پدافند هوایی خود کار می‌کرده است.

این تحلیلگر اسرائیلی به نقل از منابع ارشد امنیتی تل‌آویو گفت، با وجود تلاش‌هایی که اسرائیل برای جلوگیری از تجهیز سوریه به سامانه‌های دفاعی پیشرفته انجام داده، اما طی سال‌های گذشته اقداماتی برای تحویل سامانه‌های روسی پیشرفته اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ به ارتش سوریه صورت گرفته است. علاوه بر آن نیروهای رزمی ارتش عربی سوریه موفق به توسعه و بازسازی خودروهای زرهی خود شده‌اند.

«تسفی بارئیل» خاورشناس اسرائیلی و تحلیلگر امور عربی در روزنامه عبری «هاآرتص» نیز اعلام کرد، تغییراتی که اخیرا در منطقه رخ داده، آزادی عمل نیروی هوایی اسرائیل را در سوریه کاهش می‌دهد و حتی می‌تواند منجر به توقف کامل حملات ارتش علیه سوریه شود. همچنین با توجه به تحولات اخیر جهان و منطقه بعید نیست که روسیه در سیاست خود مقابل حملات اسرائیل به سوریه تجدید نظر کند و قصد واکنش به این حملات را داشته باشد.

مسئولان امنیتی رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهند که محور مقاومت درحال ایجاد یک شبکه پیشرفته نظامی علیه اسرائیل است. «امیر بوحبوط» خبرنگار نظامی وبسایت عبری والا در این زمینه اعلام کرد، مسئولان امنیتی اسرائیل هشدار می‌دهند که محور مقاومت منطقه شامل ایران، حزب‌الله، سوریه، حماس و … در تلاش برای ایجاد شبکه‌ای از سامانه‌های راداری پیشرفته در منطقه هستند. این شبکه انجام حملات هوایی علیه سوریه را برای اسرائیل به شدت سخت می‌کند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.