رقابت انتخاباتی احزاب در آمریکا/ اوجگیری دسانتیس جمهوری خواه، نزول محبوبیت بایدن
17 اردیبهشت 1402 - 14:31
شناسه : 52151
0
روند نزولی محبوبیت بایدن میان آمریکایی‌ها و به ویژه طرفداران حزب دموکرات درحالی ادامه دارد که نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد رای دهندگان آمریکایی، ران دسانتیس دومین نامزد محبوب جمهوریخواهان را از بایدن برای ریاست جمهوری مناسب‌تر می‌دانند.
منبع : ایرنا
پ
پ

محبوبیت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در پایین‌ترین سطح قرار دارد؛ درصد بیشتری از آمریکایی‌ها اکنون نسبت به هوشیاری ذهنی او تردید دارند و حمایت از وی در مقایسه با رقبای اصلی‌اش در حزب جمهوری‌خواه نسبت به چهار سال گذشته، کمتر و متزلزل‌تراست.

نتایج نظرسنجی مشترک واشنگتن پست و ای بی سی نیوز نشان می‌دهد بایدن در همین ابتدای رقابت‌ برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴ با چالش‌های اساسی و متعددی روبه‌رو است. وی ۲ هفته پیش از این به طور رسمی نامزدی خود را برای انتخابات آینده این کشور اعلام کرده بود.

بر اساس این نتایج جدید و یافته های نظر سنجی‌هایی که در ماه‌های گذشته صورت گرفته‌ است، همواره بیش از نیمی از دموکرات ‌ها خواهان نامزدی به غیر از بایدن برای حزب مطلوب خود بوده‌اند.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که ۷۰ درصد از شرکت کنندگان مستقل که به طور معمول آرای آن‌ها نقش تعیین کننده‌ای در نتایج انتخابات آمریکا دارد، بایدن را برای نامزدی حزب دموکرات مناسب نمی‌دانند.

بر این اساس،‌ رضایت کلی از بایدن در حال حاضر به ۳۶ درصد کاهش یافته است در حالی که این مقدار در نظر سنجی ماه فوریه (بهمن/اسفند) ۴۲ درصد بود. مخالفت با وی نیز اکنون در ۵۶ درصد توقف کرده که از میان مخالفان بایدن، ۴۷ درصد می‌گویند «به شدت» با او مخالف هستند.

این درحالیست که کاهش محبوبیت بایدن، تنها بخشی از مشکلات وی در مسیر تلاش برای انتخاب دوباره به عنوان رییس‌جمهور آمریکا است.

به رغم اینکه مشکلات فعلی اقتصاد آمریکا از جمله تورم، بحران بانکی، احتمال رکود اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی، تاحدی از عملکرد ضعیف دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین این کشور و پیامدهای همه‌گیری کرونا سرچشمه می‌گیرد اما بسیاری همچنان بر این باورند که ترامپ از منظر اقتصادی عملکرد بهتری از بایدن داشته است.

از طرفی دیگر، جو بایدن در صورت انتخاب دوباره، دوره ریاست جمهوری جدید خود را در ۸۲ سالگی آغاز و در ۸۶ سالگی تمام خواهد کرد.

تردیدها نسبت به عملکرد بایدن از زمان کاندیداتوری وی در انتخابات پیشین نیز مطرح می‌شد اما امروز ۶۳ درصد از پاسخ دهندگان می‌گویند بایدن از نظر ذهنی آمادگی لازم برای انجام صحیح شغل ریاست جمهوری آمریکا را ندارد. این درحالیست که این مقدار در نظرسنجی‌های سال ۲۰۲۰، تنها ۴۳ درصد بود.

همچنین ۶۲ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی بر این باورند که رییس جمهوری کنونی آمریکا از سلامت فیزیکی لازم برای اداره کشور برخوردار نیست.

اوضاع برای دونالد ترامپ رقیب اصلی بایدن نیز چندان تفاوتی ندارد. او نیز در صورت پیروزی در انتخابات ریاست ‌جمهوری آینده آمریکا ۷۸ ساله خواهد بود. اگرچه نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد ذهنیت آمریکایی‌ها به سلامت ذهنی و فیزیکی او در مقایسه با بایدن در وضعیت مناسب‌تری قرار دارد.

در این میان «صداقت و اعتمادپذیری» هر دو نامزد وضعیت امیدوارکننده‌ای را میان پرسش شوندگان نشان نمی‌دهد. از نظر رای دهندگان ترامپ ۳۳ درصد و بایدن ۴۱ درصد قابل اعتماد و صادق هستند.

یکی دیگر از نشانه‌های هشدار برای بایدن و تیم او نتایج انتخابات فرضی خواهد بود. در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰، در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات بایدن همواره حتی با درصدی اندک از ترامپ پیش بود اما در نظر سنجی حاضر هنگامی که از شرکت کنندگان پرسیده شد در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا به چه کسی رای می‌دهند، نتایج نشان داد که او نه تنها از ترامپ به عنوان رقیب اصلی خود شکست‌ خواهد خورد بلکه آرای موافق بایدن از ران دسانتیس دومین نفر در فهرست جمهوریخواهان نیز در وضعیت بدتری قرار دارد.

اما شاید بیشترین هشدار برای بایدن کاهش حمایت رای دهندگان مستقل از او باشد.

بر اساس نتایج این نظر سنجی، ۴۲ درصد از رای راهندگان مستقل حامی ترامپ، ۳۴ درصد حامی بایدن و حدود یک چهارم (۲۵ درصد) هنوز در این باره مردد هستند.

گفتنی است ترامپ نیز برای انتخابات پیش رو، دردسرهای مخصوص خود را دارد. وی پرونده‌های جنایی متعددی از جمله مشارکت در حمله به ساختمان کنگره در ۶ ژانویه ۲۰۲۱، تلاش برای تغییر نتایج انتخابت ۲۰۲۲ و کشف اسناد محرمانه در اقامتگاه او در فلوریدا، را در دست بررسی دارد.

در این میان ۴۴ درصد از پاسخ دهندگان معتقد هستند که این اتهامات نادرست بوده و تنها با هدف تخریب چهره عمومی ترامپ به او زده شده است.

این گزارش می‌افزاید: ترامپ به تازگی به ۳۴ فقره جنایت در نیویورک در پرونده‌ای مبنی بر پرداخت حق السکوت به یک بازیگر زن فیلم‌های غیر اخلاقی متهم شد.

نظر سنجی مشترک شبکه خبری ای‌بی‌سی نیوز و روزنامه واشنگتن پست از ۲۸ آوریل تا ۳ مِه (۸ تا ۱۳ اردیبهشت) میان یک هزار و ۶ بزرگسال آمریکایی (۴۳۸ جمهوری‌خواه و مستقل متمایل به حزب جمهوری خواه و ۳۹۶ دموکرات و مستقل متمایل به حزب دموکرات) از طریق تماس تلفنی صورت گرفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.