آزمون سخت اردوغان
20 اردیبهشت 1402 - 20:05
شناسه : 52541
2
انتخابات سخت و دشواری برای اردوغان است و حتی احتمال دارد در صورت شکست؛ نتیجه را نپذیرد و تحولات این کشور به سمت دیگری برود.
نویسنده : مهدی فتحی/ کارشناس ارشد مسائل بین الملل منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

روز ۲۴ اردیبهشت ماه مردم ترکیه شاهد یکی از مهم‌ترین روزها هستند. انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز ۱۴ می برگزار می‌شود. رجب طیب اردوغان و کمال قلیچدار اوغلو دو رقیب اصلی در این انتخابات هستند. رجب طیب اردوغان امیدوار است که پس از ۲۰ سال در رأس قدرت بودن، مردم ترکیه را راضی کند که همچنان به دوران زمامداری خود ادامه دهد و در سوی دیگر مخالفان وضع موجود، پشت سر کمال قلیچدار اوغلو جمع شده اند تا به دوران ۲۰ ساله حزب عدالت و توسعه در ترکیه پایان دهند.

روند انتخابات ترکیه به صورتی است که ظاهرا مخالفان دولت ترکیه برای اولین بار در طول سال های گذشته حتی این شانس را دارند که در انتخابات ریاست جمهوری این دوره پیروز شوند.

در شرایط فعلی علت اصلی مخالفت ها و کاهش محبوبیت اردوغان در ترکیه بیشتر به دلیل موضوعات اقتصادی، تورم و… است و نسل جوان که بدنبال آینده است از شرایط موجود راضی نیست.همچنین باید گفت زلزله اخیر ترکیه نیز تا حدودی در کاهش محبوبیت دولت اردوغان نقش داشته چرا که دولت اردوغان نتوانست در این زمینه کارآمدی خود را نشان دهد.

ببش از ۲۰ سال اردوغان در کسوت های مختلف چه ریاست جمهوری چه نخست وزیری و…قدرت را در اختیار داشت و این دوران طولانی مدت باعث شده حال که مخالفش متحد شده اند با چالش های بسیاری مواجه شود.

اردوغان برای مقابله با مخالفانش تقریبا از ابتکاراتی برای جلب آرا استفاده کرده است از جمله افزایش حقوق ۴۵ درصدی کارمندان، افتتاح نیروگاه اتمی، انواع طرح های بزرگ اقتصادی و…در مقابل مخالفان هم برای اولین بار علیرغم اختلافاتشان جمع متحدی را نشان میدهند و به مردم وعده زندگی بهتر، افزایش سرمایه گذاری ها و مهار تورم می دهند.

تمرکز مخالفان بر اقتصاد به‌خصوص بحران تورم و فاجعه پسازلزله در ترکیه، نشان می‌دهد که این مخالفان بر نقطه ضعف دولت اردوغان متمرکز شده و با این رویکرد تلاش دارند تا اکثریت شهروندان ناراضی از بحران اقتصادی را جذب ائتلاف خود کنند.

براساس آخرین نظرسنجی ها  اردوغان حدود ۵ درصد عقب تر از رقیب خود قرار دارد و به همین دلیل احتمال دارد انتخابات ریاست جمهوری این کشور به دور دوم کشیده شود. 

اردوغان برای اولین بار در شرایط سختی قرار گرفته است چرا که مردی است که معمولا در انتخابات به پیروزی می رسید و نیازی به اقدامات خاصی نداشت. به هر روی انتخابات سخت و دشواری برای اردوغان است و حتی احتمال دارد در صورت شکست؛ نتیجه را نپذیرد و تحولات این کشور به سمت دیگری برود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.