راهبرد متوازن سازی،در سیاست خارجی
12 خرداد 1402 - 18:27
شناسه : 54450
4
روابط سه کشورجمهوری اسلامی ایران، مصر و عربستان در جهان اسلام میتواند پیام همگرایی و همکاری درون امت اسلامی را تداعی کند.
نویسنده : دکتر سعدالله زارعی/ کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

روابط سه کشور مصر، عربستان و جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام میتواند پیام همگرایی و همکاری درون امت اسلامی را تداعی کند، بالاخره ما شاهد یک دوره تنش در روابط بین الملل بین این اضلاع در سطح جهان اسلام بودیم و امروز با گذشت زمان و تجربیاتی که این کشورها به دست آورده اند ضرورت گفتگو، همکاری و هماهنگی در برخی موضوعات را به نوعی الزام آور می کند.
این نکته را در نظر داشته باشید که در طول دهه های گذشته آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می کردند تحولات غرب آسیا و شمال آفریقا و به طور کلی جهان اسلام را مطابق با الگوهای خودشان مدیریت کنند و بر این اساس جنگ ها و ائتلاف هایی درست کرده و تنش هایی را در مناسبات خارجی جهان اسلام به وجود می آوردند.
این روحیه با مقاومت ملت های مسلمان با شکست مواجه شد، به این معنی که آمریکا و رژیم صهیونیستی جایگاه سابق خود را میان کشورهای اسلامی ندارند. مصری‌ها سال هاست که به دنبال متوازن کردن روابط بین آمریکا و روسیه هستند یعنی تلاش می‌کنند هم در مورد تبلیغات، سیاست خارجی و هم بهبود مناسبات منطقه‌ای توازنی بین خودشان و آمریکا و روسیه ایجاد کنند سعودی‌ها هم در یکی دو سال گذشته که تقریباً به همین سمت یعنی متوازن سازی سیاست خارجی خود روی آوردند، در مجموع این متوازن سازی ها به نفع جمهوری اسلامی ایران نیز است.
از ابتدا سیاست ما سیاست خارجی متوازن سازی بوده است، در حال حاضر نیز یکی از شعارهای درست دولت آقای رئیسی در سیاست خارجی، مسئله متوازن سازی آن است. در دولت های قبلی ایران روابط خارجی نوعا در قالب اروپا و آمریکا تعریف می‌شد اما دولت رئیسی آمده و با توجه به الزاماتی هم که در حوزه اقتصادی وجود داشته سیاست خارجی را متوازن کرده است. این گرایش به متوازن سازی در سیاست خارجی تک‌تک کشور هایی که ذکر کردم در عمل یک وضعیت شبیه به هم را ایجاد می کند و می تواند برای جمهوری اسلامی ایران نیز فرصت باشد.
البته در اینجا باز تاکید می کنم که مناسبات خارجی را به لحاظ ایدئولوژی و اصول متوازن نکردیم به این معنی که سیاست خارجی ایران در موضوع فلسطین به قوت خود باقیست همچنین در حوزه نفوذزدایی از غرب در منطقه، سیاست اخراج نظامیان آمریکا از منطقه،کمک به ملت های مظلوم و کمک به جبهه مقاومت. بنابراین سیاست ما تغییری نمی‌کند اما به لحاظ رویکردی در گذشته تمرکز سیاست خارجی ما در حوزه اروپا و آمریکا بود اما این سیاست امروز به سمت شرق گرایش پیدا کرده است و ما عمده تجارت خود را با آسیا داریم.  این تحولات در مجموع باعث شده است روابط جمهوری اسلامی ایران و مصر؛ روابط ایران و عربستان موضوعیت یابد و مسلماً تغییر در نگرش ها محدود به عربستان و مصر نمی شود همانطور که در روزهای اخیر شاهد بودیم امارات رسماً اعلام کرده که از چارچوب توافق دریایی با آمریکا خارج می شود.
این رویکرد نشان دهنده این است که منطقه ما به طور کلی نه فقط مصر و عربستان شاهد تحولات عمده‌ای است و این تحولات عمده می‌تواند با نگرش ها و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که در طول حدود ۴۰ سال اخیر بر آن پافشاری می کرده است تطبیق یابد.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.