باید و نبایدهای رژیم مدیترانه‌ای
24 خرداد 1402 - 12:00
شناسه : 55327
1

​رژیم مدیترانه‌ای برای ششمین سال عنوان بهترین برنامه غذایی را کسب کرد؛ به این بهانه سراغ ویژگی‌های آن رفتیم و فوایدی که برای سلامت‌مان دارد.​

پ
پ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،حتماً تابه‌حال اسم رژیم مدیترانه‌ای به‌گوش‌تان خورده، یک سبک از مصرف مواد غذایی که سلامت شما را تضمین می‌کند. این رژیم برای ششمین سال متوالی در رتبه‌بندی سالانه بهترین برنامه‌های ‌غذایی که توسط مجله News & World Report منتشر می‌شود، رتبه اول را برای بهترین برنامه غذایی کسب کرده ‌است.

این رژیم غذایی روی مصرف سبزیجات، میوه‌ها، ماهی و روغن زیتون تاکید دارد. در این رتبه‌بندی پس از رژیم مدیترانه‌ای، رژیمDASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا) در رتبه دوم قرارگرفت. به همین بهانه می‌خواهیم درباره رژیم مدیترانه‌ای که منشأ آن از کشورهای اطراف دریای مدیترانه مانند ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و یونان است بگوییم. البته نباید فراموش ‌کرد که رژیم مدیترانه‌ای دقیقا مشابه غذاهای مدیترانه‌ای نیست.

یک الگو و سبک غذا خوردن

تعریفی که ما از رژیم غذایی داریم این است: «تحمل ‌کردن محدودیت‌هایی که به کاهش وزن کمک می‌کند.» اما رژیم مدیترانه‌ای خیلی از این تعریف دور است. در واقع رژیم مدیترانه‌ای به عنوان یک برنامه کاهش وزن ساخته نشده‌، یک سبک غذاخوردن از مردم در یک ناحیه است که در طول قرن‌ها به طورطبیعی تکامل یافته ‌است و هیچ روش رسمی برای دنبال‌کردن آن وجود ندارد.

در نتیجه رژیم مدیترانه‌ای یک الگوی غذایی است نه رژیم لاغری. در این رژیم همه چیز برعهده خودتان است. باید بدانید چقدر کالری مصرف ‌کنید تا وزن‌تان را کم یا زیاد کنید و با چه کارهایی می‌توانید پرجنب‌وجوش بمانید و چگونه فهرست غذای مدیترانه‌ای خود را شکل ‌دهید و بسازید. در رژیم مدیترانه‌ای باید از مصرف شکر افزوده ‌شده، غلات تصفیه‌شده، چربی‌های ترانس مانند چربی‌هایی که در روغن نباتی و غذاهای فراوری ‌شده وجود دارد، روغن‌های تصفیه ‌شده که در تهیه سوسیس و کالباس استفاده ‌می‌شود و غذاهایی با فراوری بالا خودداری کنید.

باید و نبایدهای رژیم مدیترانه‌ای

غذاها در رژیم مدیترانه‌ای به ۴دسته تقسیم می‌شوند: غذاهای مجاز، غذاهایی که باید کمتر مصرف‌شوند، غذاهای محدود و غذاهای ممنوع. رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، غلات، غذاهای دریایی، آجیل، حبوبات و روغن زیتون است. در این رژیم شما گوشت قرمز، غذاهای شیرین و لبنیات (البته به‌جز مقدار کمی ماست و پنیر) را محدود یا حذف می‌کنید.

اساس رژیم مدیترانه‌ای محصولات گیاهی است، روغن زیتون منبع اصلی چربی است، ماهی و غذاهای دریایی و ادویه‌ها و گیاهان سرشار از عطر و طعم بسیار استفاده‌ می‌شوند. برای مثال زعفران، سیر، مرزنجوش، رزماری و ریحان در ایتالیا یا زیره‌سبز، گشنیز، دارچین، میخک، فلفل قرمز و پاپریکا در مراکش. به گفته محققان، این الگوی غذایی سالم نقش مهمی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی و کاهش عوامل خطر مانند چاقی، دیابت، ابتلا به بیماری‌های مزمن، کلسترول بالا و فشار خون بالا دارد.

تفاوت غذای مدیترانه‌ای و رژیم غذایی مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه‌ای که هم اکنون از آن استقبال زیادی می‌شود در دهه ۶۰ و ۷۰میلادی همزمان با رونق اقتصادی اروپا کم‌طرفدار شد. دلیلش هم این بود که برخلاف غذاهای آمریکایی پر از پروتئین و چربی، زیادی فقیرانه به نظر می‌رسید. هنگامی که غذاهای مدیترانه ای را توصیف می‌کنیم، به ‌طورمعمول از یک سه‌گانه یعنی زیتون، گندم و انگور حرف ‌می‌زنیم اما وقتی صحبت از رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌شود اصول اولیه دقیقا یکی نیست.

برای مثال برخلاف رژیم غذایی، برای پخت غذاهای مدیترانه‌ای از کره استفاده می‌کنند و گوشت مرغ و گوشت قرمز کمتری دارند، اما در رژیم غذایی مدیترانه‌ای، این محصولات باید به ‌اندازه مصرف شوند. پس باید در نظر بگیرید که پیتزاهای ایتالیایی خوشمزه‌ای که می‌خورید، متاسفانه بخشی از رژیم مدیترانه‌ای نیست.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.