اعتراضات فرانسه و درماندگی مکرون
15 تیر 1402 - 11:40
شناسه : 57144
3
نکته‌ای که اقلیت‌های فرانسه را آزار می‌دهد، رفتارهای تبعیض آمیز در این کشور است اگر می‌بینیم آشوب‌ها و تظاهرات مردمی در این کشور زیاد است، به خاطر خشونت‌های زیاد پلیس نسبت به اقلیت‌ها است.
نویسنده : مرتضی مکی/ کارشناس ارشد مسائل اروپا منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

 

فرانسه یکی از کشورهایی است که همیشه به اعتراض و اعتصاب شناخته می شود و در طی سال شاهد اعتراضات مختلفی نسبت به موضوعات متعدد در این کشور هستیم، نکته ای که در این میان مورد توجه است اینکه با وجود گذشت چند دهه از استفلال مستعمرات فرانسه، اتباع این کشورها همچنان با تبعیض نژادی مواجه هستند.

در میان مسئولان سیاسی فرانسه نیز مهاجر تبارانی وجود دارد، که البته اینها ‌شهروند درجه‌دو شناخته می‌شوند که نارضایتی انباشته شده دارند که گاه با یک جرقه فوران می‌ کند. در جریان التهابات اخیر قتل یک نوجوان عرب‌تبار جرقه‌ای بود که مهاجر تباران نسبت به تبعیض نژادی اعتراض داشته باشند.
نکته دیگر اینکه پلیس فرانسه نیز از خشونت‌طلب‌ترین پلیس در قاره اروپا است و در موارد بسیاری، پلیس برای مدیریت ناآرامی‌ها و برقراری امنیت، از سلاح‌های غیرمتعارف استفاده می‌کند. خشونت بیش از حد پلیس و استفاده از این سلاح‌ها، متأسفانه قربانیان زیادی را به همراه داشته است.
خیابان‌های پاریس این روزها و شب‌ها به آتش کشیده می‌شود و دراین‌بین مهاجران با وجود مدت‌زمان زیادی که در فرانسه بوده‌اند، نسبت به تبعیض نژادی اعتراض دارند.
این آشوب مشابه حوادث دو دهه گذشته پاریس است. در آن سال نیز دو جوان آفریقایی‌تبار در فرانسه کشته شدند و تظاهرات سه هفته‌ای در این کشور دنبال شد. در اعتراض مردمی به خشونت‌های پلیس، تظاهرات و شورش‌هایی به حومه پاریس و دیگر شهرهای بزرگ این کشور کشیده شد، آشوب‌هایی که نزدیک به ۱۰ هزار نفر مجروح و بازداشتی به همراه داشت.
در این کشوردر مجموع مسلمانان اقلیت شناخته می‌شوند و یکی از شعارهایی که غرب بر آن تأکید داشته ظرفیت بالای جوامع آن‌ها بود که] می ‌توانند مذاهب مختلف را در خود جای‌داده و هم زیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند،از نگاه غرب صرفاً یک اسلام فرانسوی قابل‌قبول است، آن‌ها اسلامی را می‌پذیرند که کمترین ضرر را برای جامعه آن‌ها داشته باشد و یکسان‌سازی فرهنگی موجب می‌شود فضایی بی‌هویت برای مهاجر تباران ایجاد کند.
در فرانسه که موضوعات اجتماعی آشکارتر است، می‌توان پرشمارترین اقلیت مسلمان و عرب‌تبار اروپا را در این کشور دید. نباید فراموش کرد پلیس فرانسه نژادپرست است و در قبال معترضان، بسیار متفاوت برخورد می‌کند. بسیاری از کشته‌شدگان در اعتراضات مختلف فرانسه یا عرب‌تبار هستند یا آفریقایی بودند.
نکته‌ای که اقلیت‌های فرانسه را آزار می‌دهد، رفتارهای تبعیض آمیز در این کشور است اگر می‌بینیم آشوب‌ها و تظاهرات مردمی در این کشور زیاد است، به خاطر خشونت‌های زیاد پلیس نسبت به اقلیت‌ها است.

پلیس فرانسه یکی از خشن‌ترین‌ها در اروپاست و در تصاویری هم که پخش می‌شود، می‌بینیم که چه میزان شدید عمل می‌کنند و این رفتار تبعیض‌آمیز برای بسیاری مهاجر تباران قابل‌هضم نیست.
همچنین در خصوص محدودسازی شبکه‌های اجتماعی فرانسه نیز بابد گفت ریشه این اعتراضات با دو واکنش روبه‌رو است و مکرون تصور می‌کند بخشی از این وضعیت ناشی از حضور جوانان در شبکه‌های اجتماعی است و از دیگر سو ساختار پلیسی فرانسه و راست افراطی می‌گوید باید با قدرت در مقابل این جریان بایستیم.
رئیس‌جمهور فرانسه تلاش دارد بر تعداد پلیس‌ها افزوده و از طرفی با ادبیاتی نرم آرامش و امنیت را برقرار سازد؛ ولی در دنیای امروز شبکه‌های اجتماعی هستند که نقشی مؤثر در ناآرامی‌ها یافته‌اند.

 

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.