ضرورت برخورد مقتدرانه با اقدام ناشیانه مسکو
14 تیر 1402 - 17:39
شناسه : 57738
2
اقدام ناشیانه روس ها باید به ما بیاموزد که هیچ وقت بصورت افراطی خود را به این مدل قدرتها و حکومت ها نزدیک نکنیم.
نویسنده : دکتر کیومرث یزدان پناه درو/ستاد جغرافیای سیاسی و ژئوپلیتیک دانشگاه تهران منبع : فرهنگ ایرانیان
پ
پ

روسیه هیچ وقت نخواست اثبات بکند که همراه و شریک مطمئن ایران است. متاسفانه نگاه دولتمردان روس همیشه ادوار تاریخی، نگاه بالادستی و ارباب رعیتی به ایران بوده است.
روس ها طبق هیچ قاعده ای حق ندارند در امور داخلی ایران مخصوصا مالکیت و حاکمیت سرزمینی ما دخالت کنند و موضعگیری کنند.
دولت ایران باید از مواضع محتاطانه در چنین مواردی دست بردارد و همانگونه که سر مسائل دست دوم و غیر اولویت دار گاها سفرای کشورهای غربی را احضار می کند، در این مورد هم اگر چه سفیر روسیه را احضار کرده، اما لحن ایران باید به شدیدترین شکل ممکن می بود . حتی اعتقاد دارم که فقط به احضار نباید بسنده کرد بلکه با قاطعیت اقدامات اشغالگرانه روس ها در پیرامون جغرافیای نزدیکش نیز گوشزد شود.
جزایر سه گانه مخصوصا ابوموسی، از اجزای اصلی و ثابت جغرافیای ایران هستند و گستاخی اماراتی ها فقط ناشی از دو عامل است : اول انفعال بیش از حد ما نسبت به این امارت جزئی در خلیج فارس و دوم توهم حاکمان امارات و طمع ورزی آنان به سرزمین مادری ایران.
این اقدام ناشیانه روس ها هم بابد به ما بیاموزد که هیچ وقت بصورت افراطی خود را به این مدل قدرتها و حکومت ها نزدیک نکنیم. روس ها اگر صداقت داشتند و پایبند به اصل احترام متقابل و حسن همجواری و به رسمیت شناختن اعتبار سرزمینی و ماهیتی کشورها بودند هرگز کریمه را اشغال نمی‌کردند و هوس اشغال اوکراین و گرجستان و … را نمی کردند و یا در چهارچوب معاهدات امضاء شده در سازمان های منطقه ای مثل شانگهای ، مدافع هم پیمانان می شدند ، نه استخوان لای زخم.
لذا این حرکت روسها باید ما را هوشیار کند نسبت به آنچه که تصور می کردیم نسبت به این قدرت نامطمئن منطقه ای و ما را متوجه بسازد نسبت به اتفاقات بعدی.
اعتقاد دارم در نظام پیچیده بین المللی اگر اتفاقی برای ایران بیفتد، روس ها هرگز دست ایران را نخواهند گرفت. ایران باید به مدار واقعی مناسبات بین المللی و منطقه ای برگرد و این راه و روش های بی‌مورد و پر هزینه در سطوح منطقه ای و جهانی را کنار بگذارد.
تلقی روابط راهبردی با کشورهایی مثل روسیه از اساس اشتباه است و منجر به خسارت‌های غیر قابل جبران می شود. همانگونه که روابط راهبردی ایران با آمریکا در دوره پهلوی اشتباه بود و در نهایت هر چه بر سر ایران آمد ناشی از تلقی و اشتباه راهبردی آن دوره بود ، اتخاذ این رویه در دوره فعلی با روسیه و یا هر قدرت غیر هم سطح هم اشتباهی راهبردی و خسارت زا است. ایران باید با کشورهای هم وزن خود روابط راهبردی بلند مدت داشته باشد و با کشورهایی که ادعاهای جهانی دارد ، در حد متعارف وارد روابط بشود.
اصول علم روابط بین الملل در خصوص نحوه ارتباطات بین المللی و بین الدولی کاملا واضح است فقط کافی است دولتمردان هر از گاهی آن را بر اساس اصل منافع ملی و اولویت ها مرور کنند تا دچار خطاهای تکراری نشوند.
زیرا قدرتهای غیر هم سطح ، مخصوصا مدعیان جهانی در شرایط خاص برای تحقق منافع خود و یا عبور از یک بحران داخلی، از هیچ اقدام غیر متعارفی نمی گذرند ولو به قیمت قربانی کردن رفقا و شرکا.
رویکرد ضد ایرانی اخیر روس ها در خصوص تمامیت ارضی کشورمان هم تلقی از ناکامی بزرگ روس ها در جنگ اوکراین بوده و آنها برای فرار از آنچه که در آن گیر کرده اند، به این تاکتیک غلط روی آورده اند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.