مهارت‌های نوجوان| چگونه از وقتمان بهتر استفاده کنیم؟
07 مرداد 1402 - 9:40
شناسه : 59008
3
کم‌خوابی باعث کاهش تمرکز می‌شود و بی‌خوابی زیاد موجب بیماری در فرد خواهد شد؛ در حالی که خواب کافی باعث تمرکز بیشتر و افزایش یادگیری می‌شود.
منبع : فارس
پ
پ

۱- استفاده بهتر از وقت‌های مرده 

تاکنون فکر کرده‌اید که روزانه چقدر وقتمان در مسیر سرویس، ایستگاه اتوبوس و … هدر می‌رود شما می‌توانید با همراه داشتن یادداشت‌های درسی و یا فلش کارت‌های دروس مختلف مثل ادبیات، زبان، شعر، لغت، فرمول‌های ریاضی، از این اوقات مرده، بهینه استفاده کنید.

۲- تنظیم کردن وقت خواب

خواب و استراحت به موقع و مناسب تأثیر زیادی بر کارایی شما دارد بنابراین سعی کنید اولاً بین ۶ تا ۷ ساعت در شبانه روز حتماً بخوابید.

دانشمندان معتقدند این میزان خواب پاسخگوی نیاز فیزیولوژیک شماست همچنین خواب بیشتر از یک ساعت در نیمروز (بعدازظهر) را اصلاً توصیه نمی‌کنند و معتقدند خواب بیش از حد در بعدازظهر نه تنها به بازیابی انرژی از دست رفته شما کمک چندانی نمی‌کند بلکه باعث کسلی و سستی بیشتر شما می‌شود.

از سوی دیگر شما باید ساعات انرژیک(فعال) خود را شناسایی کنید و آن ساعات را به انجام امور درسی و فعالیت‌های اصلی اختصاص دهید. مثلاً صبح اول وقت یا ساعات پایانی شب.

بعضی از بچه‌ها از پرخوابی خود گلایه دارند. پرخوابی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله کم خونی، کم کاری غدد تیروئید، افسردگی، بی‌انگیزگی و رنگ تیره اتاق.

بعضی دیگر اظهار می‌دارند که در خواب آرامش کافی ندارند و از این رو نه تنها از خواب لذت نمی‌برند بلکه پس از بیداری احساس خستگی و کلافگی می‌کنند. این مشکل می‌تواند به دلیل کم خونی، نارسایی غدد تیروئید، اضطراب، غذای سنگین قبل از خواب، مصرف بی‌رویه نمک، استفاده زیاد از مواد کافئین دار باشد. لذا ضروری است با انجام آزمایش‌های پزشکی از سلامت خود مطمئن شویم.

 اگر می‌خواهید خواب آرام و لذت بخشی داشته باشید، شام سبک میل کنید، سالاد، شیر کم‌چرب به همراه عسل قبل از خواب میل کنید و با آب ولرم دوش بگیرید.

 اگر وقت کم آوردید سعی کنید از وقت‌های مرده استفاده کنید و حتی‌المقدور از خواب خود کم نکنید.

شب بهترین زمان برای استراحت و خواب است لذا عادت کنید روز را به انجام فعالیت‌های درسی و انجام تکالیف اختصاص دهید و شب را به خوابیدن. بعضی‌ها شب تا صبح بیدارند و روزها می‌خوابند. این عادت خوبی نیست سعی کنید عادت خود را تغییر دهید.

کم‌خوابی باعث کاهش تمرکز می‌شود و بعضاً بی‌خوابی زیاد موجب بیماری در فرد می‌شود در حالی که خواب کافی باعث تمرکز بیشتر و افزایش یادگیری می‌شود.

 ۳- کنترل اوقات فراغت و تفریح

تفریح و استراحت بجا و به موقع موجب احیای انرژی روانی و جسمانی شما جهت انجام فعالیت‌های اصلی می‌شود. بنابراین اگر تفریح بخواهد زمان زیادی از وقت شما را به خود اختصاص دهد، دیگر کارایی ندارید و باید محدود شود. با این کار وقت جدیدی برای خود به وجود می‌آورید.

۴- «نه گفتن» به درخواست‌های نابجا و غیر مهم

بسیاری از اوقات قبول کردن درخواست‌های نابجا و غیر ضروری دیگران بخش قابل توجهی از وقت ما را به خود اختصاص می‌دهد.

 اگر قادر باشیم با گفتن نه از انجام این امور خودداری کنیم موفق شده‌ایم میزان قابل توجهی از وقت خود را مدیریت کنیم.

 ۵- به تعویق انداختن کارهای غیر ضروری

 گاهی پاسخگویی به تلفن و یا پیامک یک دوست در زمانی که اختصاص به مطالعه و انجام یک فعالیت درسی است می‌تواند تمرکز ما را به هم بزند و افکار ما را تحت تأثیر قرار دهد لذا پیشنهاد می‌شود با خود قرار بگذارید در زمانی که مشغول یک فعالیت درسی هستید، تلفن و موبایل را از خود دور کنید و برای دوستانتان توضیح دهید که دلیل پاسخگویی با تأخیر به تماس یا پیامک آنها بی‌توجهی و یا بی‌احترامی به آنان نبوده است.

۶- یادگیری مهارت‌های مطالعه مؤثر

مهارت‌های مطالعه از قبیل تندخوانی، خلاصه نویسی، یادداشت برداری، روش خواندن درست، حتی تند نویسی و خوشنویسی می‌تواند در صرفه‌جویی وقت ما بسیار کارساز باشد.
بنابراین سعی کنید این مهارت‌ها را یاد بگیرید تا اوقات شما بهتر مدیریت شود.

منبع: کتاب مهارت‌های تحصیلی/ کیانی اردشیر.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.