آتش‌سوزی جنگلی در کانادا؛ هزاران نفر از مناطق درگیر فرار کردند
27 مرداد 1402 - 10:58
شناسه : 60580
2
هزاران نفر از مردمی که از آتش‌سوزی در حومه شهر «یلونایف»، یکی از بزرگترین شهرهای شمال کانادا فرار می‌کنند، در فرودگاه محلی و جاده خارج از شهر تجمع کرده‌اند.
منبع : ایسنا
پ
پ

به نقل از بی بی سی، صدها نفر نیز منتظر پروازهای خروجی با هواپیماهای نظامی هستند.

مقامات محلی به ۲۰۰ هزار ساکن یلونایف، مرکز «سرزمین‌های شمال‌غربی» کانادا مهلت داده‌اند تا ظهر امروز (جمعه) آنجا را ترک کنند. آتش روز گذشته (پنج‌شنبه) به ۱۶ کیلومتری شهر رسید.

دولت محلی سرزمین‌های شمال‌غربی، اواخر روز سه‌شنبه به دلیل وجود ۲۴۰ آتش‌سوزی در منطقه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

سرویس آتش‌نشانی منطقه‌ای در بیانیه‌ای در فیس‌بوک اعلام کرد بادهایی که در روزهای جمعه و شنبه خواهد وزید، آتش را به طرف یلونایف سوق خواهد داد، بنابراین شرایط سختی در پیش است.

گزارش‌هایی از صف‌های طولانی در پمپ‌ بنزین‌های شهر و جاده‌های خارج از شهر گزارش شده است.

پلیس به رانندگان توصیه کرده موقع رسیدن به «فورت پراویدنس» در حدود ۳۰۰ کیلومتری جنوب‌غربی یلونایف از سرعت خود کم کنند، چون یک صف طولانی برای بنزین در آنجا بر ترافیک اثر گذاشته است.

برای کسانی که در خانه دوستان یا خانواده خود در مناطق اطراف اقامت نمی‌کنند، نزدیک‌ترین مرکز پناهنگاه ۱۱۰۰ کیلومتری جنوب یلونایف قرار دارد.

پروازهای نظامی برای عصر روز گذشته برنامه‌ریزی شده و پنج پرواز به «کلگری» در استان «آلبرتا»، انجام می‌شود.

وزیر حمل و نقل فدرال همچنین به افراد منتقل شده اطمینان داده است که «ایر کانادا»، بزرگترین شرکت هواپیمایی کشور هزینه پروازهای خروجی از یلونایف را محدود می‌کند. ایر کانادا دو پرواز اضافی برای خارج کردن مسافران از شهر تدارک دیده است.

«شین تامپسون»، وزیر محیط‌ زیست سرزمین‌های شمال‌غربی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که آتش‌سوزی‌ها «وخیم‌تر شده‌اند» که یک «تهدید واقعی» برای یلونایف به حساب می‌آید.

او گفت: من می‌خواهم تاکید کنم که شهر در خطر فوری نیست اما اگر بخواهید بمانید، خود و دیگران را به خطر خواهید انداخت.

«جاستین ترودو»، نخست‌ وزیر کانادا روز گذشته یک نشست اضطراری برای بررسی وضعیت آتش‌سوزی در این منطقه برگزار کرد.

برخی از ساکنان یلونایف از روز چهارشنبه زمانی که در بخش‌هایی از شهر هشدار ترک محل صادر شد، شروع به خروج از شهر کردند. هشدار ترک بدان معنی است که دستور خروج ممکن است هر لحظه صادر شود.

حدود ۴۶ هزار نفر در سرزمین‌های شمال غربی زندگی می‌کنند و ارتش کانادا درحال هماهنگ کردن بزرگترین عملیات انتقال غیرنظامیان در تاریخ منطقه بوده است.

کانادا هم اکنون شاهد بدترین فصل آتش‌سوزی‌های طبیعی از زمان شروع ثبت رکوردها است به طوری که ۱۱۰۰ آتش فعال تا روز سه‌شنبه در حال سوختن بود. کارشناسان می‌گویند بهاری خشک‌تر از معمول به این وضع دامن زده است.

تاکنون در مجموع ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مناطق طبیعی در آتش‌سوزی‌های امسال کانادا سوخته که حدودا معادل مساحت یونان است.

دانشمندان می‌گویند تغییر اقلیم خطر آب و هوای داغ و خشک را بیشتر کرده که به آتش‌سوزی‌ها دامن می‌زند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.