کاهش تولید نفت عربستان و روسیه تا پایان ۲۰۲۳ تمدید شد
15 شهریور 1402 - 14:14
شناسه : 62420
3
عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند که کاهش داوطلبانه تولید نفت خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید خواهند کرد.
منبع : ایسنا
پ
پ

به دنبال اعلام این خبر، قیمت نفت برنت برای نخستین بار از نوامبر گذشته، به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه صعود کرد. این افزایش قیمت با وجود افزایش صادرات نفت ایران و ونزوئلا روی داد.

هلیما کرافت – تحلیلگر شرکت «آر بی سی کپیتال مارکت» – گفت: سعودی ها چنین اقدامی را ماه گذشته با یک بیانیه طولانی، از پیش نشان داده بودند اما اقدام امروز، موفق شد بسیاری از فعالان بازار را غافل گیر کند.

وی با اشاره به شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان – وزیر انرژی عربستان سعودی – افزود: بار دیگر ثابت شد که شاهزاده عبدالعزیز قاطعا در وضعیت هر اقدامی لازم باشد، مانده است.

این تصمیم، ضربه تازه ای به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا است، زیرا محدودتر شدن عرضه، قیمت ها را در شرایطی که وی ۱۴ ماه دیگر با انتخابات ریاست جمهوری روبروست، افزایش می دهد.

استدلال آمریکا بر این است که دنیا به قیمت پایینتر نفت برای حمایت از رشد اقتصادی و جلوگیری از کسب درآمد بیشتر توسط روسیه برای تامین مالی جنگ اوکراین، نیاز دارد.

سفر سال گذشته رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، برای تضمین افزایش تولید این کشور، شکست خورد و در عوض، ریاض به همراه متحدانش در اوپک پلاس، در اکتبر و سپس در آوریل، کاهش تولید را اعلام کردند.

آمریکا و متحدان غربی این کشور از تولیدکنندگان اوپک پلاس خواسته اند تولید نفت را برای کاهش هزینه های انرژی و کمک به اقتصاد جهانی، افزایش دهند. اما تولیدکنندگان اوپک پلاس استدلال می کنند که آنها در جهت ثبات بازار عمل می کنند و اقداماتشان پیشگیرانه است. چاپ پول فراوان از سوی بانک های مرکزی غربی طی یک دهه گذشته، باعث شده است اعضای اوپک پلاس شاهد کاهش ارزش صادرات نفت باشند که سهم بزرگی از درآمدهای آنها را تشکیل می دهد.

کاهش داوطلبانه عربستان سعودی و روسیه، علاوه بر کاهش تولیدی است که در آوریل گذشته میان اعضای گروه اوپک پلاس توافق شد و بعدا تا پایان سال ۲۰۲۴، تمدید شد.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی به نقل از یک مقام وزارت انرژی، گزارش کرد: ریاض کاهش داوطلبانه تولید یک میلیون بشکه در روز نفت را به مدت سه ماه دیگر تا پایان دسامبر سال ۲۰۲۳، تمدید خواهد کرد.

الکساندر نواک – معاون نخست وزیر روسیه – در بیانیه ای اعلام کرد: روسیه تصمیم گرفته است کاهش صادرات نفت خود به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز را تا پایان امسال، تمدید کند.

طبق گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی و اظهارات نواک، هر دو کشور، تصمیمات مربوط به کاهش تولید را به صورت ماهانه بازبینی می کنند تا نیاز به کاهش بیشتر تولید یا افزایش تولید را بر اساس شرایط بازار، ارزیابی کنند.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه در تمدید کاهش داوطلبانه عرضه به عربستان سعودی پیوسته تا بتواند درآمدهای نفتی بیشتری کسب کند. بخش عمده نفت روسیه اکنون بالاتر از سقف قیمت تعیین شده توسط گروه هفت، فروخته می شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.