فارن پالیسی: بازدارندگی آمریکا در برابر چین دیگر جوابگو نیست
17 شهریور 1402 - 17:10
شناسه : 62595
2
نشریه فارن پالیسی در گزارشی به از بین رفتن سلطه نظامی آمریکا بر چین پرداخته و به واشنگتن توصیه کرد تا استراتژی منسوخ بازدارندگی خود در قبال پکن را تغییر دهد.
پ
پ

نشریه فارن پالیسی گزارش داد که به دلیل رشد فناوری، چالش‌های فزاینده جهانی و تغییر در نظم حاکم بر جهان، ایالات متحده برتری نظامی نسبی را که در برابر چین داشت، دیگر ندارد. چین می‌تواند از موقعیت جغرافیایی خود استفاده کرده و در جنگ احتمالی با تایوان پیروز شود. حالا که آمریکا دیگر سلطه سابق را ندارد، باید برای افزایش قدرت بازدارندگی غیرهسته‌ای خود چاره‌ای بیاندیشد.

این نشریه ضمن انتقاد از کسانی که حامی حفظ نظام بازدارندگی کنونی آمریکا از طریق استقرار انبوه تسلیحات تهاجمی هستند، بیان می‌کند که چین حالا به بزرگترین قدرت دریایی، ارتش، نیروی راکتی و ناوگان غیرنظامی جهان تبدیل شده و پایگاه صنعتی چین می‌تواند با سرعتی بیش از دو برابر سرعت آمریکا، ناو و موشک بسازد.

در ادامه این گزارش آمده است: استراتژی نظامی فعلی آمریکا این است که به پکن نشان دهد برنده جنگ واشنگتن خواهد بود؛ اما این استراتژی به اشتباه برتری نظامی واشنگتن و سلطه‌اش را فرض می‌گیرد. حال آنکه آمریکا باید اشتیاق خود را برای بروز درگیری کاهش داده و کاری کند که گزینه‌های دیگر جذاب‌تر جلوه نمایند.

به گزارش فارن پالیسی، لازمه این استراتژی این است که واشنگتن بپذیرد که چین قرار نیست از صفحه هستی محو شود و رهبران این کشور هم دست از بلندپروازی‌های خود نخواهند کشید. آمریکا همچنین باید با این کنار بیاید که دیگر سلطه نظامی‌اش تضمین شده نیست. این شاید تنها راه همزیستی مسالمت‌آمیز آمریکا با دیگر قدرت‌های جهانی باشد که واشنگتن در آن دیگر یکه‌تاز نیست.

تایوان جزیره‌ای خودگردان است که چین آن را بخشی از خاک خود دانسته و حمله نظامی را یکی از راه‌های پس‌گرفتنش می‌داند. پکن ارتباط دیپلماتیک مستقل کشورها با تایوان را مردود می‌داند.

در ۲۰۲۲ بود که با سفر نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، تنش‌ها میان پکن و غرب افزایش یافت و چین رزمایش‌های گسترده‌ای پیرامون این جزیره خودگردان برگزار کرد.

علاوه بر این، در سال میلادی جاری هم دیدار تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان با کوین مک‌کارتی، رئیس کنونی مجلس نمایندگان آمریکا در کالیفرنیا خشم شدید چین را برانگیخت و به برگزاری رزمایشی سه‌ روزه پیرامون تایوان منجر شد که تا چند روز پس از پایان آن، هنوز ادوات نظامی چین آب‌های پیرامون این جزیره را ترک نکرده بودند.

آمریکا بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحاتی تایوان بوده و بارها به روش‌های مختلف اعلام کرده که در صورت حمله چین، به نحوی از این جزیره خودگردان حمایت خواهد کرد. بر اساس پیمان‌های امضا شده میان واشنگتن و تایپه، ایالات متحده قانوناً موظف به حمایت از تایوان است.

منبع: ایسنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.