رسانه عبری: آمریکا درحال بررسی ساخت نیروگاه هسته‌ای در عربستان با کنترل از راه دور است
18 شهریور 1402 - 14:15
شناسه : 62623
2
یک رسانه عبری زبان اعلام کرد که دولت آمریکا درحال بررسی ساخت نیروگاه هسته‌ای در عربستان سعودی است.
پ
پ

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این باره نوشت: دولت آمریکا در حال بررسی طرحی برای ساخت تاسیسات غنی سازی اورانیوم در خاک عربستان است؛ اما این تاسیسات در صورت ساخت تحت نظارت و شاید کنترل از راه دور آمریکا خواهد بود و دولت جو بایدن تاکنون مشخصات فنی دقیقی از این ایده ارائه نکرده است.

این روزنامه اعلام کرد: بایدن برای تصویب توافقنامه آمریکا و عربستان به حمایت ۶۷ سناتور نیاز دارد و حزب او در حال حاضر ۵۱ کرسی در سنا دارد. مقامات دولت معتقدند که تحقق این موضوع نیازمند تلاش‌های متقاعدسازی بزرگ در برابر یک گروه متشکل از حدود ۱۰ عضو دموکرات در سنا است که با خواسته‌های عربستان به‌ویژه در مورد پرونده هسته‌ای مخالف هستند.

این روزنامه در ادامه گزارش داد، حتی اگر همه ۵۱ سناتور دموکرات به توافق رای مثبت بدهند، باز هم نیاز به حمایت گسترده از طرف جمهوری خواهان دارد.

طبق این گزارش، دولت آمریکا معتقد است که حمایت از لابی رژیم صهیونیستی در واشنگتن به جمهوری خواهان کمک خواهد کرد؛ اما آنها می‌دانند که ابتدا باید مشکل مخالفان در صفوف حزب دموکرات را برطرف کرده و رضایت آنها را جلب کنند.

اخیرا صحبت‌ها درباره امضای یک توافق امنیتی احتمالی میان ریاض و واشنگتن که شامل عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان نیز می‌شود، افزایش یافته و رسانه‌ها اعلام کرده‌اند که هسته‌ای شدن خواسته اصلی ریاض برای امضای چنین توافقی است.

با این حال، ریاض درباره این صحبت‌ها سکوت اختیار کرده است. عربستان بارها اعلام کرده بود که حل نزاع رژیم صهیونیستی و فلسطین باید شامل تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی باشد.

بنیامین نتانیاهو و سایر مقامات رژیم صهیونیستی از جمله الی کوهن، وزیر امور خارجه این رژیم نیز بارها درباره نزدیکی دستیابی به توافقی برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی سخن گفته‌اند؛ اما اخیرا رسانه‌های عبری زبان اذعان کردند که تلاش‌های بی‌وقفه رژیم اشغالگر برای عادی سازی روابط با ریاض طی سال جاری میلادی بی‌نتیجه خواهد بود.

همچنین ریاض بارها تاکید کرده است که عادی‌سازی روابط با تل‌آویو به اجرای طرح صلح عربی بستگی دارد که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان در سال ۲۰۰۲ آن را ارائه کرد و مبتنی بر ایجاد کشور به رسمیت شناخته شده فلسطینی در سطح بین‌المللی و در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی، بازگشت آوارگان و خروج اسرائیل از بلندی‌های اشغالی جولان در ازای به رسمیت شناختن و عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

منبع: ایسنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.