انتقاد اردوغان از وعده کشورهای عربی در قبال ترکیه و روسیه
20 شهریور 1402 - 18:13
شناسه : 62911
5
رییس جمهور ترکیه با انتقاد از وعده دروغ کشورهای عربی در قبال ترکیه و روسیه گفت: آنها به وعده‌های خود درباره کریدور صادرات غلات دریای سیاه و نیز پیگیری روند عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا عمل نکرده‌اند.
پ
پ

رجب طیب اردوغان هنگام بازگشت از اجلاس گروه ۲۰ در هند و در مصاحبه با خبرنگاران همراه افزود: کشورهای غربی در جریان درگیری روسیه و اوکراین با تشدید فشارها و خلف وعده، مانع صادرات غلات از دریای سیاه شدند.

وی بیان کرد: غرب در قرارداد صادرات غلات از طریق کریدور ایجاد شده در دریای سیاه به وعده‌های خود عمل نکرد و به همین علت روسیه نیز مجبور به توقف اجرای این قرارداد شد.

رییس جمهور ترکیه با اشاره به مذاکره خود با شارل میشل رئیس شورای اروپا در این باره و درباره پذیرش عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا اظهار کرد: غرب طی پنجاه سال به عهد خود در باره پذیرش درخواست عضویت ترکیه در این اتحادیه وفا نکرده و اروپا طی پنجاه سال گذشته ترکیه را مشغول کرده است.

وی همچنین گفت: ترکیه برای پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین و تضمین صلح در منطقه به تلاش خود ادامه خواهد داد ولی در مرحله کنونی، کشورهای غربی نیز باید وارد عمل شده و به وعده‌های خود عمل کنند.

اردوغان با اشاره به پذیرش پیشنهاد صادرات یک میلیون تن غله با وساطت ترکیه به کشورهای نیازمند و نیز با درخواست از پوتین برای افزایش این میزان افزود: البته غرب نیز باید در این زمینه به وظایف خود عمل کند و جلوی صادرات و حمل کود شیمیایی تولید روسیه را نگیرد.

وی خواسته‌های روسیه را در این باره واضح و آشکار خواند و اظهار کرد: روسیه خواستار حل ساز و کار پرداخت مبلغ قرارداد صادرات غلات خود از کریدور دریای سیاه و تضمین بیمه کشتی‌های حامل محموله غلات است و تا زمانی که این خواسته برآورده نشود، رییس جمهور روسیه موافقت خود را با فعال شدن کریدور غلات اعلام نخواهد کرد.

رییس جمهور ترکیه با استقبال از پذیرش اتحادیه آفریقا به عنوان یکی از اعضای گروه ۲۰ در هیجدهمین اجلاس این تشکل در دهلی نو گفت: همیشه نگران بودیم که صدای آفریقا در پس پرده مسائل جهانی و منطقه‌ای، شنیده نشود ولی اجلاس هند گامی برای غلبه بر این نگرانی بود.

وی تاکید بر حل مشکلات اقتصادی کشورهای جهان سوم، لزوم فعال شدن کریدور غلات برای تامین امنیت غذایی در سطح جهان، محکومیت حملات به کتب مقدس، تاکید بر حفاظت از محیط زیست و کاهش زباله و نیز تلاش برای مبارزه با تروریسم را از جمله دستاوردهای اجلاس گروه ۲۰ در هند برشمرد.

اردوغان در ادامه از برنامه ریزی کشورش برای راه‌اندازی بازار انرژی و مرکز مالی بین‌المللی در شهر استانبول ترکیه خبر داد و گفت: در این باره مذاکراتی با رییس جمهور روسیه انجام شده و در نخستین گام، گاز روسیه از طریق ترکیه به اروپا صادر خواهد شد.

وی تاکید کرد: ترکیه در صدد تبدیل شدن به یک مرکز جهانی انرژی است و با این کار، امکان دستیابی منابع سایر کشورها به بازار اروپا وجود خواهد داشت و با احداث برخی مسیرهای انتقال انرژی، قیمت جهانی گاز طبیعی در ترکیه تعیین خواهد شد.

منبع: ایرنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.