اهداف پیدا و پنهان  ماجراجویی جدید الهام علی اف و چند نکته
22 شهریور 1402 - 12:14
شناسه : 63069
4
سیاست آذربایجان طی ماه‌های اخیر این بوده که با اعمال یک محاصره غیر انسانی علیه قره باغ یعنی انسداد کریدور لاچین بتواند شرایطی ایجاد کند تا ایروان مجبور به چشم پوشی از تمامبت ارضی خود و واگذاری استان سیونیک به آذربایجان شود، اما علیرغم ۸ ماه محاصره غیر انسانی قره باغ این موضوع تحقق نیافت. به همین دلیل شاهدیم آذربایجان دور جدیدی از ماجراجویی‌های نظامی خود را آشکار کرده است.
نویسنده : احمد کاظمی/ پزوهشگر ارشد اوراسیا
پ
پ

در خصوص دور جدید ماجراجویی‌های نظامی و ژئوپولیتیکی باکو چند نکته را میتوان مطرح کرد، واقعیت امر این است که جمهوری آذربایجان بعد از جنگ دوم قره باغ یا حین جنگ دنبال گرفتن دالان زمینی از ارمنستان است که این طرحی است که با باکو با محوریت انگلستان جهت ایجاد تغییرات توسط تغییرات ژئوپولیتیکی در منطقه طراحی شده است که از طریق آنها با زدن ضربات به ایران و روسیه و چین در حوزه‌های ترانزیتی، انرژی قومگرایی و توسعه ناتو مانع گذار منطقه به نظم نوین جهانی شوند.
در واقع یکی از اهداف جنگ دوم قره باغ به عنوان پروژه ایجاد دالان طولانی ناتو برای جلوگیری از گذار منطقه به نظم نوین جهانی از طریق روسیه ایران و چین بود.این هدفی است که با کو به عنوان کارگزار انگلستان و اسرائیل دنبال می‌کند.

ارمنستان طی دو سال اخیر علی رغم تهدیدات و فشارهای با این موضوع موافقت نکرده است به این معنی که ارمنستان حتی حاضر شده از قره باغ چشم پوشی کند و آن را بخشی از آذربایجان بداند ولی راجع به کریدور تا الان عقب نشینی نکرده است.

سیاست آذربایجان طی ماه‌های اخیر این بوده که با اعمال یک محاصره غیر انسانی علیه قره باغ یعنی انسداد کریدور لاچین بتواند شرایطی ایجاد کند تا ایروان مجبور به چشم پوشی از تمامبت ارضی خود و واگذاری استان سیونیک به آذربایجان شود، اما علیرغم ۸ ماه محاصره غیر انسانی قره باغ این موضوع تحقق نیافت. به همین دلیل شاهدیم آذربایجان دور جدیدی از ماجراجویی‌های نظامی خود را آشکار کرده است و به نظر می‌رسد باکو روی دو تصور اشتباه محاسبه کرده است.

تصور اول این است که چون روسیه در هفته‌های اخیر رویکرد انتقادی خود را به ارمنستان به دلیل رویکرد ارمنستان برای عضویت در دیوان بین‌المللی کیفری که پوتین را محکوم کرده همچنین به دلیل همکاری ارمنستان با اوکراین و… افزایش داده است؛ این تصور اشتباه در باکو ایجاد شده است که احتمالا روسیه مجدداً بدنبال تنبیه دولت ارمنستان است و احتمال دارد به همین دلیل در صورت اقدام آذربایجان و تحرک نظامی علیه ارمنستان روسیه نیز واکنشی نشان ندهد.

اما واقعیت این است که روسها به خوبی می‌دانند تحرکات آذربایجان در راستای ایجاد یک سری تغییرات ژئوپولیتیکی است که در دراز مدت به روسیه ضربات سنگینی وارد می‌کند. تصور اشتباه دیگر باکو این است که فکر می‌کند در ایران به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها و فعالیت لابی باکو -آنکارا  فرصت خوبی است  که به ماجراجویی جدید دست بزند این در حالی است که  موضوع قفقاز و تغییر ناپذیری مرزها خط قرمز ابران بوده ،لذا  در صورت هرگونه اشتباه باکو به نیابت از رژیم صهیونیستی ، ایران به صورت قاطعانه و در قالب قواعد حقوق بین‌الملل به آن پاسخ داده و اجازه تغییر ژئوپولیتیکی در مرزهایش را نخواهد داد.

البته مقامات باکو تلاش دارند با  موضع گیری های سطحی مقامات ایران را به اشتباه بیندازند واقعیت آن است که تحولات کنونی آذربایجان و ارمنستان دیگر در قالب اختلافات دو کشور در ارتباط با قره باغ قابل طرح نیست چرا که اکنون علاوه بر ایران چین ، هند و. وسیله نیز نسبت به تحرکات باکو حساس هستند 

از سوی دیگر  نکته مهمی که رسانه‌ها باید توجه کنند این است که این ماجراجویی هایی که به عنوان جنگ احتمالی سیونیک و یا دالان جعلی زنگزور مطرح است،  در ارتباط با کلمات از کاربرد واژه جعلی مثل دالان زنگزور که جعلی است و حقوق بین الملل آن را نمی پذیرد و به منظور ادعاهای ارضی مطرح شده است  خودداری کنند و این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.