فؤاد حسین: پیاده‌سازی توافق امنیتی تهران-بغداد ۲ روز دیگر تمام می‌شود
22 شهریور 1402 - 15:02
شناسه : 63093
3
وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس خبری مشترک با همتای ایرانی خود در تهران، درباره تروریست‌های تجزیه‌طلب در منطقه کردستان عراق گفت «گروه‌های تروریستی به اردوگاه پناهندگان که زیر نظر سازمان ملل است، منتقل می‌شوند».
پ
پ

حسین امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه عراق در تهران گفت: امروز در مورد اجرای کامل توافق امنیتی بین دو کشور گفت‌وگوی مهمی داشتیم.

امیرعبداللهیان گفت: تجربه به خوبی نشان داده است که ایران نسبت به تامین امنیت ملی خود جدی است و ما خرسند هستیم که در جریان دیدار امروز، وزیر امور خارجه عراق اطلاعات بسیار خوبی درخصوص خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرزهای ایران و انتقال آنها به عمق خاک عراق و تلاش برای خلع سلاح کردن آنها و اجرای کامل بندهای توافق امنیتی بین دو کشور ارائه دادند.

وی افزود: مراحل بعدی این توافقنامه طی روزهای آینده در چارچوب توافق صورت گرفته بین دو کشور اجرایی می‌شود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران و عراق دو کشور همسایه در منطقه غرب آسیا هستند، گفت: در حال حاضر شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در تمام ابعاد مناسبات بین ایران و عراق هستیم.

وی همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن شلمچه و بصره در هفته گذشته با حضور نخست وزیر عراق و معاون اول رئیس جمهور ایران در نقطه صفر مرزی گفت: این توافق می‌تواند به گسترش مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله تسهیل سفر اتباع دو کشور کمک کند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با تشکر از میزبانی دولت عراق از زائرین اربعین حسینی تصریح کرد: در اینجا لازم می‌دانم که بار دیگر از میزبانی دولت و ملت عراق در این ارتباط تشکر و قدردانی کنم.

وزیر خارجه همچنین با تشکر از مواضع دولت عراق در محکومیت هتک حرمت به قرآن کریم تصریح کرد: اقدام و همراهی سه کشور عراق، ایران و عربستان برای جرم انگاری اهانت به کتب آسمانی و قرآن کریم قابل تحسین است.

وی همچنین با بیان اینکه در جریان ملاقات امروز با همتای عراقی خود رایزنی‌هایی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری، علم و فناوری و صنعتی بین دو کشور داشته است، گفت: همکاری‌های نیرومندی در این زمینه‌ها بین ایران و عراق جریان دارد و ما امروز می‌توانیم از روابط نمونه ایران و عراق در منطقه سخن به میان آوریم.

وی همچنین با بیان اینکه در دیدار امروز در ارتباط با مسائل منطقه و بین‌الملل نیز رایزنی و گفت‌وگو داشتیم، گفت: همواره مقامات عالی رتبه عراق و آقای فواد حسین نقش مهم و سازنده‌ای را در موضوع کمک به مذاکرات برای لغو تحریم‌های یکجانبه و غیر قانونی که از سوی آمریکا علیه ایران اعمال شده است ایفا کرده‌اند و ما از این نقش سازنده و تلاش‌های انجام شده سپاسگزاری می‌کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه بخشی دیگر از گفت‌وگوی امروز ما به موضوع اجرای دقیق موافقتنامه امنیتی بین دو کشور اختصاص داشت، گفت: در این رابطه همانطور که اشاره کردم اخبار مثبت و خوشی را از آقای وزیر شنیدیم و امیدواریم آنچه که امروز شنیدیم طی ساعت‌ها و روزهای آینده نیز بر روی زمین اتفاق بیفتد و اجرایی شود.

امیرعبداللهیان گفت: ما نسبت به کلام مقامات عراقی نسبت به اجرای این توافقنامه امنیتی مانند دیگر توافقنامه‌هایی که بین دو کشور اجرایی و عملیاتی شده است، اطمینان داریم.

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به توجه جدی ایران به تامین امنیت ملی خود و مبارزه با تروریست‌ها و انتظار ایران برای اجرای کامل توافقنامه امنیتی بین دو کشور ایران و عراق از سوی بغداد تصریح کرد: حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران، منطقه و اقلیم کردستان است. این لکه سیاه تروریستی باید هر چه سریعتر از صفحه سفید و پر افتخار روابط ایران و عراق زدوده شود.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با همکاری‌های ایران و عراق و در ارتباط با موضوع آب اظهار کرد: در ارتباط با این موضوع قرارداد الجزایر همه جزئیات مربوط به رودخانه‌های مرزی دو کشور و اروندرود و شط‌العرب را در بر دارد. در مسائل اروندرود به هماهنگی‌های مشترک برای تسریع در لایروبی اروندرود و از سرگیری کشتیرانی که به نفع استان‌های مجاور دو کشور است ادامه می‌دهیم.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه لایروبی اروند رود باید در اسرع وقت انجام شود، ادامه داد: ایران و عراق در ارتباط با مسائل محیط زیستی مشکل مشترکی به نام گرد و غبار را دارد. در هفته جاری نشست بین‌المللی مقابله با گرد و غبار در ایران برگزار شد و عراق نیز در این نشست حضور فعالی داشت. ما با عراق همکاری‌های نیرومندی در راستای مقابله با گرد و غبار و مسائل محیط زیستی داریم و توافقات خوبی در این زمینه مورد توجه قرار داده‌ایم و نسبت به اجرای آنها اهتمام داریم.

وی همچنین تاکید کرد: ایران و عراق به عنوان دو همسایه مهم در غرب آسیا از عالیترین مناسبات دو جانبه منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار است.

فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق نیز با بیان این که در مدت اخیر تحولاتی خوبی در منطقه ایجاد شده است، گفت: ما متعهد هستیم که گروه‌های تروریستی در مرزهای مشترک ایران و عراق خلع سلاح شوند.

وزیر امور خارجه عراق ادامه داد: این گروه‌های تروریستی به اردوگاه پناهندگان که زیر نظر سازمان ملل است، منتقل می‌شوند.

فواد حسین ادامه داد: دولت عراق و اقلیم کردستان عراق با هم همکاری دارند تا این توافق امنیتی اجرا شود.

وی با تاکید بر این که روابط ایران و عراق ممتاز است، گفت: اگر احیانا مسائلی بین دوکشور وجود دارد باید از طریق گفت‌وگو و ابزارهایی که در اختیار داریم حل کنیم و نباید از ادبیات تهدید بمباران و حمله نظامی استفاده شود. ما باید از راه مذاکره و گفت‌وگو، مسائلی که احتمالا وجود دارد را حل کنیم.

فواد حسین تاکید کرد: ما به توافق امنیتی دو کشور متعهد هستیم و در این جا هم این موضوع را اعلام کردیم البته در کنار این موضوع ما نیازمند تضمین ایران هستیم که زبان و ادبیات حمله و خشونت وجود نداشته باشد و دو کشور ابزارهای مختلفی برای حل مشکلات داریم.

وی همچنین گفت: پیاده سازی این توافق امنیتی ۲ روز دیگر تمام می‌شود و رسانه‌های ایرانی می‌توانند به منطقه بیایند و اجرای این توافق را ببینند.

منبع: ایسنا

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.