پیش بینی سه سناریو بر فرجام جنگ اوکراین روی جنگ اوکراین
07 مهر 1402 - 7:41
شناسه : 64466
3
تأثیر این جنگ مخصوصا اگر به ضرر روس ها تداوم یابد، بطور حتم در سطح بین­ المللی،منجر به قطبی­ شدن بیش از پیش امنیت بین ­الملل و ژئوپلیتیکی ­تر شدن ساختار نظام بین­ الملل خواهد شد. این جنگ همچنین، موقعیت رهبری ایالات متحده در سطح جهان را تثبیت خواهد کرد. به همین دلیل هست که آمریکا بدون توجه به تهدیدات حتی اتمی روسیه و اعتراضات جهانی ، بطور علنی از اوکراین حمایت می کند.
نویسنده : دکتر کیومرث یزدان پناه درو/ استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران
پ
پ

جنگ در اوکراین، اگرچه به لحاظ ژئوپلیتیک، جنگ شمالی و اتلانتیک محور به شمار می­آید، اما در عمل درگیری آشکار «قدرت های جهانی» است که حول محور تغییر در الگوهای ژئوپلیتیکی رقابت و تغییر در باعت هژمونی جهانی فعلی که بر سازه ایالات­ متحده متمرکز شده ، می باشد.
از طرفی میزان تلفات انسانی این جنگ در میان نیروهای نظامی روسیه و اوکراین،  وضعیت خاص و نگران کننده ای را از آینده این جنگ پر هزینه نمایان می سازد.
در چنین شرایطی نگرش، رفتار و عملکرد بازیگران درگیر در جنگ، پیامدهای مهمی می­تواند برای آینده سیاست جهانی درپی داشته باشد. بررسی و تحلیل میدانی و مدیریتی جنگ روسیه و اوکراین بطور احتمالی نشان میدهد که سناریوهای پیش­روی جنگ روسیه و اوکراین فقط و فقط التهاب جهانی و ویرانی های گسترده در قلمروهای موثر مناطق درگیر جنگ خواهد بود و این جنگ تبعات و پیامدهای نابسامانی برای آینده نظم جهانب درپی خواهد داشت.
اما با همه تفاسیر، سه سناریو در سه دسته بندی متفاوت بر فرجام این جنگ قابل پیش بینی است : الف)سناریوی مد نظر روسیه همراه با ائتلاف سیاسی- نظامی این کشور با  چین و جذب کشورهای موثر منطقه غرب آسیا بویژه ایران ، عربستان و ترکیه برای مهار آمریکا و ناتو و تغییر قواعد بازی بین­ المللی تمرکز دارد.
ب) سناریوی پیروزی موثر در جنگ که تا به امروز در دستیابی بدان موفق نبوده است؛ و حتی در توافق صلح با نقش موثر و بازیگری کشورهایی چون، چین، ترکیه، اسرائیل، فرانسه هم توفیقی حاصل نشده است.
ج ) تداوم جنگ و استمرار تنش که فعلا تنها سناریوی ممکن را سپری می کند.
و اما وقوع جنگ هسته ­ای و فرو بردن جهان در بحرانی وحشتناک،  همه ترس هایی است که جنگ اوکراین را ممکن است به  نقطه عطفی در تاریخ تبدیل کند و عاملی بشود که تمام محرکهای جدید برای شکل گیری یک  نظم نوپا و متفاوت در ساختار شکننده جهان بین­ الملل از بین ببرد.
پساجنگ اوکراین براحتی قابل پیش بینی نیست. زیرا نه اوکراین به خواسته های روسیه دیگر تن خواهد داد و نه روسیه خط مقدم جنگ را بدون دستاورد ترک خواهد کرد.
فلذا باید در زمستانی سرد، شاهد جنگی بسیار گرم و کشنده در دشت های بی انتهای اوکراین باشیم .
تأثیر این جنگ مخصوصا اگر به ضرر روس ها تداوم یابد،  بطور حتم در سطح بین­ المللی،منجر به قطبی­ شدن بیش از پیش امنیت بین ­الملل و ژئوپلیتیکی ­تر شدن ساختار نظام بین­ الملل خواهد شد. این جنگ همچنین، موقعیت رهبری ایالات متحده در سطح جهان را تثبیت خواهد کرد. به همین دلیل هست که آمریکا بدون توجه به تهدیدات حتی اتمی روسیه و اعتراضات جهانی ، بطور علنی از اوکراین حمایت می کند.
بنظر می آید اگر روس‌ها تا آخر سال جنگ را به سمت و سوی جنگ هسته ای نتوانند هدایت کنند، به یک آتش بس خرد شونده و تحقیر آمیز تن بدهند. شوک حمله به شبه جزیره کریمه و قطع ارتباط موثر روسیه بدان ، از علائم پذیرش این آتش بس می تواند باشد.

منبع: فرهنگ ایرانیان

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.