ایجاد۹۰ رشته جدید برای دانش‌آموزان استثنایی هنرستانی/ جذب ۷۰۰ آموزگار استثنایی
15 مهر 1402 - 10:17
شناسه : 65250
4
بنا بر اعلام معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، امسال حدود ۹۰ رشته جدید برای دانش‌آموزان هنرستانی این سازمان ایجاد شده است.
منبع : ایسنا
پ
پ

حمید طریفی حسینی با حضور در شبکه آموزش سیما اظهار کرد: امسال به مدیران هنرستان‌های خود اعلام کردیم هر مدیری که رشته جدید در هنرستان خود ایجاد کند ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به حساب مدرسه او واریز می‌کنیم. حدود ۹۰ رشته جدید برای دانش آموزان فنی حرفه‌ای ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه این سازمان حدود ۴۹۰ هنرستان دارد، افزود: این به آن معنا است که امسال حداقل در ۹۰ هنرستان ما یک رشته جدید ایجاد شده است. در تابستان سال قبل این رقم ۴۰ عدد بود و امسال دو برابر شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: در کنکور سال قبل ۱۲ نفر از دانش‌آموزان آموزش و پرورش استثنایی رتبه زیر ۱۰۰۰ داشتند که عمدتا بچه‌های با آسیب بینایی بودند. امسال نیز یکی از دانش آموزان دارای معلولیت جسمی حرکتی این سازمان در کنکور انسانی رتبه ۲۵ کسب کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۱۰۵ هزار دانش آموز در شش گروه معلولیت با آسیب بینایی، شنوایی، معلولیت جسمی و حرکتی، طیف اتیسم و کم توان دهنی، چند معلولیت و ۴ گروه اختلالات که عمدتا اختلالات عصبی تحولی مثل اختلال یادگیری ویژه تحت پوشش سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستند، افزود: دانش آموزان با اختلال نقص توجه بیش فعالی و نیازمند توجه خاص آموزشی نیز از خدمات ما استفاده می‌کنند و تا الان به ۵۰ هزار نفر خدمات می‌دادیم.

طریفی ایجاد یکپارچگی بین ارکان مختلف آموزش و پرورش استثنایی با بخش آموزش و پرورش عادی و شرکای کاری بیرونی آموزش و پرورش را از جمله بزرگترین دستاوردهای این سازمان عنوان کرد و ادامه داد:  ساختار سازمان را در کوتاه ترین زمان ممکن با همکاری سازمان اداری استخدامی تغییر دادیم و معاونت تشخیصی و توانبخشی و مداخله به هنگام را در سازمان هویت بخشی کردیم. لایه‌های مدیریتی سازمان و کارشناسی سازمان تقویت شد.

به گفته وی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور حدود ۲۵ هزار معلم و کادر و حدود ۱۷۵۰ مدرسه دارد و حدود ۶۵۰ نفر از معلمان این سازمان به عنوان نیروی توانبخشی ارائه خدمت می‌کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی توضیح داد: از ظرفیت ۲۸ هزار نفری آزمون استخدامی آموزگاری، ۲۳۳۲ نفر مربوط به آموزش و پرورش استثنایی بود که ۷۰۰ نفر را از طریق این آزمون جذب کردیم. سالانه ۶۰۰ الی ۷۰۰ نفر از دانشگاه فرهنگیان به ما اضافه می‌شود و امسال برای اولین بار بعد از دو دهه یکهزار ردیف استخدامی را با همکاری سازمان اداری و استخدامی برای جذب کاردرمانگر و گفتاردرمانگر گرفتیم.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، بودجه ۱۴۰۲ این سازمان حدود ۳۰۰ میلیارد تومان و بیش از ۸۰ درصد مدارس این سازمان خیر ساز است.

طریفی افزود: حدود ۲۲ هزار نفر از دانش آموز استثنایی ما در مدارس عادی درس می‌خوانند. نظام تشخیص ما از بدو تشخیص تا ۴ سال، از ۴ تا ۶ سال و از ۶ سال تا آمادگی یک و دو شروع می‌شود.

وی درباره  سردیس مدرسه این دانش آموزان نیز توضیح داد: ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان به ایاب ذهاب ایمن و در دسترس و مناسب سازی شده اشاره کرده و تکالیفی برای شهرداری ایجاد شده است. این موضوع را پیگیری کردیم. الان برای اولین بار در قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور ردیف بودجه‌ای حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان با اوراق مشارکت در اختیار شهرداری گذاشته شده است تا این کار انجام شود.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.